SAS/DY etc etc (tidl: SAS åpner 9 nye ruter neste år)

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 04. nov 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    NAX har Londonbase med sinnsykt lave personalkostnader. Hele skokken med LGW-base har kontraktsbase (jeg har bl.a en norsk bekjent som jeg vet i dag har AGP-base på 12mndskontrakt, som har søkt om LGW-base. Han er FO. Så de flyter fritt rundt omkring) og "alt som hører til" ifht fordel arbeidsgiver når det gjelder kontraktsansatte i utlandet vs faste ansatte i Skandinavia/Norge. I tillegg er det mindre kostnader å operere fra LGW vs LHR (?). En slot på LHR er vel svindyr så vidt jeg vet (kan ta feil). SAS kan ikke konkurrere med NAX på billettpris når kostnadsdiffen er så stor, det er bare å holde seg langt, langt unna og prøve å få inn penger fra andre markeder hvor grøfteballetten ikke har begynt.

Hvorfor tror du NAX flyr f.eks Tromsø-London og Tromsø-Gran Canaria? Det er fordi NAX flyr LGW-TOS-LGW og LPA-TOS-LPA. Ikke TOS-LGW-TOS og TOS-LPA-TOS. Det ligger en stor forskjell i produksjonskostnad å operere slik.

SAS er Skandinavisk og opererer ut fra Skandinavia. Da må de finne ruter hvor det er mulig å operere med skandinaviske baser og operere med faste ansatte på normale kontrakter hvor man betaler arbeidsgiveravgift etc til Norge/Sverige/Danmark...

2. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    NAX flyr TRD-LGW-TRD. Crew med Trondheim base.

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jau, jeg sa ikke de fløy TRD-LGW med utenlandsbase heller :) Point still stands, Norwegian sparer penger på måter som SAS ikke kan konkurrere med. Det blir et rent tapsprosjekt å konkurrere på ruter hvor man må prise seg like lavt som noen med substansielt mindre kostnader i driften. Og SAS har ikke råd til å starte opp tapsprosjekter akkurat nå.

4. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det vel ikke vits for SAS å ta opp konkurransen i hele tatt da. :p
    Jeg er ikke så sikker på at kun pris er avgjørende på TRD-LHR. Tidspunkt på døgnet og *A connections vil telle mye hos mange. NAX har elendig timing på sine ruter etter mitt syn. Såfremt man ikke foretrekker å reise seeent på kvelden da.
    Det er for dårlig at Norges tredje største flyplass har kun CPH og AMS som faste year round utenlandsruter.
    Hvis SAS kan forsvare Gøteborg - Dublin så må det vel være mulighet for noe mer fra TRD... Men hva vet jeg, feck all tydeligvis.

5. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    113
    Who cares? Når man diskuterer ruter, vet ingen her hva som funker og hva som blir lønnsomt. SAS og andre starter og prøver nye ruter hele tiden. Ikke alle vil bli innertiere. TRD til LHR makes more sense enn feks GOT DUB, tipper det er slots som stopper SAS mer enn noe annet når det gjelder LHR.

John in The Tower liker dette
  6. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    113
    i tillegg tviler jeg sterkt på at LGW har haugevis med NAX transfer trafikk. Tipper det er tilnærmet null og Norwegian har lenge flydd London fra flere steder rundt om i Norge

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøver bare forklare når folk spør seg hvorfor, har dere en bedre forklaring så peis på. Noen ganger er ikke transfertrafikk eller rutetider nok til å trekke folk, særlig hvis leisuretrafikken er viktigere enn "businesstrafikken". Jeg har inntrykk av at London har blitt mye leisure for nordmenn. SAS må antakeligvis prise seg så høyt for å unngå tapsprosjekt at det er et tapsprosjekt uansett. Skatter og avgifter til LHR er feks blandt de dyreste av alle flyplasser jeg har flydd til så langt.

Flyr norwegian got-dub?

8. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    London er vel sykt mye av begge deler, men om SAS skal åpne en ny rute til London må de vel redusere London et annet sted. Om de andre allerede er lønnsomme så...

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er om prisdiffen vil bli så stor (for å gjøre det lønnsomt for noen med fast andettelser, norsk ansettelesavgift, betale inn til den norske felleskassa etc) at selv businesstravellers blir sendt med norwegian. Det blir de i dag og, hvor mange har ikke skrevet om at jobben krever de billigste billettene? Når SAS også flyr til en dyrere flyplass er det ikke rom for dyrere londonbilletter i markedet, iallefall er de et usikkert valg som kan slå flere veger. I Tromsø har ruta vært hit or miss, etter en prisnedjustering stabiliserte den seg noe.

Det er ikke rocket science IMO. Hadde det vært penger å hente hadde BA, SAS og andre vært der "i går". At de ikke er der tyder på at det ikke går med den klassiske modellen disse nettverksselskapene drifter etter.

10. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Er prisforskjellen mellom DY, SAS og BA til London egentlig så stor om vi ser bort fra kampanjer? Blir jo bare gjetting fra min side, men jeg reiser ruten en del og synes det virker som prisene er relativt på det gjevne.
    Bortsett fra at DY lander på LGW leverer jo DY og SAS et helt likt produkt (BA et litt bedre) så ingen grunn til at de ikke skal prise seg nogelunde likt. DY og BA (?) drar sikkert fordelen av at SAS må ta en høyere pris. London er vel high-yield som det så fint heter.

Jeg tror problemet er at det er umulig å oppdrive slots på LHR.

11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Kampanjer fyller ikke opp et fly. Kampanjer er enkeltbilletter. Kampanjeprisene til SAS til London dekker ikke skatter og avgifter alene engang, og man gjør ikke business med å fly folk gratis. Jeg kan dobbeltsjekke hva skatter og flyplassavgifter ligger på til Gatwick vs Heathrow ligger på asap jeg er på en pc.

Virker som du ikke har fått med deg det jeg skrev om Norwegian. At du personlig mener Norwegian og SAS har samme produkt ombord får så helt på din egen kappe - men det har lite med hvordan man drifter et flyselskap å gjøre. At Norwegian sparer enormt med penger på å ikke ha noen fast ansatte på flyplassene, lite faste ansatte i cockpit, nesten ingen faste ansatte i kabinen, outsourcer sine baser til utlandet og ikke betaler skatter og avgifter til Norge slik SAS må - gjør at de har en enorm kokurransefordel. Norwegian kan dermed prise seg lavere uten å blø så hardt av det. Fordi kostnadene av å produsere en flyvning er mindre. Det kan ikke SAS med faste ansatte som både har sykeforsikring og pensjonsavtaler. Marginene er mye, mye mindre. Og da må man velge ruter hvor man er nesten garantert inntjening over kostpris.

Det har ingen ting med hva de serverer å gjøre, hvis du tror det er kaviar og champis som utgjør forskjellen på inntjening eller ikke på en flybillett anbefaler jeg en tur på et flykontor asap

Last edited: 05. nov 2014
  12. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt inntrykk er at alle selskapene på OSL-LHR/LGW priser seg så og si likt.
    Om DY priser seg lavere i TRD enn de gjør på OSL skjønner jeg hva du mener.

Det er forresten arbeidsgiveravgift i UK, og vi har det ikke så galt her borte sånn ellers ;)

13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    jeg trykket post før jeg var ferdig å skrive kristiansk, se full post nå. (jeg skriver på ipad så det er fort gjort å komme borti feil knapp når man skal markere tekst...)

14. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjorde et par søk på DY TRD-LGW og prisene virker ikke å være noe lavere enn SAS/DY/BA på OSL.
    Så jeg tror det handler om LHR slots og ikke andre større eller mindre ting.

SAS, DY og BA vil alle forsøke å få mest penger for billettene og når markedet for London er så stort som det er er det vel egentlig ganske naturlig at selskapet med høyest kostnader får "styre prisene" og selskaper med lavere kostnader kan koste det inn i ekstra profitt.

15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Avslutningsmessig - jeg tenker dette er rimelig OT nå :D

Hvis prisene er de samme har Norwegian vunnet. Som jeg har sagt ørti ganger nå, Norwegian opererer på lavkost - de har lavere kostnad pga sine aktive valg av ansettelsesform og operasjonell løsning. Hvis SAS og Norwegian selger en billett til samme pris tjener Norwegian mer på billetten fordi mindre av billetten går til faste utgifter. Det er jo barneskole-økonomi.

At slots på LHR koster mye har jeg allerede nevnt som en bidragsgivende årsak.

Skatter og flyplassavgifter man betaler for å fly ut fra LHR (aka LHR-OSL) med SAS: 550SEK
    Skatter og flyplassavgifter man betaler for å fly ut fra LGW (aka LGW-RIX) med Air Baltic: 290SEK

Altså er det nesten halvparten så dyrt å fly ut fra LGW som LHR.

Dermed har vi altså dyre slots, dyre flyplassavgifter, dyr produksjonskostnad og en svakhet for konkurranseutsatte ruter. Summa summarium: SAS trenger noe mye mer solid/trygt å gå for enn å begynne med London-ruter fra ymse norske byer.

EDIT: Og FYI, Norwegian flyr ikke Gøteborg-Dublin ergo er det ingen som konkurrerer med SAS på pris på den ruta. Da er det veldig legitimt at SAS prøver seg på urørt mark, vi har jo sett en eksplosiv økning av flyruter til/fra Gøteborg så noe må jo ligge i det markedet (Lufthansa m.flr har startet ruter dit i det siste).

16. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hey hey hey - bare så det er sagt - jeg er venner med alle og besvarer bare et spørsmål som ble spurt (hvorfor åpner ikke SAS rute til London). For min del kan det like gjerne være BA eller (sl)easyjet m.flere :p Kjenner bare til SAS og delvis NAX mye mye bedre enn nevnte selskaper, derfor tør jeg uttale meg.

17. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg uttaler meg aller helst om ting jeg ikke har den minste peiling på;)

Fnate and Kjakan like this.
  18. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    I forhold til forskjeller i avgifter per passasjer så er dette saken:
    LHR: £31.63 (departing passenger charge)
    LGW: £12.89 (departing passenger charge + terminal charges) + per bag charge på £0.48

Begge pålegges også en air passenger duty på enten £13 eller £26 avhengig av klasse. Forskjellen på passasjeravgiftssiden er derfor £18.74, eller i underkant av 200NOK/pax.

Dette er imidlertid kun en del av kostnaden knyttet til å fly på en flyplass. I tillegg kommer diverse andre kostnader, som parking charges, air navigation charges, noise charges, landing charges (som av og til er relatert til noise kategori), osv.

Forøvrig så hadde vel DY betydelig lavere kostnader enn f.eks. SK også før de begynte med kreative løsninger. SAS har vel også andre selskaper med betydelig lavere kostnader som opererer på vegne av selskapet, men det trenger vi kanskje ikke diskutere her.

Last edited: 05. nov 2014
  19. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    113

Med denne logikken burde ikke SAS fly noen steder de har konkurrenter :/

Grunnene du oppgir (at Norwegian har lavere kostnader enn SAS) er overhodet ikke noe hovedgrunn til at SAS åpner nye ruter.

SAS er dyrere enn Norwegian på minstepriser over hele fjøla, det forhindrer ikke at SAS fortsatt eksisterer

20. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Neivel, det er vel bare innbilning at SAS, KLM, Air France og Lufthansa alle har problemer med å lage inntjening i dagens marked.

Over hele fjøla er det en myte at Norwegian er så fryktelig mye billigere. Men la oss ikke kverne mer på det, hvis du ikke tror det er sånn så er det helt greit, vi kan ikke alle ha samme meninger for da blir det jo veldig kjedelig.

Kjakan liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden