Hei! Vi hadde egentlig tenkt oss på reise til Kina i påsken, men av naturlige årsaker utgår det. Dermed seiler (Sør-)Afrika opp som et aktuelt reisemål, men har null peiling på hvor man bør dra og hvordan man bør legge opp ruten. Skal bruke CT og har godt med poeng. Hvordan er muligheten for å få business eller first i Star Alliance? Videre, hvor bør vi dra? Jeg vet veldig lite om Afrika, men kunne tenkt meg følelsen av å ha vært i Afrika med safari etc., samtidig som jeg ikke har behov for å være langt ute i bushen hele tiden. Kan man kombinere storby, safari og kanskje strandliv uten å måtte reise veldig store avstander? Vi er fleksible på lengde, men 10-14 dager er ideelt. Tusen takk for all god hjelp!
Å få First til Sør Afrika er vanskelig, ikke enkelt å få business heller, men med litt planlegging og fleksibilitet så bør det gå bra. Sikreste bet er nok Ethiopian. Skal ikke uttale meg om reisemål der nede, har vært et par turer, men vi har andre som er mye mer eksperter enn meg på destinasjoner. Vil likevel nevne Mauritius som et hårete alternativ.
Johannesburg er eneste mulighet for F med Eurobonuspoeng i Sør-Afrika. Lufthansa flyr dit. Derfra kan man fly videre med South African. Når det er sagt så kan det nok være vanskelig å få til i påsken, spesielt når dere er så sent ute. Ligger en tråd her om Cape Town, med mange tips. Fantastisk by, som jeg besøkte påsken for 3 år siden. Personlig syns jeg sonen Sør-Afrika er for dyr til å bruke poeng på. Koster det samme som Asia og alternativene er færre og/eller dårligere. Ville heller vurdert sonen Nord-Afrika, som er mye billigere og har flere alternativer, men det er en annen diskusjon.
Jeg har hatt noen besøk i SA og elsker det landet. Med 10-14 dager tilgjengelig så burde det være store muligheter for å oppleve mye. En av de tingene dere bør bestemme dere for tidlig er om dere ønsker å kjøre mellom de forskjellige stedene dere skal besøke eller om dere vil ta fly. Som førstegangsreisende så vil jeg nok anbefale fly og da er de mest naturlige startdestinasjonene Johnannesburg eller Cape Town. Personlig så ville jeg ha begynt med Cape Town og opplevd byen og området rundt i noen dager (kanskje en uke), før jeg så hadde tatt flyet til Johannesburg og reist direkte på safari i minst to-tre dager (men gjerne mer om man tror man liker dette). Alternativt kan dere velge å kjøre, det er lange avstander, men gode veier bortsett fra i bushen og jeg har kjørt både sør-nord og vest-øst uten ett eneste problem eller ubehagelighet. Når det gjelder safari så finnes det vel noen muligheter i nærheten av Cape Town også, men jeg har ikke besøkt noen av disse. Den mest kjente er jo Kruger som ikke ligger så veldig langt fra Johannesburg, men personlig kan jeg anbefale Madikwe helt i nord på grensen til Botswana og dit kan man kjøre (rundt tre timer fra Johannesburg) eller ta fly og lande midt i parken. Viss man kjører så kan man også benyttet muligheten til å stoppe i den surrealistiske byen Sun City, men jeg er veldig usikker på om det er noe jeg vil anbefale. Kunne ha skrevet mye mer, men nå begynner kollegene mine i hotellbaren og etterlyse meg så jeg må gi meg for nå.
Generelt sett er er dere sent ute, men billetter i F med LH legges uansett ut tidligst 14 dager før avreise. Skal man være borte mer enn 14 dg er det mao. umulig å få F på retur (dersom en skal reise på en T/R billett) ettersom en billett ikke kan endres etter utreise. Men burde selvsagt ideelt sett ha plass i LH biz slik at en var posisjonert for F om muligheten bys..
Jeg har vært i Cape Town for noen år siden. Landet fredag morgen og hjem søndag. Men rakk en tur til en vingård, helikopter tur over byen, tur til Table Mountain, tur til Robin Island og var inne i cellen til Nelson Mandela. Siste dagen dykket vi med hvithai før vi reiste til flyplassen, det var syka kult! Vi var også ute på byen. Jeg tror jeg sov 2t den helgen Men vær obs på at Cape Town er en by som har veldig høy kriminalitet. Mange hus har elektriske gjerder. Vi fikk mange advarsler om å ikke gå ute på byen om kvelden. Så vær veldig forsiktig. Johannesburg er vel om mulig enda mere farlig.