God aften, Har lenge vurdert å ta en tur med den transsibirske jernbanen. Rakk/Prioriterte aldri dette før jeg fikk barn. Nå har jeg for første gang på mange år mulighet til en lengre solotur til sommeren. Hadde den transsibirske jernbanen øverst på lista mi, så begynte å gjøre en del research. Har sett en del youtube-videoer og lest og har faktisk endt med å slå det fra meg (!). Noen grunner til dette: 1) Mitt inntrykk fra youtube-videoene er at man har ganske så begrensa utsikt fra togvinduet. Det finnes 2- og 4-manns "lugarer". Ikke noe automatikk i at man har en bra spot å skue ut av vinduet her. 2) Reisens lengde. Vi snakker nesten ei uke på et tog! 3) Begrensa muligheter til å hoppe av toget. Dette er visstnok mulig, men ikke enkelt. Virker som det må planlegges på forhånd. Planen var å ta jernbanen fra Moskva til Vladivostok. Så fly til enten Tokyo/Sør Korea for cash og så bruke en CT på å komme seg hjemover. Men har (foreløbig) valgt å slå dette litt fra meg. Tror jeg får sett mer av Russland ved å legge det opp på en annen måte. Jeg kan f.eks fly til St. Petersburg å bruke et par dager der. Så ta hurtigtog til Moskva og bli der noen dager. Tog videre mot Sochi som ser helt fantastisk ut, f.eks med stopp i Krasnodar/Rostov on Don. Noen med erfaringer fra Russland som har tips eller innspill? Tid/Ferie er jo knapphet her. Tenker å være borte 2 uker. Er jernbana verdt det eller velger man noe annet?
Tok den transmongolske ruta i juni 2019 (altså Moskva-Ulan Ude-Ulaanbaatar-Beijing). Kort sagt var det ein fantastisk tur. Vi brukte tre veker, og stoppa i Kazan, Novosibirsk, Irkutsk/Bajkal, Ulan Ude og Ulaanbaatar i tillegg til to dagar i både Moskva og Beijing. Vi booka alt på førehand, som iallfall internt i Russland var enkelt med statlege RZD. Eller, vi booka Irkutsk-Ulan Ude undervegs, og det var også uproblematisk via appen. Vi brukte tre veker, og det er eit minimum med vår reiserute. Så går det jo an å kutte opphaldsstadar og opphald i start-/slutt-byane (særleg Moskva er jo enkel å komme seg til generelt). St. Petersburg og Moskva er begge fabelaktige byar, men dei er veldig forskjellige frå mykje av resten av landet. Så om du vil få "sett mer av Russland", er det å sjå byar som Kazan, Irkutsk, Novosibirsk og andre i Sibir. Det korte svaret på det du spør om er vel at det er to forskjellige turar å ta den transsibirske og å reise rundt i storby-vest-Russland.
Jeg har også tatt den transmongolske ruta, men det er en stund siden var vel i 07. Vi tok den i én etappe, og angrer veldig på at vi ikke delte opp. Spesielt at vi ikke tok noen dager i Mongolia. Jeg hadde samme inntrykket som deg, at det ble kronglete med stopp, men var ikke det inntrykket vi fikk av de vi reiste sammen med, de fleste andre la inn noen stopp. Synes ikke det var problematisk med utsikt, så mye fra vinduet både på "lugaren" og vinduene i gangene. Var ofte såpass med stopp på stasjonene at man fikk tid til å strekke på bena og få litt frisk luft, kjøpe litt mat og ta litt bilder. Men man på passe på, plutselig kjører toget! Hørte en historie om ei som ble litt distrahert på en perrong og ikke kom seg med toget igjen, alle tingene hennes var ombord ... Jeg trodde det kom til å bli en kjedelig tur, men rakk ikke kjede meg. Mye sosialt med andre reisende, sene kvelder med vodka, øl og kortspill. Mye rar mat å få kjøpt på stasjonene. Jeg tenker at jeg må få tatt meg en ny tur der jeg legger inn flere stopp underveis. Spesielt Mongolia, som jeg angrer veldig på at jeg ikke så mer av da jeg hadde sjansen sist.
Takk for gode svar her. Får tenke og knake ei lita stund til. Dette er vel uansett noe man kan bestemme seg for på relativt kort varsel.
Husk at du må ha visum! Sånn sett enklere å holde seg til kun Russland med den klassiske transsibirske, både Mongolia og Kina krever også visum. Litt knot i og med at man må ha invitasjon på plass før man søker, med mindre det har blitt forenklinger de siste årene.
Visum til alle tre landene får du enten ved å bruke et visum firma eller ved å bestille reisen via et norsk reisebyrå, som tar godt betalt men som også fikser sånt som visum.
Sist jeg sjekket russisk visa var det i praksis umulig med en privat invitasjon. Mulig det er lettet på de siste årene. Visumfri reise til st petersburg skulle jo utvides. Men jeg vil tro det er mulig å fikse selv selv ved å få et russisk firma til å lage en proforma invitasjon feks.
For to år sia var det heilt uproblematisk å få det frå hotellet i Moskva, trur til og med det kom eit skjema vi skulle fylle ut automatisk da vi booka frå dei. E-visum-ordninga til St. Petersburg funka veldig fint da eg var der hausten 2019, og da var det som du seier heilt konkrete planar om å utvide det til heile landet, men det vart visst sett på pause pga covid. Håper dei plukkar opp det igjen om ikkje altfor lengje...
Da har det skjedd et skifte de siste årene. Det er nok 4 år siden jeg var på landsbygda i Russland sist, og da var det ikke mulig å søke via feks et hotell eller privat. Med mindre en da kjøpte tjenesten.
Jeg vet ikke helt om jeg hadde tatt en versjon av noe transibirsk som en solotur. Med mindre du er trygg på å være alene og føler deg komfortabel med å bli kjent med andre på tvers av alder og språk og kultur. Av vestlige reisende finner du nok grupper av yngre reisende og eldre par, og hvis du er heldig en reisegruppe eller to. Jeg likte turen min godt. Jeg reise via Samara for å treffe kjente og endte opp med å møte venner i Moskva, når de kom vestfra. Vi hadde stopp langs veien, men angrer på at vi ikke hadde flere. Det er fint med korte stopp og trekke litt luft og handle osv, men en får ikke se byer og ting uten stopp. Vi byttet tog med boogieskifte som var dritkult og hadde en skikkelig stopp i Mongolia. Noe jeg absolutt vil anbefale om du reiser den veien, og så kinesisk tog til Beijing. Ville forsøkt meg med et utvidet stopp i Mongolia og få sett litt mer av landet, men som alltid, tid og penger setter begrensinger. Selv levde jeg greit komfortabelt med 4 personers lugar. vi var 5 på reisen så jeg hang mye i lugaren med 4 men sov med litt forskjellige folk gjennom uka, etter som folk kom og gikk av toget. Jeg har skjønt at selve bestillingen nå er letter online så en selv kan designe billett. Bare 10 år tilbake var det vanskeligere. Så vi endte opp med å bruke et reisebyrå i Oslo, som gav oss en totalpris med returreise og visum som ikke var krisemye mer en å bestille selv den gangen. Angående tid? Ta med en bok eller to. Se ut av vinduet. Drikk te og vodka. spis og prat og sov. Så går tiden raskt, ellers kan du telle fler nåletrær og færre svinger og bakker på en togtur en du tror går an.