https://finalcall.travel/no/bekreftet-na-skal-du-betale-for-handbagasjen-pa-visse-sas-go-light-billetter/ Kun 40x30x15 ved de billigste billetter. Forsåvidt greit å ikke betale for noe man ikke trenger - men Ryanair har 40x25x20, Wizzair 40x30x20, EasyJet 45x36x20, Norwegian 38x30x20 så føler SAS er vel gniene med sin grense… Ellers, godt at det kommer en billetttype som gjør det rimelige for forretningsreisende på dagstur
Her sniker det jo seg inn en liten gull-fordel også; Kunder med Gull-status eller høyere i EuroBonus vil også fremover kunne medbringe en standard håndbagasje som de kan i dag.
Må innrømme at du kanskje har rett. Det er jo ikke slik at noen som helst det siste årene har kontrollert at man ikke har for eksempel med seg to kolli ombord. Ei heller få som sier ifra når noen kommer på med en altfor stor ryggsekk eller bag heller.
Jeg skal ikke uttale meg om IQ rundt omkring, men det synes åpenbart at mange i Frösundavik er skrivebordsteoretikere som bestemmer seg for ting som ikke er spesielt praktisk iverksatt i arbeidssituasjonen og slik sett bare bidrar til forsuring hos dem som må leve med de elleville sprellene som kommer ut derfra.
Om jeg husker riktig, så var det fremdeles bagasje inkludert i Go Light for EBS+ - i hvert fall en stund? Etter hvert ble det da slutt på det. Så det kan være at fordelen blir svært midlertidig .
Måten andre selskaper kontrollerer dette på er å la de uten inkludert håndbagasje få boarde i siste pulje. Ettersom EBG/EBD slipper unna denne forbedringen mistenker jeg at SAS vil gå for samme løsning.
Fra artikkelen; I praksis vil SAS tilføye en ny boardingruppe for passasjerer som har booket SAS Go Light. Antar vi da får tre bølger med boarding. Først de utkårede med gjeve kort eller sete fremst, så de med ordinær go før man slipper inn light-folket til slutt. Kan muligens være mulig å gjennomføre.
Blir spennende å se hvordan de skal løse dette hvis ordningen gjelder kun for EBG/EBD. Jeg har *A-gold, og er i boardinggruppe A. Forhåpentligvis så gjelder det ikke bare for Eurobonus
Jeg var på en Lufthansa flyvning fra Frankfurt nylig. Flere passasjerer måtte betale overvekt og levere bagasjen (over limiten). Ikke noe tull her. Det samme på en KLM flyvning med mange unge mennesker prøvd å ta både 3 og 4 og 5 kolli ombord, men de fikk beskjed å putte alt "under sete". Kontroll før man går gjennom sikkerhet burde var på plass.
Spørsmålet er om det faktisk er "billig-billetten" som blir rimeligere eller om det er billetten som inkl. bagasje som blir dyrere for å få frem forskjellen?
Ideen om billetter med tilgang kun til plassen under setet foran er jo god. Men totalt umulig å håndheve siden personalet ombord ikke aner hvem som har tilgang til baggasjehyllene og ikke...
*A gold skal vel behandles som egne golds, ihht *A retningslinjene. Har aldri opplevd at ikke SAS følger dette.