SAS "forbedrer" go light produktet for EB status medlemmer......

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Schlandy, 23. jan 2018.

  1. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig ingen overraskelse. SAS var svært generøse i forhold til f.eks Lufthansa.
     
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Og der forsvant egentlig hele poenget med sølvkortet, kanskje det forbedres bort også?
     
    mhsalv, GinTonic, Thagen and 3 others like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Litt synd, de kunne iallefall brukt dette som en differensiering enten mellom EBG og EBD eller aller helst mellom EuroBonus og andre Star-programmer.
     
    Bernd, kaijoar and Baldrick like this.
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Det bør være gratis for ebd. Forslag som bør sendes inn til sas?

    Anbefaler alle og sende mail til diamant mailen og foreslå det som differensiering mellom ebg og ebd. Om det hjelper.? Tviler... Men da har vi prøvd ihvertfall ;)
     
    Last edited: 23. jan 2018
    ILS2 liker dette
  6. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Når man ser på hva BA/LH tilbyr så er det vel egentlig mest overraskende at SAS tilbød bagasje til statusmedlemmer på light-billetter i utgangspunktet.

    Vil ikke være noe savn for min del, men enig i at det det var en fin fordel for sølvmedlemmer. Norwegian tilbyr vel også gratis bagasje som en fordel i sitt program, men jeg vet ikke hvor mange flyvninger dette krever...
     
  8. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Done!
     
    Xflipper liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Når lufthansa light ikke gir bagasje til HON er det egentlig ikke merkelig at SAS dropper det for Eurobonus, selv om det er synd..
     
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare 1 dag igjen gitt til den store 25 januar da!!!! :)
     
  12. Anders88

    Anders88 Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    Done!
     
    Xflipper liker dette
  13. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    I artikkelen står det at man kan by på oppgradering og så få bagasje. Men er det ikke slik at man ved oppgradering får alle fordelene utenom bagasje?
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Takk, det har du helt rett i. Jeg tok det som en selvfølge at man fikk etter ny klasse.
     
  15. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Done!

    Minnet de også på at konkurrentene (f.eks. LH-gruppen) ihvertfall gir fast track og lounge... Gjerne inkluder dette dere som skal sende.

    Bagasje er ihvertfall noe SAS kan kontrollere kostnaden mer på enn ft/lounge, så synes dette nye påfunnet er ekstremt smålig.
     
    Xflipper liker dette
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er EBG frem til september 2019. men jeg ser ikke vitsen med å ha status lengre. Så jeg dropper EBG fra nå av, og med Priority pass på rundt 1000 Lounger rundt om i verden så blir dette mer fornuftig enn å samle poeng hos SAS.

    Siden jeg greit tjener 200K poeng i året uten å fly så får jeg SEB premium 4 uansett uten å fly, så da skifter jeg taktikk. Jeg signerer alle mine SAS flyginger til SQ Krisflyer programmet fra nå av, har Amex gold også fører alle mine poeng dit også. Booker mine hotell via https://www.kaligo.com/ og krediterer poengene til Krisflyer. Så bruker jeg kun SAS når jeg flyr BIZ på poeng til HKG :)

    Verdien av SEB premium nivå 2 eller høyere øker betraktelig, hvis du vet hvordan du skal bruke dette da :)
     
    Last edited: 24. jan 2018
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Ok folkens, dro dette just et par hakk videre og skrev en liten greie om mitt syn på SAS sin fremtid i det større bildet og sendte det til Aftenpostenjournalisten som skrev om DY sitt setevalg-gebyr i går.

    Hei, og takk for fin artikkel om Norwegians setevalginnstramming. Ingen sjokk fra Kjos-gjengen på Fornebu der altså.


    Jeg skriver av og til noen enklere artikler for insideflyer.no, og forumet vårt formentlig bugner av kunnskap og tidlig info om smått og stort, blant annet dette:


    Til nå har SAS gitt sine EuroBonus sølv-, gull- og diamantmedlemmer mulighet til å ta med hhv. 1, 2 og 2 gratis kolli på de billigste go light-billettene. Dette blir det nå en slutt på.


    Alle bagasjefrie go light-billetter bestilt fra og med 25 (!) januar, altså om under et døgn til, blir rammet.


    Sammenholdt med det SAS med skuffende stor suksess (og passiv hjelp fra media...) klarte å spinne som en "forbedring" i desember 2016 (kuttet absolutt samtlige 3. parts loungetilbud world wide utenom én i Amsterdam, samt et massivt kutt i antall fast tracks Europa rundt) fra hhv. 1. januar og februar 2017, står SAS nå i fare for å ikke være så mye mer enn noen skandinaviske lounger og en riktignok gratis, men sur "jobbflykaffe" unna å ende opp med å bli et høykost, geriatrisk tilfelle av low cost-selskapet jeg knapt orker å navngi.


    Jeg syns personlig at SAS for tiden mangler en klar retning og en klar identitet, og prøver seg på den umulige leken med low cost, ancillary fees osv. på den ene siden, mens fasaden om noe ekstra, litt finere, skandinavisk og bedre, fordelen med allianse osv. liksom skal forbli intakt. Det går bare ikke, og de har sluppet unna med det altfor lenge.


    Som en liten, men viktig sidenote kan jeg fortelle hva effekten av fjorårets fast track og loungeslakt har medført både for SAS og noen av de nevnte, økonomisk viktige SAS-kundene med EuroBonus-status:

    De flyr med Star Alliance-konkurrenter i stedet. Da får kunden nemlig fortsatt fordelene som pre jan/feb 2017, mens det konkurrerende Star Allianceselskapet enkelt og greit bare sender regninga videre til EuroBonus. SAS har tapt et salg, men må gjennom EuroBonus fortsatt betale potensielt hundrevis av kroner for loungebesøk som EuroBonus ikke kan internfakturere SAS for.

    Det er, lakonisk sagt, ikke så god butikk.


    Sannheten er, at med å stadig devaluere produktet, undervurdere og fornærme oppegående, voksne kunder med så tafatt spinn på negative nyheter at omdømme- og kommunikasjonsbransjen sikkert har en egen forbedringsvitsebok de sirkulerer rundt, kan SAS ende opp med å miste alt.


    SAS kan aldri backe nok eller fort nok ut av gamle pensjonsavtaler, uharmonisert, gammel flyflåte, fortsatt tålig gode lønninger og faste (direkte!) ansatte til å på middels tidshorisont bli konkurransedyktige nok til å konkurrere på likefot med low cost-gjengen. Jeg ønsker heller ikke at det skal bli slik, for grunnleggende sett så liker jeg SAS og ønsker deres eksistens og sosiale vilkår velkommen i en tid der det oftere og oftere går altfor langt i utnyttersk, usosial retning.


    Skal SAS overleve og vokse for fremtiden må de i det minste innfri forventningene til de som legger igjen mest penger i dag, og det er lojale forretningsreisende og lojale feriereisende. 20% av kundemassen står for 80% av SAS' omsetning sies det, og hvis SAS slutter å irritere disse kundene frem til pensjonsforpliktelsene naturlig reduseres, flyparken er ferdig fornyet og produksjonskostnadene følgelig synker, ja da kan man heller ta diskusjonen opp igjen om tiden er moden for et mer gjennomtenkt low cost utfordrerforsøk.


    Både kundene, SAS' ansatte og flybransjen generelt trenger et forutsigbart profilert og sterkt SAS, som kan tørre å fortsatt differensiere seg og ha så ryddige forhold som mulig, og samtidig tjene penger i verdens tøffeste lavmarginbransje.


    Derfor trenger SAS nå en wake up call og at en journalist uten blygsel tør å spikre de fast og grave mye dypere i materien når spinntoget kommer enn det som har vært normalen til nå. Håper du kan lage noe utav dette.


    Med vennlig hilsen

    "Petter B-C"
     
    Eddie47, NHenrik, mhsalv and 39 others like this.
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Må innrømme at jeg ikke ser problemet. Kanskje det snart er på tide å kjøre igang noe "cleared for cabin-tag" på håndbagasjen også. Statusmedlemmer kan vel fortsatt velge sete gratis, så dette blir more or less likt HBO som BA kjører.
     
    SAJblue liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempebra! Støttes 110%
     
    Petter B-C liker dette
  20. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Har jeg forstått denne forbedringen korrekt?
    >45 SAS flights = EBG = fritt setevalg og fast track, IKKE bagasje på rimeligste billett
    >24? DY flights = fritt setevalg og fast track OG en bagasje på rimeligste billett
     

Del denne siden