SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Det funket som fjell.
    Nevte i tillegg at jeg som EBS måtte prate meg selv gjennom Fast-track og inn i lounge (5 januar).
    "Slik skal det ikke være", var svaret og 3000 poeng til på konto :)

    Har forøvrig bestilt neste jobbreise nå, og arbeidsgiver sparte nesten 600 spenn på at jeg flyr DY, og ikke SK.
    500 poeng er ikke verdt så mye.....
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Sendte også mail dit, er uten status (basis), og de satte inn manglende poeng. Takk for tipset!
     
  3. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Deler noen erfaringer fra den nye opptjeningstabellen etter en januar mye oppe i skyene. Var irritert når endringen ble lansert og det har over hodet ikke roet seg, håper dette ikke blir for negativt.

    SAS forandrer Eurobonus sier tittelen på denne tråden, ikke enig, SAS slakter Eurobonus og lar små rester ligge igjen til oss lojale medlemmer igjennom mange år hadde vært mer passende.

    Som jeg skrev tidligere så har jeg full forståelse for at SAS valgte og justere, det var litt for gavmildt. Men måten de gjorde det på....

    Jeg reiser mye, både innenriks, intra Europa og til langtvekk, det bookes skjelden tidligere enn 30 dager før avreise og alt må være fleksibelt. Siste måneden har det gått mye i OSL, ZRH, GVA, LHR og BCN + 2xORD alle destinasjoner som SAS dekker mer eller mindre, mitt utreisepunkt er SVG. Første halvdelen av januar så fortsatte jeg som vanlig med Eurobonus, men så toppet alt seg etter en tur til LHR. Pris 9.560kr for 3750 poeng med EBD tillegg og ikke minst sete 2B, herlig tur!

    Resultatet ble at jeg børstet støvet av M&M kortet og begynte å booke LH i stedet. Tar noen før og etter eksempler.

    ZRH - SK; ca 6.500 kr - 4.500 poeng (5.630 for EBG/EBD)
    ZRH - LH; ca 7.000 kr - 8.000 poeng (er 10.000 for M&M FT/SEN/HON)

    GVA - SK; ca 7.000 kr - 4.500 poeng (5.630 for EBG/EBD)
    GVA - LH; ca 7.000 kr - 8.000 poeng (er 10.000 for M&M FT/SEN/HON)

    ORD - SK; opptjening med EB: 17.000 poeng (21.250 for EBG/EBD)
    ORD - SK; opptjening med M&M: 18.700 poeng

    Så erfaringen er altså, reiser du ofte på kort varsel på dyre billetter, nei da er ikke SAS selskapet for deg lengre. Reiser du ofte Business på langdistanse, reis gjerne med SAS men ikke krediter poengene dine til Eurobonus. Rådene gjelder selvfølgelig bare for de som er opptatt av poengopptjening, og generelle fordeler som de ulike statusene medfører. Nevnte jeg i tillegg tilgangen på bonusseter med SAS...? Jeg håper inderlig at SAS flytter flere av bookingklassene sine i plus opp til høyeste opptjeningsnivå, C,D,Z er for få og de er så dyre at de nesten aldri blir benyttet. En tur til GVA på SAS Plus full flex er jo 10.300, ingen med vettet i behold booker denne med de reglene SAS har rundt Plus produktet i dag.

    Konklusjonen min er at jeg fortsetter nesten som før, jeg slutter ikke å reise med SAS men jeg slutter mest sansynlig med Eurobonus. Men SAS går fra å være valg nr 1 til å bli nr 2. Gleder meg til nye C kabinen og kommer nok til å reise med den ofte, men det blir som M&M medlem og ikke EB medlem, jeg har heller ikke i mitt snart et år som EBD medlem opplevd at SAS har klart og gi det lille ekstra så det blir nok neppe et tap.

    Håper inderlig at SAS oppdager hva det er de holder på med, for nå representerer de Star Alliance og "premium produktet" i luften på værst tenkelig måte.
     
    Henning, KristianSk, ILS2 and 6 others like this.
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke glem å dele dine tanker med Nils Lindhe på onsdag - bare husk å formulere de som spørsmål.

    EuroBonus er helt på bærtur. Altså totalt og fullstendig! Kuttene i opptjening for Plus/Business er så virkelighetsfjerne at jeg nesten ikke har ord. De har markedets mest spartanske produkt i Europa, men det ble før oppveid av bra opptjening. Nå har de bare markedets mest spartanske produkt i Europa.

    Kuttene på IC er ikke så forferdelig ille, men det er nettopp det som gjør det så ille; småligheten. 700 poeng der, 1500 poeng der, samt det som virkelig er ille; flytte Business-billetter ned fra 200%. Helt koko. SAS har aldri Business-priser alla LH/UA til 10 laken, så sammenligning med P-klasse der funker bare ikke. Det er idioti, hjernedødt og kommer til å koste SAS kunder.

    At de skal begynne å fjerne plastfolie etter 15 år med klager, endrer ikke på det.
     
  5. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Mulig dette har vært spurt om før, men hvor tidlig SAS legger EB billetter til USA ut? Og vet noen hvor tidllig bonusbilletter med United til og i USA legges ut? Jeg tenker altså å bruke EB-poeng på United flights. Takk på forhånd!
     
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for informativ post!
    MIles&More kommer nok som regel bedre ut enn EuroBonus virker det som, med det finnes noen sweet-spots hvor EuroBonus danker ut Miles&More.

    For eksempel First Class til Hawaii:
    LH: 290 000 miles
    SK: 210 000 poeng

    Med eksempelet ditt til ORD må du da fly 16 ganger for å opptjene nok til en tur i F til Hawaii med Miles&More, mens med EuroBonus har du nok poeng etter 13 turer (10 som EBG/EBD).
    Hvis du skal ha med dama må du fly 32 ganger med M&M. Hvis du har EBG og AmEx Platinum med Companion Ticket, får du også med dama etter kun 10 turer. Da er altså EuroBonus tre ganger så generøst som M&M! (Med forbehold om at M&M ikke også har Companion Ticket eller tilsvarende.)

    Så hvis man er fleksibel og smart, kan man fortsatt få mye ut av EuroBonus. Men det kommer selvsagt an på reisemønsteret og hvor man ønsker å reise med poengene sine.
     
  7. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Vurderer en siste milage run med UA, men det vil jo komme endringer her også snart. Noen som har en ide om UA også vil devalueres i Eurobonus. Vurderer en tur i midten av mars.
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det har vel ikke kommet en endelig bekreftelse på dette enda (?), men det er vel ikke helt feil å anta at dette vil skje. Datoen for egne medlemmer er vel 1. mars, men det kan vel hende der blir noe etterslep med f.eks. Eurobonus.
     
  9. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Satser på det. Har en DUB-IAD-BOS-IAD-DUB i P-klasse i sommer til den nette sum av 1000€. :)
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Huff.. Flyr til Sør-Europa i morgen ifbm. et møte. SAS Plus booket av jobben både frem og tilbake. En tur som hadde gitt meg 8000 kjappe poeng tidligere vil nå gi meg skarve 3000.. Det er en rimelig stor devaluering dessverre :(
     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jippi... 315 poeng fra TOS til OSL. Så 225 poeng fra OSL til MUC med LH. Totalt sett hele 1080 poeng for den nette sum av 3100,-. :) Jeg trenger bare 9 slike turer til så har jeg en gratis tur innenlands (+ kanskje nok poeng til en muffins ombord).
     
    anders82 liker dette
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Lenge leve lojalitet sammenheng mellom kostnad og inntjening....
     
    SASDC8 and TOS like this.
  13. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Sitter å vurderer en tur familetur til PMO i sommer og prisen per pers blir cirka 7000 Nok i Plus for 7125 poeng. Ikke ille egentlig, men sykt mye dårligere enn tidligere.
     

Del denne siden