Regner med det er flere enn undertegnede som lurer fælt på hva SAS holder på med mht. sine stadige nedleggelser/pauser i flyprogrammet. Som eksempel vil SAS ikke fly morgenavgangen EVE-OSL eller kveldsavgangen OSL-EVE f.o.m. 20.09 og frem til våren. Til tross for dette er fortsatt billetter for nevnte avganger til salgs på deres egen hjemmeside. Et annet eksempel er at man må regne med at siste mulighet for gjennomgående reise SVG-OSL-EVE med SAS er klokken 1245. Tror SAS at behovet for connections til andre flyplasser plutselig ikke eksisterer ? Her overser man glatt de som har vært SAS´s melkeku gjennom alle år, nemlig jobbreisende. Dette er i tillegg en ren gavepakke til Norwegian, som gladelig suger til seg kunder og gjør sine hoser grønne for å skape relasjoner og kapre stamkunder. NAS øker naturligvis heller sitt flytilbud siden SAS velger å skyve kunder over til dem. I mitt ringe hode virker dette som buksepissing fra SAS for å spare noen lusekroner i øyeblikket, med den konsekvens at konkurrentene overtar. I tillegg gjør de nåløyet for status enda mindre, både fordi kundene i større grad må benytte konkurrenter, og fordi poengopptjeningen har blitt kjipere... Slik de holder på, burde de heller senket terskelen for å kompensere slik at de ikke mister statuskundene. Noen i SAS´s ledelse som har glemt forskjellen på utgifter og kostnader, og som fullstendig overser begrepet investering. Hva tenker de på, mon tro ?
Også helt uforståelig at SAS har lagt ned ruten mellom KRS og CPH. Det er en rute som har eksistert i evigheter og som er svært viktig for Sørlandet og mulighetene for å fly videre ut i Europa og resten av verden. Tidligere var det opp mot fem daglige avganger. Jeg kan ikke forstå SAS sin tankegang her.
Norge er jo dessverre ikke noe rikt land lengre også har så mange av dem som reiste den ruta endt med hjemmekontor. Så de kan ta møtene på Teams nå.
Her er det uansett snakk om ruter/avganger som er godt benyttede og som nå med et fett glis overtas av største konkurrent. WTF
Mener å huske at SAS i mange år har tatt ned antall avganger Oslo - Harstad/Narvik i januar-februar (husker ikke helt lengden på tidsperioden). Norwegian opprettholder antall avganger, og får nok fylt opp flyene godt når SAS tar ned sine avgangene.
Kutt på EVE-OSL-EVE skjønner jeg virkelig ikke, flyene er alltid stappfulle, svindyre og aldri på tilbud. Men hvordan vet du at de har kuttet avgangene om billettene er fortsatt til salgs?
Fra AES har de i nærmeste framtid på noen hverdager kun 2 avganger til OSL, kan ikke huske at det var så få selv midt under covid. For noen år siden var det vel fast 4-5 avganger og flere fly TRD-BGO/SVG mellomlandet i AES. Ikke rart Norwegian fyller sine 4 faste avganger da.. Ser nesten frem til å fly ut fra BOO igjen da som har 6 avganger til OSL samme dag som AES har 2.
Jeg personlig irriterer meg grønn på at de ikke har noe fly rundt klokken 23 fra OSL til AES. Så mange ruter som ikke går uten overnatting. Blant annet så lander jeg klokken 21 hjem fra LPA om noen uker, og må overnatte... Syns å huske det var ganske mange som benyttet seg av dette. Mulig det var rundt 22, som også hadde fungert.
Sto en artikkel i lokalavisa nylig. Før corona hadde SAS 3-4 daglige avganger til/fra OSL . Nå har de 2-3. NAS gleder seg.
Jeg postet dette for noen måneder siden: Jeg er gammel nok til å huske da SAS og Braatens hadde laminerte rutetabeller i papir med et års gyldighet. Har savnet det litt de siste månedene når jeg søker på avganger mellom Haugesund og Oslo med SAS. Det føles av og til som russisk rulett og fullstendig tilfeldig hvilke avganger som flys hvilke dager. Eksempel fra en tilfeldig uke for avganger HAU-OSL: MAN 26FEB: 06:30 09:50 TIR 27FEB: 06:30 ONS 28FEB: 06:30 09:50 15:20 18:15 TOR 29FEB: 06:30 15:20 18:15 FRE 01MAR: 09:50 15:20 18:15 Er det slik på andre destinasjoner også, og er det i så fall noen som har en forklaring på hva som foregår? Det virker så tilfeldig fra dag til dag. Dette har pågått siden oktober, men det virker som rutefrekvensen i 2024 er enda mer uforutsigbar. Er veldig enig i det som ble sagt at SAS fremgangsmåte i det norske markedet for tiden er en gavepakke til konkurrentene. Det fremstår på grensen til selvsabotering.
Tipper de vil få masse EU261/04 krav mot seg fremover som følge av dette for det er tydelig at sjakk bookinger vil bli mer lukrative enda flere steder i landet nå
Tenker at SAS først og fremst ser på etterspørsel og fyllingsgrad, og i mindre grad på det strategiske her. I tillegg er jo den norske stat helt ute, så de trenger ikke å ta hensyn til eventuelle distriktspolitiske hensyn. Med det sagt - åpenbart trist for alle som blir rammet av slike reduksjoner.
Fyllingsgraden er, som nevnt over, riktig så god, og NAS får nå fylt opp sine fly enda bedre siden SAS kutter og NAS ikke gjør det. At SAS på toppen av det hele glemmer strategien gjør det ikke noe bedre. Er muligens en del blåruss som ikke har fulgt med i alle timene på BI.
Jeg er ikke på EVE mer enn en gang i året i snitt, men de flyene jeg fløy med hadde en ganske stor andel fra Forsvaret. Den kontrakten mistet SAS til Norwegian med virkning fra første kvartal i år. Og det var krav i kontrakten til frekvens innenfor korte tidsintervaller hver dag i uken. Tror ikke vi skal slutte noe om SAS strategiske retning ut fra hva de har gjort på EVE etter å miste Forsvaret og ikke lenger ha frekevenskravene.
Skal ikke forsvare blåruss, men de er jo trent til å tenke finansielt-strategisk og ikke industrielt-strategisk. Tror overgangen fra det siste til det første blir litt lost in translation hos McKinsey-studentene.
Enda godt jeg har fått meg toppstatus hos rødnese, ser om som de blir min preferred airline fremover. Også blir det kanskje Lufthansen sørover. Dvs, til Granka er det Iberia, no question. Jeg er jo G4L, så hvilket incentiv er det igjen. Dere mister business SAS, men… Kanskje har de gitt opp
Helt enig. Jeg kan forstå at det kan oppleves frustrerende for de som mister sine foretrukne avganger, men samtidig er det ganske naivt å tro at dette ikke er gjennomtenkt. Det er tross alt en helt egen avdeling som jobber med ruteplanlegging, har et ganske omfattende datagrunnlag på etterspørsel og analyserer hvor de bør legge inn kruttet, og jeg vil tørre å påstå at de har bedre forutsetninger for å gjøre valg enn tilfeldige observasjoner på et flyforum.