SAS fester med gullkunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av rkvalvaa, 25. juni 2015.

  1. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Brunello and Baldrick like this.
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nok et Roald-tiltak. Han er i vinden om dagen.
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Altså ikke for å være negativ ellernoe, men det er ganske mye annet jeg vil bruke ferien på enn å dra på tur med andre eurobonusmedlemmer.
     
    Asbjorto liker dette
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg aldri vært på megado, men kun lest rapporter. Årets megado virket kanskje litt skuffende av div. Logistiske årsaker, men tidligere virker det som de har tilbudt noen ganske unike opplevelser. Det vil jeg ikke si en shoppingtur til London er. Besøk hos Nasa kan vel også alle gjøre på egenhånd?

    Spørsmålet er jo også om dette er noe SAS bør prioritere, men de vet helt sikkert bedre enn meg hva sine beste kunder etterspør.

    For å ikke bare være negativ så kan nevne at jeg ble meget positivt overrasket til sammenkomsten SAS hadde for EBD/P nå nylig. Etter hva jeg har lest var dette meget vellykket, og noe jeg håper SAS vil gjenta. Neste gang vil jeg definitivt forsøke å komme.

    Kveld med Eurobonusmedlemmer: gjerne, chartertur med eurobonusmedlemmer: Nja, ikke helt solgt...
     
    Henrik and Brunello like this.
  5. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Mange tanker fra SAS om dagen; la oss oppsummere litt (supplér gjerne);

    SAS EB skal bli en slags Nordkoreansk massebevegelse, hvor mesteparten av befolkningen skal gå rundt med et EBT (for Trumf)-kort på baklomma, fylt med bonuspoeng fra dagligvarehandlingen på Kiwi (ref. hva som ble sagt på Frösundavik / MegaDo). Vi får da forutsette at sølv er til for de lojale partimedlemmenes kadrer, eller kanskje de nyfrelste rekruttene som kanskje en dag vil avansere til G eller D. Som altså er de hemmelige kodene som utgjør hierarkiet innen selve PARTI-ELITEN!

    På toppen står Store P, en mytisk skikkelse, nærmest for halvgud å regne. Som alle har hørt om, men svært få har sett.

    Innen parti-eliten utløses klassiske fordeler for de ekstra lojale; det kan være fester med massevis av knekkebrød og musserene (gull), eller kaviar og ekte Champagne (D/P). Det blir også turer, skal vi tro Høvdingen; i strengt kjønnsregulerte strukturer skal damene få reise til Harrods (Brød), og herrene til Houston (sirkus). Sistnevnte turvalg har selvsagt også en sterkt fallisk hentydning (brød), noe som vil appellere til den sterkt testosteroninfiserte gruppen av Frequent Flyers og Birken-entusiaster som formodentlig befolker D og P.

    Alt mens flybransjen forbereder seg på en nedgang i lønnsomheten pga. høyere arbeidsledighet og generelle innsparinger, rabatterte business-billetter oversvømmer markedet pga mindre betalingsvilje, og selve produktet - flyreisen - tilpasses kunden slik at man ikke betaler et øre mer enn nødvendig for de tjenestene man ønsker å få.

    Eller for å si det på en annen måte; det høres jo gøy ut, det Roald beskriver. men jeg lurer vel på om ikke den gamle devisen om at "det enkleste er det beste" også gjelder for flyselskap? Man skal vel tjene uhorvelig godt på de med status, for å holde på slik? Antagelig dårlig butikk å spandere for mye knekkebrød på de med gullkort etter fire turer med Aegean.

    På den annen side; jeg ser at det er en hårfin balanse som kreves, for et flyselskap som baserer seg mye på lojalitetsprogrammer fremfor lave priser. Det drysses ut poeng via ekstra gode tilbud, samtidig som devalueringer av og til desimerer verdien av poengene. Det gis og tas, i en evig runddans, og hver gang blir det sure kunder som har spart lenge, og som plutselig sitter der og ser ut som en greker i fjeset når han får vite at halvparten av sparekapitalen er borte. Det tar antagelig en del ressurser, og det er litt som å være tenåringsforelder; galt blir det, uansett hva man gjør.

    Jeg antar at SAS får betalt for disse poengene de deler ut, i hytt og pine. Jeg aner ingeting om hva de faktisk tjener på de, men ser jo at det knytter folk til selskapet og får enkelte til å bli mer betalingsvillige. Så; det er jo helt klart en strategi. Men spørsmålet er vel om den er god?

    Nytt forslag til slagord (det har vært brukt før, og er miljøvennlig);

    "Nå melker Kiwi for SAS igjen".
     
    Last edited: 25. juni 2015
    Bizflyer, wilhelm, Henrik and 6 others like this.
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Å for en herlig diskusjon!

    Kan man ikke likegodt bare bli enige om at folk er forskjellige og at det som passer for den ene påtvinges den andre? :p
     
    NordicLane liker dette
  7. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Det er bra at de får brukt BBJ-en (Eivind VIking) til noe "fornuftig" når oljen faller... ;)
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det er positivt at de forsøker å være kreative og skape nye, attraktive tilbud for kundene sine, men gruppeturtrenden i reiselivsammenheng har jo vært sterkt nedadgående i relativt lang tid, så jeg har mine tvil på om dette kommer til å bli noen pengemaskin for SAS.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Det er veldig bra at SAS omsider har begynt å tenke litt mer aktivt på hva de skal tilby statuskunder, men gruppeturer har jo vært ut i snart ti år nå. Det er jo ikke engang spesielt mange busslaster med turister til Norsk Folkemuseum og Maihaugen lenger. Slik sett tror jeg heller ikke gruppeturer til London og Houston vil medføre fullpakkede fly. Men hvis SAS for eksempel hadde tenkt i retning av slående tilbud om for eksempel kombinasjon av destinasjon/fly/overnatting for poeng, men i det øvrige overlatt 'ferien' til individuell planlegging og individuelle behov, så hadde det skapt goodwill (og blåsing av poeng). T/R Houston for 50 000 poeng er jo faktisk et steg i den retningen, og det blir spennende å se hvor mange som har kastet seg på det tilbudet, som jeg synes var riktig godt.
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper han har sett på MegaDo-arrangmentene og latt seg inspirere. Men jeg tror han tar grundig feil, i forhold til den totale kundemassen er det nok en forsvinnende liten andel som kan tenke seg å delta på slike arrangementer. Til gjengjeld vil det dukke opp de samme menneskene på arrangementene, gang etter gang, og det vil være veldig hyggelig for de av oss som er skrullete nok til å gjøre det å fly til en livsstil. Og vi vil diskutere det i det vide og det brede, her på forumet.

    Men for SAS vil det være dårlig butikk å koste på så få, så mye. bedre å bruke pengene på ting som gjør hverdagen lettere for de som ikke egentlig vil reise mye, men som må det. Og det er ganske mange. For de aller fleste med status i flyselskapene tror jeg nok at valget heller ville falle på å slippe å ha noe med fly, flyplasser og Eivind Roald å gjøre, enn å oppsøke det, bare på gøy. Det beste tror jeg ville være å gjøre det enkelte for de som reiser mye, å la familiene få del i godene all reisevirksomheten genererer. Og der er de jo allerede godt i gang, men det kan sikkert gjøres mer.

    La oss innse det; vi er de spesielt interesserte, og det er ikke mange nok av oss til at det blir butikk av å smøre bartene våre.

    Apropos smøring, så skal de vel være litt forsiktige med å være altfor generøse overfor et fåtall kunder; vi har jo korrupsjonslover her i landet som er ganske strenge. Om man til dømes har en offentlig arbeidsgiver som betaler gildet, så er hele bonus-systemet temmelig problematisk, og invitasjon til bestemte arrangementer vil i hvertfall falle langt på utsiden av det akseptable. Begrepet "Å delta i et eksklusivt samfunn" er jo i utgangspunktet hinsides umusikalsk, og vitner om et elitistisk syn som ikke hører hjemme i norsk offentlighet i det hele tatt.
     
    Robert H liker dette
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Kjære vene.. Hva er det med negativiteten her?

    Dette er vel snakk om å tilby gode tilbud til utvalgte medlemmer, altså en mulighet til å delta på f.eks. en omvisning hos NASA med et program som kanskje er vanskelig for folk flest å fikse på egenhånd. SAS har neppe tenkt å gi dette bort gratis, men å tilby det mot EB-poeng/penger. Og jeg tror dere tar grundig feil om dere sammenligner dette med en MegaDO, for her er det nok snakk om at folk skal ha betydelig frihet til å gjøre hva man ønsker, men at ett eller flere arrangementer vil være i "regi av SAS" ila. turen..

    Dette minner egentlig veldig om det feks Amex har tilbudt (førjulsweekend på Røros inkl. middag til en god pris osv), og de tilbudene gikk som varmt hvetebrød så vidt meg bekjent (I was too late).. Her var det ikke snakk om å trø etter en guide med flagg på bambusstang hele helga, snarere å tilby eksklusive opplevelser til kundene.
     
  12. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Syns SAS gjør mye positivt for tiden. Enkelte feilskjær; ja (som de fortjener kritikk for!). Men når enkelte debattanter (her og andre forum) alltid finner ting negativt, og alltid forventer mer... da blir jeg litt oppgitt. Vi kjøper billetter til motsatt side av jordkloden for prisen av en BGO-OSL tur, forventer oppgradering til biz og vil ha en Rimowa i årlig gave (litt spissformulert).
    Takhøyde og kritikk ja, men hva med litt mer realisme, beina plantet på jorden og skryt når de tydeligvis forsøker å gjøre noe i en økonomisk vanskelig situasjon?

    Ha en fortsatt strålende helg :)
     
    anders82 liker dette
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bra at ikke alle er enige.

    Det virker å være en trend at når røde tall skal presenteres kommer markedsavdelingen opp med et eller annet "morro". Sikkert ikke dumt, egentlig... :)

    Når SAS snakker om å selge charterturer, teaterbilletter, telefonsamtaler via en app, banktjenester og reklame i bytte mot eurobonuspoeng samtidig som de har en booking-motor som knapt fungerer, et produkt det i beste fall hersker stor tvil om hva inneholder og en organisasjon som tydeligvis ikke er på talefot med hverandre synes jeg det vitner om merkelige prioriteringer. Kanskje SAS burde drive hoteller også? :rolleyes:

    Jeg lurer også på om alt snakket om eksklusive samfunn og "klubber" kan bidra til å støte fra seg potensielle kunder, men det er en digresjon.

    SAS gjør også flere bra ting, de har snart et ledene hard-produkt på langdistanse og loungene som popper opp rundt om i Norge virker å være svært populære. Jeg tror definitivt dette er veien å gå, mer fokus på reisen i seg selv og mindre fokus på alt annet.

    Det er godt mulig at SAS ikke betaler noe for disse tjenestene, men jeg synes kommunikasjonen uttad viser noen i mine øyne merkelige prioriteringer.
     
    Scandipendler liker dette
  14. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Hm. Jeg skjønner at det er mest menn i klubben her, i alle fall EBD og over, ref 'Quintessentally snakker med far' etc. Men jeg vil mye heller til NASA enn til London på shopping!

    Hilsen EBD (kvinne).
     
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kall meg gjerne gammeldags, men jeg foretrekker en smidig reiseopplevelse (fra online booking via online endring og kansellering til velfungerende fast tracks, rene lounger, lettfattelig ombordprodukt og bagasje som kommer først osv.) fremfor busstur til Kasakhstan (eller hvor enn NASA skyter opp rakettene sine fra om dagen).

    Men om Eivind Vollvik får flere venner og likes på Facebook, så fint for han og SAS. Særlig hvis det gir mer mynt i kassen. Jeg har dog mer tro på å perfeksjonere kjerneproduktet før man utforsker verden med nachspielkreativitet.
     
    Are liker dette
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Etter SAS Meet & Greet føler jeg meg ganske sikker på at SAS arbeider knallhardt med å forbedre også kjerneproduktet og Eivind var smertelig klar over både IT-utfordringene og ombordproduktet (mat/varierende service osv).. Som @Ida skriver er det ingen grunn til at det ene skal ekskludere det andre. Så får vi bare håpe de følger opp, men slik jeg forstod det var mange av disse tingene under intenst arbeid allerede.
     
    bern747 liker dette
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Greia er vel kanskje at veksten i markedet ikke ligger på "far" som er Pandion, han er nok snart arbeidsledig, pålagt telefonmøter eller pensionist. Jeg er definitivt ikke noen fagmann på dette området, men jeg ser jo trendene i samfunnet, og antar at de som overlever, er de selskapene som tilbyr et enkelt og rimelig produkt, tilpasset det kunden har behov for. Det er ikke engang å spå, det er bare å se på hvordan de andre selskapene tilpasser seg; "Alle" ser ut til å ha skjønt dette, bortsett fra SAS.

    Jeg antar at Roalds favorittserie er "Mad Men", det kan virke som om det er den epoken han tror vi lever i, med klovner i golfsko og dyre drikkevarer.
     
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,766
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror litt av negativiteten til ting som dette ligger i signalet dette sender.

    Selv om det jobbes masse bak i kulissene oppfattes det nok av mange at de ikke anerkjenner problemene, men heller fokuserer på å lansere nye og "kule" ting ganske få er interessert i, og jeg skjønner veldig godt at det er provoserende.
     
    Storg and KristianSk like this.
  19. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du utdype hva du mener her?
     

Del denne siden