SAS Biz - A330 vs A321LR

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av anders8, 06. juni 2022.

Tags:
  1. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Forrige uke fløy jeg t/r NYC, først den «vanlige» A330 biz til, så A321lr tilbake, og har gjort meg opp noen tanker om forskjellen. De fleste her kjenner vel godt til produktet på widebodyene med A330/340/350, så fokuserer her på A321, men for de som ikke var fløyet i det siste har de gjort enkelte endringer i soft produktet, i hovedsak til det dårligere. Interessant nok var soft produktet ulikt på de to flytypene, så jeg tar for meg det her.

    Hardprodukt/sete: Setene på A321 er satt opp som 2-2 og 1-1 annenhver rad. Setene likner ved første øyekast på setene i de brede flyene, men det er de ikke. De er betydelig smalere, særlig i dobbeltradene. Selve putene er nok ganske like, men benkene på siden er nær borte, på dobbeltradene er den ene siden kun et vanlig tynt økonomiarmlene, på siden mellom setene er det også betydelig mindre plass. Jeg er nesten 2 meter høy, og synes det var kanskje et par centimeter mindre benplass i sengemodus også, men de fleste vil nok ikke merke det.
    Dom: A330 setene vinner klart

    Toaletter: Ett toalett for biz mot to på a330, men da også halvparten så mange passasjerer. Toalettet er som på øvrige smale airbusser, og betydelig trangere enn i a330.
    Dom: A330 vinner klart

    Crew: Dette vil naturlig nok variere, men antall flyvertinner/flyverter per sete virket ganske likt. De droppet trallen på A321 og serverte heller direkte til setene, mer som en restaurant. Det er mye mindre effektivt, men det går fint med så få biz seter.
    Dom: Begge flightene bød på bedre service enn jeg er vant til i sas c, men ser man bort fra personene så tenker jeg faktisk A321 har en liten fordel grunnet mindre forhold. Men det blir en smakssak (storhotell vs botique hotell).

    Maten: De gav ikke ut menyer på A330, men det gjorde de på A321. På A330 fikk vi også hele hovedmåltidet samtidig uten valgmulighet på dessert eller forrett. På A321 fikk vi servert måltidet i fire runder med valg av forrett, hovedrett, ost og dessert. Vinkartet var likt. Matkvaliteten var ganske lik.
    Dom: A321 vinner klart, selv med servering i flere runder gikk det overraskende raskt også.

    Annet: Ikke pre-drink på A321 (naturlig nok med en midtgang, og foran i flyet, så midtgangen var kontinuerlig full av folk) og ikke self-service seksjon som på A330. Dessuten er det ikke samme X-faktor med A321. Jeg får ikke «godfølelsen»/«eventyrfølelsen» jeg får på wide-body interkontinentale flyvninger. Det føltes litt som jeg var på jobbreise til Værnes, bare i litt fancy sete.
    Dom: A330 vinner klart.

    Totalt: Det er noen fordeler med A321, og det er vel denne veien det bærer for luftfarten, men jeg vil så langt det lar seg gjøre velge A330 i fremtiden (eller enda bedre, A350, når den en sjelden gang dukker opp).

    Hva er deres tanker om de to langdistanseproduktene?
     
  2. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    592
    Likes mottatt:
    761
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy a321 t/r Boston her for noen uker siden.
    Ingen mattralle da. Men Pre Departure drink på begge flightene.

    Lang toalettkø etter middag etter avreise fra Boston. For varmt til å sove på nattflight på vei hjem. Spurte om de kunne skru ned varmen, fikk positiv respons, men det ble ikke kaldere.

    Selv om det er dårligere plass, er det nok plass om du kjenner sidemannen. Alene er throne å foretrekke.
    Crew var hyggelige begge veier.

    Foretrekker jeg wide body? Helt klart. Men synes det er kult at vi med a321 kan se grunnlag for andre ruter med biz. Så lenge turen er mindre enn 9 timer er det helt ok så, lenge man ikke blir plassert med en fremmed på par—setene.
     
    Kristian, Calling, Flymunda and 2 others like this.
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,399
    Likes mottatt:
    21,121
    Bonuspoeng:
    183
    En liten forklaring for endring i servicekonseptet er at de har gått (delvis i alle fall) tilbake til pre-covid service fra 1. juni.
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,618
    Likes mottatt:
    34,775
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for gjennomgang.

    Vurderingene av seter og opplevelse stemmer jo veldig med det andre skriver.


    Så, glad for potensielt flere destinasjoner, trist fordi det betyr mindre A350.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Og færre bonusbiz pga mindre kabin. Samt dyrere biz av samme grunn.
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,138
    Likes mottatt:
    7,880
    Bonuspoeng:
    183
    Åh, det er et interessant regnestykke! Finnes det oversikt over hva et sete koster (per flytype) og hvor mange økonomiseter det går på et biz-sete? Feks hvis et fly har kun eco, så koster et sete 10kr pr 100km, og så bytter man inn 4 ecoseter mot 1 bizsete, så vil jo biz koste 40kr pr 100km
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,318
    Likes mottatt:
    10,131
    Bonuspoeng:
    183
    ... men også lavere kosttnader, siden mindre fly bruker mindre fuel, koster mindre i innnkjøp og trenger mindre crew... Så regnestykket ditt stemmer nok ikke helt.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke SAS (iallefall ikke uten videre) kommer til å gi den innsparingen videre i form av en narrowbody rabatt.
     
    haakonks liker dette
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Har A321 i business mellom CPH-BOS muligheter 180 grader seng?
     
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    664
    Likes mottatt:
    2,327
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden