Omsider kom kvelden før avreise til Svalbard. Min første tur til øygruppen var nesten 5 år tilbake, og et gjensyn med naturen der oppe har fristet lenge. Forrige runde med F&F hos SAS lokket med gode priser fra TRD til LYR. Etter en kjapp høringsrunde i kompisgjengen, ble det avklart at tre mann hadde ballene godt fastskrudd. Dessverre er ikke disse tre karene på forumet, men det er mulig det blir en liten vervekampanje på turen. Bookingen tar oss TRD – TOS – LYR nordover i morgen tidlig, med retur LYR – OSL – TRD fredag 29. mars. Fire PAX til totalt 6412,- i Go. Seter ved nødutgang på alle legs. Snøscootere ble booket hos Svalbard Adventure Group. 50% måtte betales umiddelbart, og restbeløpet 30 dager før leieperioden. Avbestillingsreglene lignet på noe man kunne forvente å finne i Nord-Korea. Skulle værgudene slå seg helt vrange, ville vi brent inne med 25 laken og fire snøscootere fint parkert utenfor husveggen. Heldigvis melder yr.no kurant vær for de kommende dagene. Snøhestene tas ut av stallen tirsdag kl. 08:00ish, og vi lar humør og oppdatert værmelding bestemme hvor vi setter kursen. Barentsburg skal definitivt besøkes. Pyramiden står også høyt på listen. Vi planlegger å tilbringe en del tid tid utendørs, med andre ord. Satser på å oppdatere tråden underveis, så fremt man har mobildekning. Turutstyr er hentet fram og pakket i sekk & bag. Kunne nok dratt med meg litt mindre, men på en slik tur er det bedre å ha med utstyr man ikke får bruk for enn omvendt. Det slo meg for øvrig at det ikke er hver gang man pakker ned en .44 magnum og finlandshette når man skal ut på tur. I morgen kveld gjennomføres forberedende aktiviteter i Longyearbyen. Kroppen skal tilføres frostvæske for å unngå forfrysninger under safarien. Ca. 20 kg. i sekken og 12 i bagen.
Ikke noe problem det: https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/registrering-spesialbagasje/ https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...a-koster-det-a-ta-med-seg-skytevapen-om-bord/
God tur! Kom masse snø forrige uke, så svært gode scooterforhold her. Kjørte til Pyramiden i helgen og det var godt med is på fjordene. 5 bamser på turen også! Mobildekningen forsvinner relativt kjapt etter du har forlatt Longyearbyen. Er dekning i Barentsburg.
Håper dere lar motoren hvile litt også da. Det er et sårbart klima der oppe. Forlystelseskjøring hjelper jo ikke på. Noe å tenke på https://cms.met.no/site/2/klimaserv...ublikasjoner/_attachment/9559?_ts=1559b5c5534
Startet på Svalbar med litt drikke og absolutt godkjente hamburgere og pizza. KB nå - det jobbes videre for å unngå slemme frostskader i morgen.
Det ble bare en tur litt nord for Tempelfjorden i dag. Ikke alle var like komfortable på snøscooteren.
Etter at en av karene fant det fornuftig å grave ned snøscooteren, var det en annen som ble forvirret og trodde han hadde mistet oss - og kjørte videre inn til Longyearbyen mens vi tre koste oss med spadene. Når vi tre andre kom fram, var fjerdemann ikke å se. Denne karen hadde lånt en revolver, som han gikk med på hoften. MilageRune på telefon: "Jan Rune, hvor er du?" - "Jeg er på Lompensenteret." "Har du tømt revolveren din?" - (pause) "Eeeh, nei." Bra at ikke han ble kontrollert av sysla.