Begynner bli nok av muligheter å komme seg til NYC med SK fremover The new routes complement SAS' other four routes to New York and SAS will offer a total of five daily departures from Scandinavia to New York. https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-opens-new-routes-to-the-us/
Ikke at jeg kan så mye om ruteplanlegging, men er det ikke nyttigere å ha disse rutene fra flyplasser som har flere innenlands connections? Her er man nesten avhengig av at flyene fylles opp av folk som sogner til disse flyplassene. Mens hadde man fløyet flere fly fra ARN/CPH/OSL, så hadde flere hatt mulighet til å benytte disse? Eller feks BGO/TRD som har maaange connections innenlands (og forsåvidt utenlands også) Men Norge er kanskje av kampen om nye langruter?
Det kan jo være litt positivt for oss på berget også. Både AAL og GOT vil stjele passasjerer fra CPH, og da blir det flere ledige seter der. GOT vil også stjele passasjerer fra ARN og kanskje også OSL, og igjen frigjøre seter der. Så for de med gode connections til OSL/CPH/ARN vil jeg mene det vil bli mer ledig
Det er nok straffen for at vi ikke ville fortsette å spytte inn milliarder Når det er sagt, kan hende SAS skjelet til Norwegian og senere United sine forsøk på BGO og resonnerte at det antagelig ikke ble regningssvarende?
Det tenkte jeg ikke på. (Jeg sa jo at jeg ikke kan så mye om dette med ruteplanlegging. ) Kanskje det ikke er så dumt likevel.
SAS hadde trolig planlagt at BGO skulle få en direkterute, men dette ble lagt på is grunnet økt SV-moms på longhaul. Da ble det AAL istedenfor.
SAS var vel ute og advarte at de ville droppe langrute fra Norge på grunn av økning i avgifter? Om ikke den avgjørende grunnen, så har det nok vært en parameter i regnskapet ? https://flysmart24.no/2022/12/02/okt-norsk-flyavgift-kan-velte-ny-usa-rute-fra-norge/ SAS ser nå på mulige steder for å starte en ny nonstop rute fra Skandinavia til USA. Bergen skal være et alternativene selskapet har kikket på. Før planen blir skikkelig kjent, tyder det meste på at Flesland bare kan glemme hele kandidaturet. Det sørger den økte norske flyavgiften for. Den ble innværende uke uventet økt, etter budsjettavtalen mellom regjeringen og SV. Det gjelder ikke bare for Bergen, men for nye ruter fra Norge generelt: – Økningen av passasjeravgiften fra 220 til 320 for flygninger til land med hovedstad over 2500 km kan bety at slike slike satsninger fra Norge stanses, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.
Med A321LR og etter hvert kanskje A321XLR kan man jo for eksempel åpne ruter som SVG-IAH/OSL-IAH. Kanskje OSL-MCO for å slippe kjøreturen fra MIA til Orlando. Dog, som du er inne på, er det åpenbart ikke direkteruter fra OSL det satses på i SAS. All trafikk skal innom CPH (sekundært ARN) før man kommer seg ut i verden.
Norge har nettopp passert Sverige i størrelsen på økonomien. Jeg oppfatter nordmenn som temmelig kjøpesterke, og ikke spesielt gira på mellomlandinger hele tiden. Dersom Oslo fortsetter å vokse, kombinert med at Norges velstand bare øker og øker grunnet gass/olje, tror jeg noen andre flyselskaper vil kunne komme og se potensialet. Fløy OSL- EWR her om dagen. Helt fullt i C og Plus. Samme i sommer. Og United har nettopp annosert at de plukker opp igjen BGO-EWR til sommeren. Vel er CPH bedre plassert geografisk, og dansk økonomi helt OK. Men at interkontinentale flygningen skal være 85-10-5 i prosent mellom DK, SWE og NOR skjønner jeg bare ikke (ut fra et rent profittformål).
…. om ikke lenge vil SAS bli eid 40% av danske myndigheter og da er vel planen å kanalisere all trafikk (som er mulig) via Danmark og da først og fremst via CPH som er Danmarks største arbeidsområde! Norske myndigheter gjør jo hva de kan for å hindre lange direkteruter fra Norske flyplasser. Tenker at snart er Norse sine direkteruter fra OSL også historie.
Nordmenn er jo de som reiser mest i Scandinavia, og med de politikkerne som Norge har i dag så er det ganske så sant at de ødelegger for seg selv. Hele politikken i Norge handler om hvordan melke folk flest og hente inn mest mulig skatt på alt. Verst i verden! Istedenfor å tjene penger så mister de penger.
Tja, skjønner resonnementet, men Aalborg har 600 000-1 000 000 personer, og Gøteborg 1 000 000 + innen 90 minutt med bil, ser du bort fra byer som allerede har ruter til NY (CPH,ARN, OSL) så er disse områdene like stor som Bergen inkludert alle connections (hele vestlandet, TRD) og BGOs connections har jo uansett høyfrekventer ruter til OSL.
Synd det ikke kommer flere ruter til Norge, men for min del som bor i Stavanger, så velger jeg transit via CPH med ofte korte og smidige connections 10 av 10 ganger foran OSL, og ihvertfall BGO. Så velger heller som over å håpe det fører til bedre tilgjengelighet via CPH
Hvis jeg forstår det riktig så flytter de kveldsavgangen fra CPH til EWR til å istedenfor å gå fra AAL og GOT. Dette skjer samtidig som de innfører en kveldsavgang fra CPH til JFK. De tre 321LR vil nå brukes CPH-IAD, CPH/ARN-YYZ og AAL/GOT-EWR. Med landing så sent i USA som 21.00 så gir det vel minst like mye mening å fly fra CPH til JFK da man uansett ikke kommer videre med United fra EWR. For oss i Norge betyr det at vi får en kveldsavgang med A330 fra CPH til JFK istedenfor en A321 fra CPH til EWR. Vi skal vel egentlig være fornøyd med denne endringen.
Nå er OSL største lufthavn i Norden for 3.år på rad, så øket flyseteavgift eller ei, det bør være mulig å tjene penger her.