SAS endrer bestilling med overnatting

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 26. juni 2021.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en bonusreise til Europa og nå har SAS (for 3. gang) endret min bestilling. Nå endret de sånn at returreisen går via CPH og lander sent på natta og så fly til Norge morgen etter. Før var alt på samme dag.

    Er det noen som har erfaring med dette, er det sånn at de dekker overnatting på hotell på flyplassen eller noe?
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Så lenge endringen er over 14 dager frem i tid dekker de ingen ting dessverre
     
    Eddie47 liker dette
  3. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Her mener jeg å være litt uenig.
    De har ingen forpliktelse i form av kompensasjon, men CARE, dvs. overnatting, er de forpliktet til å gi
     
    kaiarne liker dette
  4. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    at selv om det er mer enn 14 dager må de dekke overnatting?

    situasjonen er at jeg bestilte 10. mai
    03. juli
    TRD-OSL
    OSL FAO

    retur
    23. juli
    LIS-CPH
    CPH-ARN
    ARN-TRD

    og så ble det endret 19. mai, 3. juni og 22. juni. men jeg fikk ny billetter kun nå 22. juni, så da er jeg litt usikker på når det var første gang retur ble endre til en reise gjennom 2 dager, men uansett siste endringen var 22. juni og da ble det retur:

    23. juli
    LIS-CPH
    CPH-OSL
    24. juli
    OSL-TRD


    hva kan jeg forvente?
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok som @Tore sier, hvis det er mer enn 14 dager til endringen opptrer så står det dette i meldingen fra SAS:
    If you don’t act within the next five days from receiving this e-mail, we consider that you have accepted the new flight and timetable. To take action, please go to “My Bookings” as per above. [If you accept the schedule change, you don’t have to do anything.]

    Hvilket betyr at dersom du ikke protesterer på endringen i løpet av 5 dager så har du akseptert og har ingen «krav» ovenfor SAS.
     
  6. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    i min står
    "Please go to "View Booking" to review your new flight and find options regarding your booking such as accept new flight, voucher or rebooking. If you have connecting flights, please make sure to check your entire itinerary.

    If we haven't heard from you within 15 days, we will understand that you've accepted the new trip and this will constitute our new agreement with you."

    men det jeg lurer på er hvilke krav har jeg i løpet av disse 15 dager, bortsatt fra ombooking
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Man hva hvis du protiserer? Da bør du vel ha noen krav..
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Ja, du kan protestere, men de er ikke forplikta til å gi deg noe som helst så lenge det er mer enn 14 dager til avreise. Overnatting i forbindelse med ugunstige flytider feks plikter de ikke å dekke. Klart, de kan være fleksible og greie, men de må ikke gi deg noe.
     
    furlong liker dette
  9. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hva er tilfelle for andre her, men i slike situasjoner har jeg kontaktet SAS på telefon, forklart pent at pga. endringen ville det bli ekstra kostnader som følge av en påtvunget overnatting.
    Jeg fikk dekket ved flere anledninger både overnatting og kost innenfor rimelige grenser, og ja, det var mer enn 14 dager til avreise.
     
    kaiarne liker dette
  10. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Du har ikke rett på kompensasjon når det er mer enn 14 dager til avreise. Men, uten å ha erfaring med det selv, burde du få dekket hotell i følge EU-PASSASJERRETTIGHETER forordning nr. 261/2004.

    Hvis du leser Article 5 eller 6 (avhenging om du ble forsinket eller flygningen ble kansellert) så står det ingen ting om at Article 9 (Right to care (Hotel)) kun gjelder ved mindre enn 14 dager før avreise. Det eneste som nevnes er at du ikke får kompensasjon ved mer enn 14 dager før avreise.

    https://www.sas.no/juridisk-info/eu-passasjerrettigheter/
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261
     
    fly4fun liker dette
  11. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Nemlig samme kriteriene jeg har benyttet meg for å få refundert merutgifter til overnatting og mat tidligere.
    Prinsippet er at rett til standard EU kompensasjon faller bort, men krav til CARE står.
     
    kaiarne liker dette
  12. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Samme problemstilling her, har fått ei ufrivillig overnatting CPH. Hvordan kan jeg, som er sølv, kontakte Sas om dette? Kun ringing, hvilket nummer i så fall? Epost går ikke?
     
  13. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis reisen har vært er det kontaktskjema her, her står det også litt om hva du får dekket: https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/Sections/EU261

    Ellers må du prøve å ringe til SAS, +47 21 896 400. Hvis de ikke booker noe for deg, så kan du legge ut selv og så be om erstatning via det skjemaet.
    If we have not already covered for the costs for care you can get reimbursed for these extra expenses which includes:
    • Meals and refreshments in reasonable relation to the waiting time. SAS will reimburse meal costs including non-alcoholic beverages. We consider up to EUR 50 per full day and person against receipts, as reasonable. The exact definition of what is reasonable is always depending on the individual situation.
    • Two telephone calls or e-mails in order for you to rearrange your travel plans or leave other necessary messages.
    • Hotel accommodation if an overnight stay is necessary. We will reimburse you for reasonable costs for a clean and comfortable, mid-range room at the present location.
    Remember, it is your responsibility to limit your costs and don’t forget to save your receipts.
     
  14. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    var det avtalt på forhånd eller bestilte du bare og så sendte skjema?
     
  15. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Det har variert veldig.
    Første gangen var en ruteendring til Miami, der både tur og retur ble endret. Jeg måtte ringe dem for avgang ikke passet, og fikk da bekreftet muntlig at de ville dekke den ekstra overnatting som ville bli nødvendig på returen.
    Sendte skjema og fikk pengene igjen i løpet av noen få dager.
    Andre gang var det en tur i Norge, der de endret ruten slik at jeg ble nødt til å overnatte i Trondheim. Der fikk jeg bare beskjed at Ground Handling ville fikse det for meg, noe som skjedde.
    En siste gang var det en tur fra Hong Kong, og der ble jeg bare å sende skjema og en rimelig forklaring, og fikk refundert mat og overnatting.
     
  16. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    du var heldig :D jeg ringte å de sa at de garanterer ingen ting og at jeg må ordne overnatting selv. jeg endret da returen for å ha litt flere timer for å komme til flyplassen etter overnatting. jeg håper at de fortsatt dekker det da
     
  17. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, dette var før Corona, så skjønner jeg godt at de tør ikke å si så mye for tiden.
    Men igjen, care som i EU261 må de gi deg, så det er bare å stå pent på ditt og være forberedt på at det tar en del lengre tid enn det som var vanlig før.
     
  18. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ja vi får se.
    overnatting er i Oslo. hvordan er dette vanlighvis for at de skal dekke? må overnatting være nærmeste og billigste hotel ved flyplassen eller er det litt fleksibel? og mat er det som er på hotellet kanskje?
     
  19. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    noen som vett? ;)
     
  20. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg hadde en tilsvarende case i fjor sommer. Snakket med kundeservice på forhånd som sa jeg skulle bestille hotell selv og ta vare på kvittering. Booket da Radisson Blu Oslo Airport (som ikke var billigste hotell) og spiste middag på hotellet sammen med reisefølget. Sendte inn kvittering på hotell og mat i etterkant. Fikk da tilbud om refusjon eller en voucher på dobbel verdi (usikker på om dette gjelder nå)
     

Del denne siden