Gode nyheter! Rett etter annonseringen om at SAS bestiller 50 stk. A320neo maskiner kommer nyheten om at SAS bestiller en ekstra Airbus A330-300 Enhanced for å erstatte en A340-300. Maskinen skal leveres allerede våren 2019. Dette er maskinen som skal erstatte LN-RKP når sommerprogrammet begynner i 2019. LN-RKP parkeres for godt mot slutten av 2018. Så da vil alle SAS sine long-haul fly bli utstyrt med ny kabin. https://www.sasgroup.net/en/sas-orders-one-airbus-a330e-to-replace-one-airbus-a340/
Er det ikke veldig merkelig at de utsetter leveransen av de nye a350-flyene og så går hen og kjøper et a330?
Egentlig ikke. Grunnen til at de utsatte leveransene på A350 var fordi de ønsker å få de første maskinene litt tettere, og derfor ikke ha en "ensom svane" i flåten. Første A350 (MSN 360) er planlagt å komme i november 2019, neste maskin i desember 2019. Så to maskiner til i begynnelsen av 2020. Etter dette blir det opphold frem til årsskiftet 2020/2021.
Tenker at de har fått den 330`en svært gunstig som følge av bestillingen på de 50 320neo. Men skal ikke klage
Jepp, og i tillegg så er nok også Airbus fornøyd med å dekke opp "overlappet" mellom A330ceo og A330neo.
Dagens DN. LN-RKP skal fases ut i 2019. (Står 201, men på dn.no står det 2019) For abn: https://www.dn.no/nyheter/2018/07/2...-vi-har-vaert-for-ambisiose-denne-sommeren?_l
Brukes stadig mindre? Har tatt 20 flights så langt i juli.. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rkp
Siste leveringsdato jeg har sett for den nye A330-300 Enhanced maskinen er mai 2019. LN-RKP blir delefly. Det er vist den A340-maskinen i SAS sin flåte med nyeste motorer blant annet.
Av de nye 330 som kom nå sist er den siste reg som LN-RKU, derfor jeg lurer om neste da blir RKV eller om den blir SE eller OY regga
Men, vil SAS registrere nye fly i Norge, nå når staten har solgt seg ut? Og hva bestemmer hvor flyene blir registrert?
Registreringsavgiften er ulik i de nordiske landene. I Norge er vi jevnt over rimeligst ved registrering i real- og løsøreregistre! https://www.dn.no/nyheter/2014/03/24/Luftfart/to-bokstaver-pa-sasfly-utgjor-en-kjempeforskjell