Driver å planlegger safari i neste måned. Men er redd for kanselleringer. Siden det er eurobonus billetter så kan det jo skje en kansellering. Hvis jeg booker safari så er deres betingelser 50% refusjon. Jeg tror ikke forsikringen vil dekke det heller. Er det noen som har erfaring rundt dette?
Denne dekningen ligger vanligvis kun i avbestillingsforsikring. Og den slår inn ved sykdom og offisielle reiseråd (++: sjekk din forsikring.), ikke ved kansellering av reisearrangøren. Med overhengende fare for kansellering og streik er det en generell anbefaling kun å booke opphold og arrangement som kan avbestilles uten ekstra kostnad.
Gjensidige reise plus dekker et forhåndsbetalt arrangement ved forsinket ankomst med intill 8000 om jeg ikke husker feil. Løsningen er muligens å avvente safari booking til det er mindre enn 14 dager før avreise. Da har du jo eu261 som forsikrer deg i å komme frem til destinasjon + at gjensidige dekker safari om du legger denne tett intill ankomst.
EU261 gjelder uansett bestillingstidspunkt. Det er kun retten til kompensasjon som avhenger av hvor tidlig/sent det gis beskjed, og som har 14 dager som første innstegspunkt.
Det har du nok helt rett i, men i følge sas sine sider står det følgende: Tenker det er lettere å kreve ombooking om det kanselleres tettere opp mot avreise. Sas ønsker vell kun å tilby full refusjon ved kanselleringer mer enn 14 dager frem i tid.