Jeg kan skryte av SAS sin BIZ i dagesvis, ett super bra produkt som absolutt ble mere value for money etter Cabin Upgrade sist. Maten er bra, setet er bra og servicen er til tider veldig bra. Jeg reiser 1 til 2 ganger i mnd på Long Haul med SAS, og jeg flyr stort sett i BIZ. Noe jeg har merket det siste halvåret er at når middagen er spist, og det er lagt opp for at du skal sove, så skrur de opp temperaturen såpass mye foran i BIZ, at du mange måter føler du blir kokt mens du ligger der. De gangene jeg har flydd i PLUS så har temperaturen vært noe helt annet, og mye bedre for soving. Dette er jo helt klart ett ilands problem, men det har helt klart en innvirkende faktor for når jeg skal evt bestille BIZ neste gang. Er det noen andre som har opplevd det samme, eller er det bare jeg som er varmblodig?!? Fortsatt god fredag!
Har også opplevd det noen ganger at dem skrur opp varmen etter middag. Forsåvidt bedre lenger bak, men fortsatt varmt. PS. Jeg synes alt over -20 er varmt dog ;-)
Kun flyd 1 nattflygning i nye biz. Men gud hvor varmt det var På dagfligthen merka jeg ikke noe til temperatur. Er mer sensitiv når det skal soves
Både SAS og Lufthansa er kjente for å koke passasjerene sine i biz. Har slitt med å sove i de nye setene hvis tempen er for høy, blir som å ligge i ei gryte. Sist gang jeg fly biz gikk jeg meg en tur bak i pluss, der var temperaturen mye mer behagelig.
Jeg synes også det er badstu i biz. Jeg, og flere, spurte sist om det var mulig å skru ned temperaturen, men det var det visst ikke.
Jeg har også klaget på varmen, og fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre med. Når jeg tenker etter så har jeg inntrykk av at de gangene jeg opplever nærmest en ubehagelig varme har vært ombord Airbus maskiner. Både i SAS 330-340, BA 380 og AA 330 har jeg opplev dette. Kan ikke si jeg har opplevd dette i 747, 777. Kan det være noe med flytypen å gjøre?
Jeg har aldri merket noe ubehagelig varme i biz hverken natt eller dag. Skal til NY i februar og biz begge veier og skal ta med termometer. Temperaturen kan muligens være forskjellig om man sitter i midten eller ved vindu eller nesten ved vindu med bordet ytterst. Waldorf Astoria / Towers blir stengt ca 3 år fra 1. mars så jeg må ta en siste runde med gammelt interiør. Signature suite er bestilt. Dette blir bra.
Et kjente problem dette med varmen foran i snuten på SAS sine A330 og A340. Vært omtalt på flyprat i over et tiår, og jeg har selv klaget over det.
Det er påfallende hvordan dagflighter i nesen på A330/340 alltid er kjølig og behagelig - på grensen til at man må bruke langermet+skjerf - mens nattflighten alltid er badstu. Klarer ikke å fri meg fra tanken om termostaten bevisst skrus opp for å gjøre passasjerene døsig, men kvaliteten på søvnen blir følgelig elendig.
Har alltid med meg lite reisetermometer. På siste SAS-C flyging ble det veldig varmt. Crew påstod det "er jo 22 C her", så jeg viste mitt termometer med 26C. Da kom leksa med at "vi får ikke gjort så mye med det, men jeg kan prøv", så kom de seg ned på 24. Fløy LH 747-8 det var helt greit, etter at jeg ba dem dempe fyringen litt, BA pleier også å gjøre det. 19C er vel lav-rekorden min, oppnådd på AA og BA.
Men kan det stemme, at det faktisk ikke går? Eller er det bare en unnskyldning for at de ikke vil? Jeg har aldri opplevd dette i plus eller go. gir jo ikke mening at plassene med tykkest teppe skal ha høyest temperatur. Jeg har flydd A380 med SQ uten badstu, både lengst bak og lengst frem i 2. etasje.
Da virker det jammen som de gjør dette bevisst. Ikke bra, og når de i tillegg lyver om temperaturen og at de ikke kan gjøre noe med det. Da blir dette noe som ligner toppen av latskap og en forakt for passasjerene. Nå er det en kjent sak at, SAS crew ikke er særlig glade for å yte service ved setene utenfor serverings tidene. Men det å bevisst gjøre turen ubehagelig for folk med for høy varme i cabinen er nærmest en skandale.
Et annet moment er at når badstuflighten nærmer seg slutten og besetningen må klargjøre kabinen, da blir plutselig kabinen kjølig igjen - på magisk vis. Husk nå på at dere må klage til SAS, ikke bare her. Vær konkret med hvilken avgang det gjelder, slik at besetning kan identifiseres og fases ut (om dette handler om dårlige besetningsholdninger).
Jeg har også ved flere anledninger, bl.a. her inne, klaget over det samme. Spesielt helt foran er det altfor varmt for meg til å sove og jeg har fått samme beskjed om at det ikke er noe de kan gjøre noe med. Virker veldig merkelig på meg om det er tilfelle. Neste gang skal jeg også passe på å klage til SAS.
Hadde motsatt opplevelse i C mellom Narita og Køben for noen uker siden, holdt på å fryse i hjel. Ekstra pledd ble delt ut. Også andre ganger har jeg opplevd C temmelig kaldt - men det er mulig dette er en personlig preferanse. Jeg liker det bedre varmt enn for kaldt! Da slipper jeg også en "fly-forkjølelse", som lett kan komme!
NRT-CPH er ikke en overnattsflyning = Kjølig kabin. For alle som liker det varmt: Kle på dere! Det er lettere og mer behagelig enn å se noen ligge i underbuksen fordi de svetter ihjel.
Selv passer jeg alltid på å kle meg godt på fly, men mener det kan argumenteres for at det er like tungvint og ubekvemt å ha på seg masse klær fordi alle varmblodige skal sove godt! Man må selvsagt tilpasse seg majoriteten - jeg har for lengst innfunnet meg med å være en frysepinn! Men flertallet her skal vite at det nok også finnes noen som liker det varmt i C...
Helt sikkert, det er mulig å justere tempen. Det er ca 50minus på utsiden så det er ikke mangel på tilgang. Om det er dårlig sonekontroll så det blir bikkjekaldt lengre bak er jeg ikke helt sikker på, men det er brytere i cpt som en kan justere tempen med
Jeg har ikke merket at det er spesielt varmt o Sas C. Har riktignok bare 4 turer, men alle har vært bra. På den ene turen var jeg også relativt godt marinert, så da sov jeg som et lite barn På Lufthansa 346 var det derimot kokende.