Russiske missiler mot Syria - bekymrer det deg?

Tråd i 'Nyheter' startet av Ida, 11. okt 2015.

  1. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    På Fredag gikk det europeiske luftsikkerhetsbyrået ut med en bulletin som varslet om at russiske missiler befinner seg i et av europas mest trafikkerte luftrom. De har ingen konkrete anbefalinger, men ønsket å informere (ihht til de selv):

    [​IMG]
    (Eget skjermbilde)

    [​IMG]
    (Eget skjermbilde)

    Det var - så vidt jeg vet om - ingen slike anbefalinger eller bulletins ute når Malaysian Airlines ble skutt ned under Russland-Ukraina-konflikten. Det virker som EASA er mer proaktive denne gangen. Amerikanske selskaper, med flere, har allerede begynt å legge rutene sine enda lengre sør enn vanlig, for å unngå konfliktområdene helt og holdent. Allikevel er det også mange selskaper som fortsetter å bruke den velkjente korridoren mellom øst og vest. Kommer du til å vurdere et selskaps holdning til sikkerhet og rutevalg, ved neste kjøp av billett? Disse missilene har visstnok allerede vært en del på vidvanke: http://edition.cnn.com/2015/10/08/politics/russian-missiles-syria-landed-iran/index.html (Russian missiles aimed for Syria, ends up in Iran).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    luftbusspassasjer liker dette
  2. shyneno

    shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fløy fra Bangkok til Oslo for en uke siden, når vi fløy over grensa mellom ukraina og russland kom et jagerfly bort til oss.... regner med det var russisk... betryggende :p
     
    luftbusspassasjer liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    2,440
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke helt bra dette her nei. Personlig så anser jeg dette som en av flere gode grunner for å unngå mellomlandinger, i dette tilfellet i Midt-Østen. Kan man in stedet velge en mer direkte rute som ikke går over dette området så vil det for meg bare være enda en grunn til å betale ekstra for å oppnå dette.
    Men nå er jo jeg ikke akkurat noen ekspert på hvilke ruter de forskjellige selskapene bruker på direkteruter f.eks. mellom Europa og Asia og det kan vel hende at de fleste slike også flyr over/i nærheten av dette området?
     
    luftbusspassasjer liker dette
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer litt an på hvilke tillatelser man har også. Så vidt meg bekjent har ikke Norwegians langruter lov å fly over Russland, de tvinges derfor ned mot dette konflikt-området på sin rute Oslo-Bangkok. Thai har orden i sakene sine så de får lov å fly Oslo-Bangkok over Russland. De bruker derfor kortere tid og er langt unna risikoområdene:

    http://www.flightradar24.com/data/flights/tg955#7a9c031
    http://www.flightradar24.com/data/flights/dy7202#7a3f0c4

    Å bli tvunget utenom Russland kan sikkert gjelde flere operatører i Europa, men akkurat dette eksempelet med Norwgian er det eneste jeg vet om da det har vært dekket i norske medier.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    2,440
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det med Norwegian har jeg hørt/lest om også. Mener det har vært tatt opp på ganske høyt nivå politisk også, men uten suksess såvidt meg bekjent. Det er vel ikke den aller beste stemningen for noen nye avtaler heller for tiden slik situasjonen er nå antakeligvis.
     
  6. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har vært til både Hong Kong og Shanghai i det siste, begge turene med SAS. Begge turene hadde rute godt innenfor russisk territorium. DET var veldig innafor, sammenliknet med å fly over midt østen for tiden.
    Det holder at person med et moderne bakke til luftvåpen får feil ide, beskjed eller ordre; da kan det være gjort. :eek: Det har skjedd før, og vil nok skje igjen.

    Ja, jeg er bekymret for tiden.

    Håper situasjonen har roet seg til mars, for da blir det tur til Beijing, med SAS og rute over Russland - ganske trygt, tror og håper jeg :rolleyes:
     
  7. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Vet at flere flyselskaper betaler ganske godt for å fly over Skandinavia , fordi det er trygt. Er det slik over Russland også for tiden, kanskje?

    Noe som vet?
     
  8. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Mnjæ, høres ikke helt ut som overflyvninger slik jeg har lært det. Etter hva jeg har erfart, er årsaken til Norwegians "utestengelse" fra Russisk luftrom relatert til selskapets organisering. Norwegian "normal" shorthaul har rettigheter til å fly i russisk luftrom, fordi de har en (foreløpig) strukturert oppbygning og de har det russerne krever: en konkret plan for hva de skal gjøre i en nødssituasjon. Slik jeg erfarer det har ikke Norwegian Long Haul papirarbeidet i orden; det kreves en grundig gjennomgang av selskapets planer og emergency procedures (i tillegg til andre formaliteter) for å få fly i russisk luftrom. Siden det til en hver tid ikke er helt enkelt å si hvor i verden Norwegian Long Haul sogner (Thailand? Singapore? Irland? Norge? England?) så tipper jeg det står mest på den slags papirarbeid ---- Norwegians 737'er i seg selv har jo lov å fly i russisk luftrom (men jeg tør vedde på at de med EI-registrering ikke kan...?) så penger står det nok ikke på. Og siden de har lov å fly i luftrommet, bare ikke med langdistansemaskinene, tipper jeg ikke det direkte har noe med politikk å gjøre. But that is just my guesstimates.

    Ad Skandinavia - jeg tror nok ikke selskapene betaler godt fordi det er trygt, men fordi de sparer penger på å fly nord og sør av kraftige jetstrømmer. Såpass mye at det lønner seg å betale i dyre overflyvningsdommer. Derfor vi kan se mye spennende i både Troms og Finnmark fra tid til annen. Men som vi ser på fr24's bilder ovenfor, så ser det ut til at selskapene tar seg "fuel-råd" til å fly godt utenom midtøsten nå om dagen.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  9. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Mine turer øst/vest går med TG så jeg er ikke så bekymret ;)
     
  10. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,171
    Likes mottatt:
    5,514
    Bonuspoeng:
    113
    For det første er det relativt ironisk at Iran er det tryggeste luftrommet i området så alle fly routes om Tyrkia og Iran for tiden.

    Når det gjelder Russland, har jeg absolutt null tillit til deres teknologi, deres intensjoner og null respekt for krenking av suverent luftrom som Iran og også maritime grenser der Russland nå kun har rett til en brøkdel av det kaspiske hav

    [​IMG]

    Er jeg bekymret for at den gamle dritten og dårlige teknologien skal misse? Absolutt.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  11. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville dog vært mer nervøs for at den skulle treffe! :p
     
    tommy777 and Travellingalf like this.
  12. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Gamle børser, bommer mest :rolleyes:
     
    tommy777 liker dette
  13. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Da er vi minst 2....husker fortsatt et par fæle turer mellom Moskva og Dubai med aeroflot -anno 1988 dvs før Glasnost:eek:, ikke rart de serverte vodka - hele tiden - men det hjalp på nervene til en ung reisende :confused:

    Fortsatt bekymret.
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.afp.com/en/news/cathay-suspends-flights-over-iran-after-missile-warning

    Cathay Pacific said Wednesday it had suspended flights over Iran and the Caspian Sea after an aviation safety body issued a warning about Russian missiles being fired at Syria, while some European airlines have also taken measures.
    Air France is not currently flying over Yemen, eastern Ukraine, Syria, Iraq and Libya.

    Deretter har du de som ikke helt tror på trusselen:
    Australian carrier Qantas said Wednesday it had chosen not to suspend flights over the area.
    "The Europeans said that those issues were there, but didn't make any recommendations or changes to what airlines do," said chief executive Alan Joyce.
    "If there was a problem, and if it does turn into being a problem, Qantas will not be flying aircraft through that airspace. But the information that we have is it is safe to do so." Qantas flies over Iran on its Dubai to London leg.
    Singapore Airlines said Wednesday that it had "resumed normal routings" after previously diverting some flights to avoid the Caspian Sea area.
    The airline said decisions on flight routes were "based on numerous factors" and added that it only used routes that had been cleared for use by the authorities.
    Low-cost European operator Norwegian suspended its flights over Iran on Friday as part of its routes between Scandinavia and Dubai following advice from the EASA, but resumed services on Tuesday.
    Austrian Airlines said its planes were continuing to fly over the Caspian Sea. (But not Iran?)
    "Our planes fly at 10,000 metres while Russian missiles only reach a very low altitude and therefore present no danger for the moment," spokesman Wilhelm Baldia said.

    ---

    Nå lurer jeg litt på om innholdet i artikkelen egentlig er sant, for jeg sjekket flightene til Norwegian. Det står "Norwegian suspended its flights over Iran on Friday". Artikkelen er publisert 14 Oktober, en Onsdag, og Fredag er derfor 9 Oktober. Om vi ser på flightpath for Norwegians Dubai-flights 9 Oktober så er det ikke mye deviasjon fra Iran eller det Kaspiske hav akkurat... Nøyaktig samme rute som de alltid tar. Så artikkelen er jo ikke helt korrekt. (Skulle gjerne sjekket Cathay f.eks, men jeg vet ikke noen rutenummer som vanligvis overflyr Iran/Caspian sea)

    [​IMG]
     
  15. Jornaa

    Jornaa You'll Never Walk Alone!

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har flytt t/r OSL-BKK flere ganger med AY etter nedskytingen over Ukraina. AY flyr langt inn i Russland :)
     
  16. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    319
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden