Europeiske luftsikkerhetsbyrået: Russiske missiler i et av Europas mest trafikkerte luftrom

Tråd i 'Nyheter' startet av SASlovah4evah, 11. okt 2015.

  1. På Fredag gikk det europeiske luftsikkerhetsbyrået ut med en bulletin som varslet om at russiske missiler befinner seg i et av europas mest trafikkerte luftrom. De har ingen konkrete anbefalinger, men ønsket å informere (ihht til de selv):

    [​IMG]
    (Eget skjermbilde)

    [​IMG]
    (Eget skjermbilde)

    Det var - så vidt jeg vet om - ingen slike anbefalinger eller bulletins ute når Malaysian Airlines ble skutt ned under Russland-Ukraina-konflikten. Det virker som EASA er mer proaktive denne gangen. Amerikanske selskaper, med flere, har allerede begynt å legge rutene sine enda lengre sør enn vanlig, for å unngå konfliktområdene helt og holdent. Allikevel er det også mange selskaper som fortsetter å bruke den velkjente korridoren mellom øst og vest. Kommer du til å vurdere et selskaps holdning til sikkerhet og rutevalg, ved neste kjøp av billett? Disse missilene har visstnok allerede vært en del på vidvanke: http://edition.cnn.com/2015/10/08/politics/russian-missiles-syria-landed-iran/index.html (Russian missiles aimed for Syria, ends up in Iran).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    luftbusspassasjer liker dette
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy fra Bangkok til Oslo for en uke siden, når vi fløy over grensa mellom ukraina og russland kom et jagerfly bort til oss.... regner med det var russisk... betryggende :p
     
    luftbusspassasjer liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt bra dette her nei. Personlig så anser jeg dette som en av flere gode grunner for å unngå mellomlandinger, i dette tilfellet i Midt-Østen. Kan man in stedet velge en mer direkte rute som ikke går over dette området så vil det for meg bare være enda en grunn til å betale ekstra for å oppnå dette.
    Men nå er jo jeg ikke akkurat noen ekspert på hvilke ruter de forskjellige selskapene bruker på direkteruter f.eks. mellom Europa og Asia og det kan vel hende at de fleste slike også flyr over/i nærheten av dette området?
     
    luftbusspassasjer liker dette
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det med Norwegian har jeg hørt/lest om også. Mener det har vært tatt opp på ganske høyt nivå politisk også, men uten suksess såvidt meg bekjent. Det er vel ikke den aller beste stemningen for noen nye avtaler heller for tiden slik situasjonen er nå antakeligvis.
     
  5. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har vært til både Hong Kong og Shanghai i det siste, begge turene med SAS. Begge turene hadde rute godt innenfor russisk territorium. DET var veldig innafor, sammenliknet med å fly over midt østen for tiden.
    Det holder at person med et moderne bakke til luftvåpen får feil ide, beskjed eller ordre; da kan det være gjort. :eek: Det har skjedd før, og vil nok skje igjen.

    Ja, jeg er bekymret for tiden.

    Håper situasjonen har roet seg til mars, for da blir det tur til Beijing, med SAS og rute over Russland - ganske trygt, tror og håper jeg :rolleyes:
     
  6. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Vet at flere flyselskaper betaler ganske godt for å fly over Skandinavia , fordi det er trygt. Er det slik over Russland også for tiden, kanskje?

    Noe som vet?
     
  7. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Mine turer øst/vest går med TG så jeg er ikke så bekymret ;)
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    For det første er det relativt ironisk at Iran er det tryggeste luftrommet i området så alle fly routes om Tyrkia og Iran for tiden.

    Når det gjelder Russland, har jeg absolutt null tillit til deres teknologi, deres intensjoner og null respekt for krenking av suverent luftrom som Iran og også maritime grenser der Russland nå kun har rett til en brøkdel av det kaspiske hav

    [​IMG]

    Er jeg bekymret for at den gamle dritten og dårlige teknologien skal misse? Absolutt.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  9. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville dog vært mer nervøs for at den skulle treffe! :p
     
    tommy777 and Travellingalf like this.
  10. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Gamle børser, bommer mest :rolleyes:
     
    tommy777 liker dette
  11. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Da er vi minst 2....husker fortsatt et par fæle turer mellom Moskva og Dubai med aeroflot -anno 1988 dvs før Glasnost:eek:, ikke rart de serverte vodka - hele tiden - men det hjalp på nervene til en ung reisende :confused:

    Fortsatt bekymret.
     
  12. Jornaa

    Jornaa Photo, seat 61K on BA 747-400, LHR-LAS

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har flytt t/r OSL-BKK flere ganger med AY etter nedskytingen over Ukraina. AY flyr langt inn i Russland :)
     
  13. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden