Ifm med årsrapporten i dag annonserer SAS det Stockholm-Hong Kong åpnes i septermber 2015 med 5 ukentlige avganger. Da ser vi endelig litt ekspansjon østover, håper dette blir et positivt bidrag i kassa.
Her er kilden forresten: http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/12/Q4-2014-Report.pdf
Så ikke helt den komme. Forundrer meg fortsatt over at de ikke får butikk ut av en rute til Bangkok.....
Ja Bangkok er vanskelig "alle" flyer ditt til lavpris men det er jo bare DY og Thai som flyr direkte fra ARN og OSL
Men nå har dem Codeshare med Thai på denne ruten ser jeg, men de ligger jevnt over 2000 kr dyrere enn Thai sine priser i økonomi-klasse, er det prisen sas betaler for codeshare, dyrere billetter til sine kunder? Forstår ikke den prispolitikken der...
Bangkok hadde dårlig yield fra før av, så kom ME3 (aka sandkasseselskapene) og da ble det skikkelig ræva yield. Alle de gamle netterverksselskapene kutter, dropper first, kjører mindre biz kabin, lar ikke flyene stå på bakken hele dagen lenger/dropper nattflygning hjem osv osv. Tror HKG er et klokt valg, ingen direkte link til norden og bedre yield. Mulig utfordring er at det ikke er en Star Alliance hub, kanskje de kan få til noe med Cathay videre.
Sist SAS kuttet HKG mener jeg var å huske fordi avgiftene var skrudd i været etter at de åpnet den nye flyplassen, samt mangel på Star A selskaper til å frakte kundene videre ut i Asia. Noe har vel forandret seg siden da? Hadde kanskje forventet at Seoul hadde vært en interessant destinasjon for SAS. Det går jo mye frakt den veien. Både Korean og Asiana har jo fraktfly fast mellom OSL og Seoul. Dessuten har de jo mulighet for å sende folk videre med Asiana rundt om i Asia. Kanskje dette blir neste?
Hva med Codeshare med Cathay, regner med Cathay ser potensiale i å få sine kunder, nyrike kinesere til Skandinavia direkte.(btw: Finland er ikke en del av Skandinavia, men ligger under begrepet Norden)
Air China har vel en del og mange skal vel bare med bussen eller banen til Shenzhen eller Guangzhou. Atter andre tar Thai og SQ sydover eller ørten daglige med Eva til Taipei. Noen... de gjør som meg. Tar bare ferjen ut til Lamma og setter seg med en øl på Island Bar. Så ikke denne komme - Go Bolaget
Ja, det ville vært lurt for SAS sin del for da å få veldig mange gode connections i regionen med Cathay, og man har jo slike codeshare samarbeid en del steder på tvers av allianser så det er mulig hvis begge parter vil.
Hong Kong er verdens artigste by, så det er bra. Men siden dette er et forum hvor det er akseptert å klage litt, så... - Det er driiiiiiiiitlaaaaaangt mellom London og Stockholm (hvertfall om du havner i et midtsete) - Du kommer sikkert til å tjene 1000 eurobonuspoeng og måtte betale for brusen i Biz
Du prøver vel ikke riste opp temperaturen her vel, @KristianSk ? Det kjekkeste for dere London boere er vel uansett connection på Domodedova
Nei, det kunne ikke fallt meg inn. Jeg er jo bare en hyggelig og svært sjarmerende fyr med glimt i øyet
Kjempe bra SAS, håper ruten blir en suksess, Hong Kong er den kuleste byen jeg har vært i, og lengter etter å reise tilbake Håper de ikke er så gniten med bonustilgjengeligheten
Digger Hong Kong og blir det en sjanse for nye "garantert" business klasse er det et must å fly den Spent på hvordan flytidene blir og om det er mulig med forbindelse fra Bodø begge veier Som andre har nevnt er det mange gode forbindelser videre fra HKG med TG, SQ, EVA og Air China, så tror ting er annerledes nå enn det var når SAS trakk seg ut sist.