SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. Flyvereren

    Flyvereren Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hehe godt poeng i siste setningen din EndreD, jeg slet selv med å innse at "søk om refusjon" var det riktige stedet for en avbestilling jeg hadde innenfor 24t regelen..
     
    oggaman and tobeornot999 like this.
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,695
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge inngang koster noen hundrelapper, eller er sponset av banken. OSLounge er bedre enn SAS gull stue er nå min (gjentatte) erfaring siste par uker.

    Jeg liker en bra airline lounge, men det er ikke selvsagt at flyselskap skal drive flyplass-restauranter, om man tenker på det.
     
    Maggie liker dette
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Om Sas går konkurs, drar de med seg meg i samme fallet :confused:
    1,5 mill eb poeng ned i det sorte hull er et grusomt mareritt jeg ber til høyere makter at ikke skjer :eek::confused:
    Kanskje jeg bør slå av automatisk eb overføring?
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg gjort for en god stund siden og jeg har "bare" halvparten så mye poeng som deg.
     
  5. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan bør man taktisk posisjonere seg med tanke på innestående bonuspoeng hvis SAS går konkurs?

    Antar at poengene er tapt hvis de står urørt på eurobonus kontoen ved en konkurs? Men hvis man har booket flere poengreiser så blir dette kanskje dekket av reiseforsikringen ved en konkurs????
     
    Spielhaug liker dette
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,364
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, poengene er tapt ved konkurs, både på EB-kontoen og omsatt i bonusreiser.
    En ordinær reiseforsikring dekker ikke konkurser.
    Om du betaler reisen med kredittkort er du dekket av bestemmelsene i finansavtaleloven, men kun opptil beløpet som du du belastet kortet med (typisk skatter og avgifter på bonusbilletter.)
     
    NoLimit liker dette
  7. mhandlykken

    mhandlykken Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel bare å løpe til EB-shopen og handle med seg det som gir dårligst value pr poeng. En smekkfin blender fra SMEG går vel for 75.000 poeng?
     
    oggaman, chipcampden and jgroneng like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,679
    Bonuspoeng:
    293
    Kastrup er Danmarks største arbeidsplass og tiltrekker seg et utall andre virksomheter. Dersom SAS går konkurs vil jo «magneten» Kastrup miste mye av effekten og det kan ikke danske myndigheter bare sitte og se på.
     
    Maggie and tobeornot999 like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,485
    Bonuspoeng:
    183
    Det har de klart med snart 22 års margin allerede:D
     
    lMartin, drsyk, RoadKing and 7 others like this.
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,219
    Likes mottatt:
    17,299
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om SAS går konkurs, så vil det ikke si at alle de som reiste med SAS før konkursen slutter å fly. De vil forsette å fly, men da med andre selskaper enn SAS.
     
    drsyk, Wiolenze and tobeornot999 like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,679
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har CPH som sin største HUB og hvis SAS forsvinner vil passasjerer fra hele Nord-Europa søke til andre HUBer …
     
    drsyk, RoadKing and tobeornot999 like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,695
    Bonuspoeng:
    183
    Eneste brukbare svar er å reise fort for poengene :)

    Jeg pleier å holde saldoen på max 400-500k, og de poengene har en ca-verdi på 50k i biletter. Om SAS dør, så dør poengene også.

    Men jeg tror absolutt ikke dét skjer. Både dansk og svensk stat vil holde dem med nok cash til å overleve. Men de har nesten 30 milliarder SEK i gjeld, og ingen sjanse i havet til å betjene den gjelden.

    Så de kan "ta en Norwegian" og restrukturerere. Men altfor få vet hvor utrolig god jobb Norwegian gjorde (Geir Karlsen, kudos til deg) med akkurat det. Statistisk sett er det veldig nær 0% sjanse for at også SAS kan få til det samme. Så de må nok håpe på statlig redning atter en gang. Samtidig har de fått slik hjelp i hver krise tidligere, så det skjer nok som nevnt igjen også.
     
    drsyk, NoLimit, Eddie47 and 1 other person like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Er det en lur ide å screenshote appen + SAS Bonuskonto på nettside i tilfelle de går konk slik at vi kan matche status med andre flyselskaper i tilfelle SAS går konk?
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,695
    Bonuspoeng:
    183
    Kan i alle fall umulig skade ;)

    Men så er det jo et spørsmål om andre selskaper vil matche med et bonus-nivå hvor det utstedende selskapet ikke lenger eksisterer, da...
     
  15. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil alltids være noen som kjøper opp boet. Da er eurobonus delen interssant for noen…..så på en eller annen måte blir nok eurobonus kontoen levende videre :)
     
    trygveat liker dette
  16. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,928
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke? En status er jo normalt sett bare et bevis på at du reiser mye, og slike kunder er jo alle flyselskaper interesserte i.
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Sier meg enig i den, status kunder er de som "generer" cash i deres øyne, selv om en del hos SK har fått både gullkort i gaver og via kredittkort avtaler, men slikt vet de ikke hos OneWorld eller Skyteam som er et pluss for oss. Takker ikke nei til oppkjøp hos OneWorld. ;)
     
    Last edited: 26. okt 2021
    jgroneng liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Er vi sikker på at poengene dør? Eurobonus er jo skilt ut i eget selskap. Jeg kan ikke mye om selskapsstruktur og hvordan en konkurs i morselskapet vil påvirke EB, men kanskje noen med bedre kompetanse kan belyse det? :)
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,695
    Bonuspoeng:
    183
    Det står litt om dette i vilkårene for EB, på sas.no.

    I korte trekk forteller de der at bonusselskapet er et eget datterselskap under morselskapet SAS.

    All SAS sin lånegjeld ligger pt i morselskapet, og mesteparten av driften og betjeningen av rutenettet gjøres også direkte av ansatte i morselskapet. Dette er en av tingene Anko vil endre og flytte til 2 nye datterselskaper hhv driften av hhv store og små fly (enkelt sagt), og som piloter aksjonerer mot i disse dager - men det er en annen historie.

    Jeg savner nok litt innsyn i økonomiske tyngdelover fra dem som hevder at bonusselskapet vil overleve selv om SAS går konkurs. Bonusselskapet har kundelister som har en viss verdi, men de har også en enorm gjeld til alle kunder som har spart opp poeng og som i prinsippet (selv om alle vi bonusjegere vet det kan være vanskeligere i praksis) kan kreves utbetalt i form av flybilletter. Min klare påstand er at dette datterselskapet i sum har en enorm, negativ verdi - og at ingen vil kjøpe mer enn kanskje smulene som heter kundelister ved evt konkurs.

    Den løpende driften består i at de selger og får inntekter fra salg av bonuspoeng i store mengder til eksterne selskaper som Amex og SAS MC/SEbank og til flyselskapet selv som interntransaksjon i konsernet.

    Men selv om bonusselskapet med det har god cashflow og løpende inntekter på slikt salg, så har de selvsagt også løpende kostnader til å kjøpe billetter for dem som vil "ta ut bonuspoeng av banken". Og altså en stor gjeldspost overfor alle kundene de skal innfri poengene til.
     
    Kristian, watchaddicted and Spielhaug like this.
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for grundig utredning:)

    Billettkjøp mellom selskapene i *A utgjør veldig små summer. En tur i first interkontinentalt passerer vel så vidt 1000-lappen. Men det er klart, mange bekker små blir jo mye penger til slutt.
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden