.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SASlovah4evah, 16. des 2013.

  1. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ser helt genialt ut! Gleder meg stort til å teste det nye produktet i 2015 en gang :D
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Her lidt inside info på konfigurationen. Disse tal er hvad SAS planlægger p.t., men der kan dog stadig ske ændringer: Tallene i parantes er de nuværende tal.

    SASconfig.jpg
     
    SASDC8, Fly med oss, tommy777 and 3 others like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ser veldig bra ut. Lurer på hvor langt det er mellom setene. Singapore og American har begge 1+2+1 i biz, så det er bredt, men det er trangt mellom radene og vanskelig å strekke seg ut skikkelig om man er over 1.80.

    Hästens er en kjempeide, har selv Hästens seng som er i verdensklasse. Men dyner og puter er jo ikke det de er kjent for, de er jo kjent for sengene..

    JAL, (som bruker Tempur Pedic) og andre har jo overmadrasser i First Class, noe som er genialt når seter skal gjøres om til seng, hvorfor fokuserer man kun på pute og dyne ? (Det er vel kun Lufthansa som holder temparaturen varmere enn hos SAS, så dynen er nok tynn). Alle seter har 3 cracks og liggekvaliteten blir aldri optimal, det har mange selskaper løst med meget bra med en overmadrass. Når man har med Hästens og sikter høyt, hvorfor fikser man ikke en overmadrass i samme slengen? Vi vet jo at setene kommer til å bli slitt/dårlig vedlikeholdt. Sist jeg fløy med SAS i biz var i November og der sitteputa møtte nakkepute var det så slitt at jeg kjente metallstrengene under. Med en overmadrass får man aldrr det problemet.
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg har ett internt notat fra SAS der de skriver at kabinene deres på longhaul ikke er bra vedlikeholdt :p.

    Falmet lakk, motordeksler som ikke blir lakkert i flyets farger årevis etter de blir skiftet ut og fly som er møkkete som fy, det har du aldri hørt om før? Da trenger du å dra hodet ut av sanden...

    Her er ett bilde av -KBN rett før landing her i Chicago. Ikke akkurat god reklame :p http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7303586

    Generell feedback fra brukerne av SAS longhaul på diverse forum (inkludert undertegnede) sier at vedlikeholdet er dårlig og at kabinen virker shabby. Ikke bare SAS som sliter med det problemet, men i forhold til andre europeiske selskap, stiller nok SAS langt bak i køen.

    Men tilbake til topic. Vet at setet er vist frem, lurer fortsatt på seteconfig og hvor langt det er mellom radene
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du klarer ikke å dy deg -- ever?? ;)

    Ja, SAS har rimelig på overtid malt om en del av langdistanseflåten og ting skal forbedres (har vi hørt før), men historisk sett er realiteten veldig annerledes både på inn og utsiden av flyene. Og det å skylde på smog er ihvertfall :rolleyes:

    Men la oss holde oss til innsiden av flyene siden det er det vi diskuterer.

    SAS introduserte og implementerte nåværende generasjon helt frem til minst 2007, jeg fløy den gamle config siste gang tidlig i 2007, andre kan bekrefte når nåværende nedoverbakke ble ferdig implementert, men det var ihvertfall ikke før tidligst 2007.

    Du har ikke inntrykket at det er sarvete, vel, jeg har flydd SAS longhaul MYE aka over 100 ganger t/r over atlanteren, (selv om jeg ikke gjør det så mye lengre pga setet) og kjenner mange her på forumet som har gjort det samme. Feedbacken er identisk. Jeg hadde en metallstang i rævva i 8 timer sist gang jeg fløy SAS i biz i november fra Chicago til Stockholm fordi puten var helt nedslitt. Det er dårlig vedlikehold. Kabinen var sjæbby og møkkete i forhold til det jeg opplever fra Lufthansa, Swiss, British Airways og til og med United.

    Man introduserte Espressomaskin mv. tidlig (selv om de har forsvunnet siden hos SAS men er tilgjengelig hos mange andre selskaper), noe som var veldig bra og innovativt. På den tiden var det ingen som hadde dette i biz, det samme med vindu på stort toalett. Betyr det da at SAS ikke skal være innovative og introdusere nye ting på biz? "ingen har overmadrass på biz, så det er ingen vits???" Her introduserer man ett helt nytt produkt og et partnership med en SENGEprodusent. Hvorfor ikke skille seg enda mer fra konkurrentene og be Hâstens mekke en overmadrass?

    Har kanskje noe med plassen å gjøre, tipper det. Tempur Pedic madrassene har ett eget skap, men JAL har jo kun 8 eller 9 seter i First, blir lettere med overmadrasser da.

    Men nytt er bra. Dersom det blir så bra som det ser ut, har ihvertfall SAS en sjanse til å vinne 10-12 turer over atlanteren fra meg årlig sammenlignet med tilnæremet null.
     
    vegardg liker dette
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Tjae... Min private statistik siger at ud af de seneste 6 rejser jeg har haft på SAS C-klasse, så har der været fejl på enten sædet eller IFE i 5 af tilfældene. Seneste tur, hvor vi var to fra ORD-CPH på C fungerede recline ikke på den ene stol og ingen af IFE'erne virkede - til trods for flere reboots.

    Helt enig med Tommy. Vedligehold af kabinen har langt fra været god og upgrade af kabinen er long overdue. Prøv du bare at spørg crewet næste gang hvornår de sidst har oplevet en maskine, hvor de ikke skulle kæmpe med stole, IFE, water boilers eller ovne der ikke virker. Det er meget længe siden...

    På Y og M er der efterhånden større chance for at touchskærmene ikke virker end de gør og remotes er i endnu værre stand.

    Ingen som har prøvet at være ombord de seneste par år kan være i tvivl om at vedligehold af kabinen ikke har haft prioritet - og det kan tydeligt ses og mærkes.
     
    vegardg liker dette
  7. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Tommy har rett, og SAS er klar over det (etterhvert) - og det er konsekvens av innsparingsprosjekter som er gått overstyr etter min mening. Alle avdelinger i SAS har fått samme kravene til innsparing, og alt som ikke går utover sikkerheten er vel også blitt innført. Ulempen med et slikt opplegg er, og at uten en overordnet ledelse som følger med på og prioriterer spareplanene, så ser man ikke at en del ting som blir gjennomført fører også til at inntjeningen blir lavere, eller at det går utover produktet som andre avdelinger skal levere.

    Jeg håper likevel at man har kommet til et punkt hvor man klarer å se dette, slik at man slipper at opptil halvparten av C-setene er i praksis U/S. Jeg må også si ut fra tilbakemeldingene jeg har fått at "LAN Chile"-maskinen har i praksis dårligere C-seter (selv om de kan legges helt flat) fordi de er vedlikeholdt enda dårligere.

    Det som er skummelt med dårlig vedlikehold av non-operational required items dvs. ting som ikke er på MEL-listene er at man kan bli usikker på om dette også gjenspeiler det generelle vedlikeholdsregimet.
     
    tommy777 liker dette
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det er da bare at se på flyene idag. Det er længe siden jeg har fløjet med et nyvasket SAS-fly ihvertfald. Og et langrutefly der ser ud som det Tommy linkede til er langt fra unormalt - uanset om det var i 2012 eller 2014.

    Der er vel intet der tyder på at flyenes tid på jorden, budgetterne for vedligehold/vask eller antallet af ansatte øges i fremtiden - så hvorfor skulle det blive meget anderledes.

    Stole/kabiner/lakering er kun "nye" i kort tid hvis de ikke bliver vedligeholdt grundigt - og det er forøvrigt ikke bare et SAS-problem, men et branche problem - fordi der udelukkende er fokus på cost-cutting. Men i den klasse har SAS haltet gevaldigt bagud i lang tid.
     
  9. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Tjære moderatorer (ja, jeg skrev feil med vilje, synes det ser så morsomt ut) - her bør vel noen rydde opp? :oops:
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke sånn her ;)

    Men vi legger debatten om nylige nymalte SAS fly som har blitt rene frem til de har fått tid på seg til å bli skitten død og håper på forbedringer.
     
    Fly med oss and Bjørn Helge like this.
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Lekkert!
     
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til å fly denne.. Har stor tro!
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,155
    Bonuspoeng:
    183
    Litiumbatterier er ikke noe spesielt stor risiko, det er bare Boeing som brukte utdatert anodemateriale i batteriene.
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,155
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk ikke noe særlig ut av de linkene dine... Jeg kan jo gjenta hva jeg sa med litt flere ord. Stabiliteten i litium batterier har blitt bye bedret etter hvert som nye anodematerialer har blitt introdusert. Batteriene brukt i Dreamliner bruker en teknologi som er over 10 år gamle. Du kan heller ikke sammenligne batterier i en mobiltelefon/laptop med batterier i et fly. Mobil og laptop-batterier har mye større krav til energitetthet.

    http://www.tu.no/industri/2013/01/17/her-er-dreamliner-problemet

    Jeg skal ikke påstå at batterier er 100% sikkert, men de NiCD batteriene som tradisjonelt har blitt brukt i fly frem til nå tar også fyr hvis det kortslutter. Til og med drivstoffet i flyet du sitter i kan ta fyr. ;) Så jeg klarer ikke å se hvordan hverken kompositt og litium batterier skal gjøre det noe mindre trygt å fly...
     
    PettR liker dette
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så litt flere bilder i SAS sitt nye magasin og man kan her se at det blir trangt mellom radene på business sånn som mange andre selskaper, ser også diverse likheter med Thompson setene til Austrian og Swiss så du kan påregne at pedalene skal i det bordet som er ved siden av setet, staggered.

    Forskjellen blir at setet er litt bredere, men rimelig klart at det ikke blir skikkelig 1-2-1 men heller staggered og kort mellom seteradene

    http://scandinaviantraveler.com/se/node/585
     
  17. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor flys CPH-EWR 3.feb med en A340? Og hvor er den nye kjerra da?
     
  18. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Det er kanskje jeg som knottetaster med tommeltotter og ikke finner fram - men finnes det noe info om når de nye biz-setene til SAS er på plass, og på hvilke ruter? Merker at jeg har veldig lyst til å bestille en tur lengst mulig vekk (Tokyo?) og forsøke meg på en oppgradering med poeng :)
     
  19. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://bonusfeber.no/dato-forste-flyvning-med-nye-sas-business-class/
    http://bonusfeber.no/tidsplan-ny-sas-kabin/

    Jeg tar ikke sjansen på å bestille noe før alle flyene er oppgradert.
     
    Robert H liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bare så det er sagt, ingen utrulling av ny business class har gått etter planen for noen selskaper.. Ever.. så jeg ville ikke hatt skrudd forventningene i taket selv om det tilsynelatende ser ut til at det kan være den nye config siden det ofte kan skje endringer.
     
    Robert H liker dette

Del denne siden