Her er jeg jo selvsagt enig. Det virker jo som om SAS hyppig har balansert på kanten av konkurs de siste ti årene, noe på grunn av høyere driftskostnader med flåten, men også på grunn av høyere utgifter med de ansatte enn alle de lavprisselskapene de må konkurrere mot. Så det jeg da ikke skjønner er hvorfor det stadig er SAS-piloter som truer med å streike arbeidsgiveren sin mot randen av konkurs, og ikke pilotene i lavprisselskapene? Er pilotene i Norwegian, Wizzair, Easyjet mfl mer fornøyd med betingelsene sine? Er det fagforeningsknusing eller manglende streikerett i disse selskapene?
Har lurt på det selv, og jeg tipper at en del av svaret dessverre ligger i siste setning. Tror riktignok at pilotene i NAS har det temmelig greit, men det er nok en del i SAS som har hatt veldig gode vilkår opp gjennom årene og som de tviholder på selv om bransjen er snudd på hodet på bare et par år.
Jeg jobbet i Sas Ground Service (SGS) for mange år siden, og i 2008 var alle klar til å heller la SAS gå konkurs enn å fire på kravene. Så det er definitivt en vilje, selv om den har blitt svekket noe de senere årene. Utfordringen er som du og andre påpeker de gode betingelsene som var i flybransjen for ca 15 år siden, og det å måtte gå ned i lønn og bl.a splitt-vakter (5-8am, 15-19 f.eks) for bakkemannskap. Flyvende personell har andre utfordringer, bl.a med tvunget overtid osv. Jeg liker SAS godt og det er mange dyktige medarbeidere der. Samtidig så hadde de vært konkurs for lenge siden om ikke de skandinaviske landene hadde gått inn med midler. Grunnen til dette er vel i stor grad forsyningslinjer og infrastruktur. Mye kan vel dekkes opp med Wideroe og egne fraktere?
Litt vanskelig å sammenligne pga politiske forhold, men amerikanske full service carriers ser da ut til å klare seg fint mot flere LC i USA. Verdt å merke at disse også har mye høyere lønnskostnader enn lavpris og regionale aktører.
Vi får krysse fingrene for SAS her da. Hadde som sagt vært litt kjipt etter at man har kommet seg igjennom alle de 10 årene på rad.
Fullstendig enig i det. Og i ytterste konsekvens en eller annen FastTrack mot Senator for life som backup 96 korte flights i eco gir senator med det nye oppsettet så ca diamant.. Klarer nok det et par år på toppe om det skulle bli nødvendig, men i går det helst...
Takk for meget interessant perspektiv. Forstår ikke helt du konkret mener med forsyningslinjer og infrastruktur, så utdyp det gjerne for en som ikke jobber i feltet. Det er jo tankevekkende at det muligens fortsatt kan være en viss aksept blant ansatte for å heller la SAS gå konkurs enn å fire på kravene, dette vil isåfall trolig lede til mye dårligere betingelser hos en lavpris-konkurrent, når man i beste fall ansettes der og så må bygge opp ny ansiennitet
Infrastruktur: Norge er et langstrakt land med mange små steder. Derfor er enkelte ruter subsidiert fra staten for å sikre forsyning/frakt og infrastruktur (transportmuligheter). Norwegian og SAS konkurrerer også på anbud fra større statlige enheter som militære osv. Flyruter og subsidiering er jo også et politisk valg og hvor vi ønsker at folk skal bo i landet. Jeg vil anta at den norske stat satt på aksjene i SAS så lenge pga distriktspolitikken.
Er det noe som er Senator for life? Ikke sett noe om hverken det eller nytt oppsett for M&M(det som skulle komme fra 2020/1ish ble «utsatt»)
Jeg er ikke helt oppdatert på dette da jeg ikke flyr særlig mye med LH, men det ser nok sånn ut at det fins. Offisielt blir det ikke nevnt noe sted, men forutsatt at: -Du er minst 60 år (eller 65 år - avhengig hvem du spør ) -Har hat minst 10 år med minst SEN på rad -Har fått minst 1 million Miles så mister man ikke lengre statusen. Kilder på tysk: https://www.frankfurtflyer.de/star-alliance-lifetime-gold-status-bei-diesen-airlines-gibt-es-ihn/ https://www.first-class-and-more.de/blog/lufthansa-senator-lifetime-status/
Jeg har 1mill miles, men bare 3 år med Sen og høyere. Og 60år føles som lenge til heldigvis, 65 bortimot uoppnåelig
Stakkars SAS. Der fikk jeg heller ikke lov til å booke jobbreise med dem siden Norwegian er noen hundrelapper billigere. Amadeus sender da bookingen til en eller annen sjefelighet for "Outside policy approval".
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...til-a-redde-selskapet-en-gang-til/2-1-1221340 Betalt artikkel, men essensen er at EUs konkurransetilsyn, ifølge en juridisk rapport, ikke vil tillate statlig kapitalinnsprøytning - hoveddelen må komme fra private investorer og kreditorer. SAS kjører nå, ifølge artikkelen, litt samme prosess som Norwegian hvor kreditorer, slik som leasingselskaper, vil bli tilbydd aksjer i bytte mot gjeld som igjen fører til utvanning av eksisterende aksjonærer. Rapporten er bestilt av SAS-ledelsen og kan derfor selvsagt ha en viss grad av bias, men vil tro det er en høyst reell problemstilling både fagforeninger og kreditorer må ta innover seg. Hvis ingen vil vike havner SAS fort i en konkurssituasjon hvor både jobber og utestående gjeld blir kvittert ned til lite eller ingenting.
Det hadde de nok likt, men en mindre dramatisk restrukturering vil nok også være spiselig. De har nok en blå linje et sted mtp kostbase, så pri 1 må vel være å oppnå den.
Helt klart. Har lenge tenkt at SAS har vært i en dårlig situasjon konkurransemessig når hovedkonkurrentene har helt andre kostnadsbaser.
Artikkel i Nettavisen idag: https://www.nettavisen.no/okonomi/g...-kan-fa-sommerferien-sin-endret/s/5-95-494244 Som vanlig i slike artikkler er det en kommentar fra Forbrukerrådet og jeg synes tidligere de har vært litt generelle i sine svar (ev. fått dårlige spørsmål fra journalisten) og gjerne har vært mer opptatt av EU-kompensasjon, men nå uttaler de seg ganske spesifikt om retten til ombooking. De fleste her kjenner vel allerede til EU reglene og sine rettigheter, men har vel lest en del eksempler både her på forumet og andre steder at SAS mener en eller to dager før/senere er "snarest mulig".
SAS bør trekke i nødbremsen Er selskapets nye forretningsmodell «kanseller og ombook»? https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/mrbPpq/sas-boer-trekke-i-noedbremsen