Forrige uke fløy jeg t/r NYC, først den «vanlige» A330 biz til, så A321lr tilbake, og har gjort meg opp noen tanker om forskjellen. De fleste her kjenner vel godt til produktet på widebodyene med A330/340/350, så fokuserer her på A321, men for de som ikke var fløyet i det siste har de gjort enkelte endringer i soft produktet, i hovedsak til det dårligere. Interessant nok var soft produktet ulikt på de to flytypene, så jeg tar for meg det her. Hardprodukt/sete: Setene på A321 er satt opp som 2-2 og 1-1 annenhver rad. Setene likner ved første øyekast på setene i de brede flyene, men det er de ikke. De er betydelig smalere, særlig i dobbeltradene. Selve putene er nok ganske like, men benkene på siden er nær borte, på dobbeltradene er den ene siden kun et vanlig tynt økonomiarmlene, på siden mellom setene er det også betydelig mindre plass. Jeg er nesten 2 meter høy, og synes det var kanskje et par centimeter mindre benplass i sengemodus også, men de fleste vil nok ikke merke det. Dom: A330 setene vinner klart Toaletter: Ett toalett for biz mot to på a330, men da også halvparten så mange passasjerer. Toalettet er som på øvrige smale airbusser, og betydelig trangere enn i a330. Dom: A330 vinner klart Crew: Dette vil naturlig nok variere, men antall flyvertinner/flyverter per sete virket ganske likt. De droppet trallen på A321 og serverte heller direkte til setene, mer som en restaurant. Det er mye mindre effektivt, men det går fint med så få biz seter. Dom: Begge flightene bød på bedre service enn jeg er vant til i sas c, men ser man bort fra personene så tenker jeg faktisk A321 har en liten fordel grunnet mindre forhold. Men det blir en smakssak (storhotell vs botique hotell). Maten: De gav ikke ut menyer på A330, men det gjorde de på A321. På A330 fikk vi også hele hovedmåltidet samtidig uten valgmulighet på dessert eller forrett. På A321 fikk vi servert måltidet i fire runder med valg av forrett, hovedrett, ost og dessert. Vinkartet var likt. Matkvaliteten var ganske lik. Dom: A321 vinner klart, selv med servering i flere runder gikk det overraskende raskt også. Annet: Ikke pre-drink på A321 (naturlig nok med en midtgang, og foran i flyet, så midtgangen var kontinuerlig full av folk) og ikke self-service seksjon som på A330. Dessuten er det ikke samme X-faktor med A321. Jeg får ikke «godfølelsen»/«eventyrfølelsen» jeg får på wide-body interkontinentale flyvninger. Det føltes litt som jeg var på jobbreise til Værnes, bare i litt fancy sete. Dom: A330 vinner klart. Totalt: Det er noen fordeler med A321, og det er vel denne veien det bærer for luftfarten, men jeg vil så langt det lar seg gjøre velge A330 i fremtiden (eller enda bedre, A350, når den en sjelden gang dukker opp). Hva er deres tanker om de to langdistanseproduktene?
Fløy a321 t/r Boston her for noen uker siden. Ingen mattralle da. Men Pre Departure drink på begge flightene. Lang toalettkø etter middag etter avreise fra Boston. For varmt til å sove på nattflight på vei hjem. Spurte om de kunne skru ned varmen, fikk positiv respons, men det ble ikke kaldere. Selv om det er dårligere plass, er det nok plass om du kjenner sidemannen. Alene er throne å foretrekke. Crew var hyggelige begge veier. Foretrekker jeg wide body? Helt klart. Men synes det er kult at vi med a321 kan se grunnlag for andre ruter med biz. Så lenge turen er mindre enn 9 timer er det helt ok så, lenge man ikke blir plassert med en fremmed på par—setene.
En liten forklaring for endring i servicekonseptet er at de har gått (delvis i alle fall) tilbake til pre-covid service fra 1. juni.
Takk for gjennomgang. Vurderingene av seter og opplevelse stemmer jo veldig med det andre skriver. Så, glad for potensielt flere destinasjoner, trist fordi det betyr mindre A350.
Åh, det er et interessant regnestykke! Finnes det oversikt over hva et sete koster (per flytype) og hvor mange økonomiseter det går på et biz-sete? Feks hvis et fly har kun eco, så koster et sete 10kr pr 100km, og så bytter man inn 4 ecoseter mot 1 bizsete, så vil jo biz koste 40kr pr 100km
... men også lavere kosttnader, siden mindre fly bruker mindre fuel, koster mindre i innnkjøp og trenger mindre crew... Så regnestykket ditt stemmer nok ikke helt.
Tror ikke SAS (iallefall ikke uten videre) kommer til å gi den innsparingen videre i form av en narrowbody rabatt.