Det er søndag. Det er 573 dager siden turen skulle gå til Tokyo i første klasse. Den turen ble avbrutt på grunn av sykdom, i hele verden. Turen denne gang går til Mexico. Vi valgte turistsentrumet Playa del Carmen denne gang. Turen ble booket i februar 2021 ved bruk av CT og poeng. Med blind tro på at verden var tilbake til normalen i oktober, ble hjemturen booket i fra Las Vegas. Planen var å fly til Cancun og derfra med JetBlue til Las Vegas og hjem med Air Canada. Har vært på SEMA Show ca 15-16 ganger og ville gjerne en tur til. Dessverre ble «begynnelsen av November» for innreise til USA, 8. november. Når denne nyheten kom, var det å hive seg på både AF, EF og United og prøve å finne alternativer for reiser hjem fra Cancún i stedet for Las Vegas. Med flere alternativer linet opp var telefon til SAS neste. Som kjent er det alltid like lett å komme imellom på telefon til SAS og denne dagen var intet unntak. X antall minutter ventetid endte opp med nei, nei, nei og «god tur» som svar på om de hadde et forslag på hvordan jeg kunne løse hjemreisen fra et land jeg ikke kan reise til.
Etter en hard dag på jobben med tankene om ingen ferie i hodet, forsøkte jeg på nytt på ettermiddagen. «Tast 5 for engelsk» Ok, da prøver vi det. Svaret var yes, yes, yes på samme rutene jeg hadde foreslått på morgenen samme dag Turen ble ca som følger: TK biz OSL-IST Ca 10 timer i IST TK biz CUN- IST TK biz CUN-IST TK biz IST-AMS SAS plus AMS-OSL Videre følger bilder i kronologisk rekkefølge. Kjenner jeg med selv rett, blir det så-som-så med teksten og jeg tar imot tilgivelse for det.
Et lite glass champagne før landing. Bra IFE system hvor du kan bruke håndsettet uavhengig av skjermen. Flightcrew ble glad for KvikkLunsj!
Kjapt i mellom passkontroll. 5 minutter. Vi går for transferhotel siden det regner. Det får bli tur i Istanbul neste gang. Ved ankomst til transferhotelldesken blir vi gjort oppmerksom på at begge boardingkort til CUN står i samme navn… hvordan er det mulig? opp i 2.etg og finner TK businessdesk som ordner dette kjapt. Flyplassen er stor! Langt å gå!
Må sies å være grei intra europe biz sete! Har samme rute ut i primo desember, så får håpe det er noe liknende ut da.
Oppdatering. StopOver hotell gjennomført. Egen bil (VW Crafter) frem og tilbake. Hotellet het Rotana Hotel og var ok for en dusj og et par timer cowboystrekk. Er på Miles&Smiles loungen på IST nå, business loungen er stengt men tror de er ganske like? Dessverre en gedigen nedtur. Alt av matstasjoner bortsett i fra en er stengt. Kan være at det er seint, men det er en god del folk her. Siden jeg har næringsvett, tok jeg med en flaske vin til bordet. Det var ikke lov. Boarding om 45 minutter
Da var jeg tilbake på nett og her er noen fler bilder fra Miles&Smiles loungen på IST. Som nevnt, mye stengt til tross for bra belegg
02:30 var det tid for boarding. Litt uoversiktlig da man måtte vise pass og få stemplet boardingkort før ombordstigning. Business og statuskilder ble sluppet inn i egen kø. Turen til Cancun ble gjennomført med en mellomlanding i MEX på ca 1 time. Totalt tok turen rundt 17? timer. Etter ombordstigning, som var halv tre på natta, ble vi spurt om hvilken drikke vi ville ha til frokost? Jotakk, espresso og lemonade til meg. overraskelsen ble stor når frokost ble servert rett etter avgang og ikke på morgenen som jeg gikk ut ifra… takk, men nei takk. La meg til å sove. Bilder fra turen:
Jeg tror TK har ødelagt Cancún ruten med nye avgangstider. vi kom med kveldsflyet fra Amsterdam og hadde rett under et døgn før vi gikk ombord i Istanbul. Sen middag og så frokost før tidlig morgen ankomst i MEX hvor vi hoppet av. Det fungerte godt fly og sove messing.
Jeg skal fly ut 17.30 fra OSL og lander på IST 23.25, så går flighten til CUN via MEX 02.30. En halvannen time på bakken i MEX fra 08.15 til 09.45 og fremme i CUN 12.55. Ja mange timer i fly, så bra man skal sitte i fremre del. Men synes ikke det er så galt sånn flytmessig. Litt tungt via MEX men tar den likevel