SA-Bonusreise: Nektet innsjekk hos Copa uten å betale ekstra flyplass-skatt ved BOG

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Charterfeber, 13. april 2024.

1. Charterfeber

Charterfeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Jeg og samboeren er på bonusreise i C fra TRD til CUN. Vi kom inn til BOG fra FRA med LH og har lagt inn stopp på i underkant av 24 timer i BOG og PTY på utreisen. Nå er vi på vei til PTY, men ved innsjekk hos Copa Airlines i Bogota ville de ikke la oss sjekke inn uten at vi betalte flyplass-skatter på ca 50 usd per pers.

De i innsjekkingsskranken forklarte at skatten vanligvis er inkludert i flybilletter ut fra BOG, men Copa mente at SAS ikke har betalt skatten og at den dermed sto som utestående. Etter lengre diskusjon i skranken endte vi bare opp med å betale, i fare for at hele reisen skulle gå i vasken. «Pay or stay». Er det andre som har lignende erfaring ved layover i BOG med Copa-connection videre?

Jeg betalte skatter og avgifter som normalt da jeg bestilte reisen hos SAS, og det kom på 2061kr per pers.

2. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,629
    Bonuspoeng:
    183
    Måtte betale ekstra avgift ut fra CCS men LH på betalte billetter. LH crew på innsjekk som forklarte der var økte avgifter siden vi hadde kjøpt billettene(3000kr t/r OSL-FRA-CCS). Måtte betales i lokal valuta i cash, vi hadde ikke nok og det var ikke mulig å få tatt ut mer på flyplassen. LH mannen regnet og regnet om igjen helt til det plutselig var nok. Dette er noen år siden, vi ble stående i kø siden Chaves sin kortesje skulle ha fritt leide.

I ditt tilfelle så kan du jo ta vare på kvitteringen og så prøve om SAS vil refundere utlegget.

3. Charterfeber

Charterfeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for at du deler. Høres hakket verre ut den varianten du var ute for! Sender nok kvittering til diamantmailen når turen er omme.

Interessant nok klarte Copa å knuse kofferten min til fillebiter på veien til PTY. Premien jeg fikk var… en voucher på 100 USD. Den hadde vært fin å ha noen timer tidligere, men får jeg vel neppe brukt opp den innen det neste året…

Last edited: 14. april 2024
  4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Ut fra størrelsen på avgiften høres dette ut som Colombia Airport Tax (CO) NOK 509.00

Søk på tilsvarende rute på ITA Matrix tilsier at denne kun kreves inn ved stopp på over 24t, så mistenker at skrankepersonalet til COPA har tatt seg litt ekstra betalt:

upload_2024-4-14_15-59-23.png

upload_2024-4-14_15-59-53.png

5. Charterfeber

Charterfeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Takk! Ja, jeg argumenterte med at avgiften måtte gjelde for stopp på over 24 timer. Men skrankepersonalet sto på at det var 12 timer som gjaldt. Enten må det ha kommet en nylig endring, eller så har de, som du sier, tatt seg ekstra godt betalt.

Del denne siden