SAS "forbedrer" go light produktet for EB status medlemmer......

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Schlandy, 23. jan 2018.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte på et samme, tror feks et reisebyrå som Berghansen kan ha forskjellige bookingklasser på samme PNR, men usikker.
     
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    På tide med en realitetsorientering, tror jeg.

    Jeg kan ikke tallfeste dette, men det skulle ikke forundre meg om antallet EBG i dag tilsvarer omtrent antallet EBS for 10 år siden (under "bonussvartedauden" med 25% opptjening i neste alle Economy-klasser og null opptjening innenriks i Norge etc.). Da hang gullstatusen høyt. Enda høyere hang den da EBG-kravet var 100.000 poeng.

    I dag er det mulig å skaffe seg EBG-status for noen skarve tusenlapper, ev. gjennom å ta et par langturer med en Star-partner i Business eller høyere. Statusen er vannet ut så til de grader, noe som gjenspeiles i "kaoset" i lounger og *G-innsjekk i rushtiden.

    EBD krever betydelig mer innsats, enten man ønsker å kjøpe det (fra en Pandion - hva ligger prisen på?) eller om man ønsker å fly inn statusen (må noen rundturer til AKL da...). At et EBD-medlem skal bli tilgodesett med - stort sett - de samme fordelene som en EBG (25% flere poeng på reiser, like mye tilleggsbagasje, samme Fast Track, samme lounge, samme innsjekkingsskranker, samme boardingsone, samme setevalgsmuligheter etc.), blir sånn sett nokså stusselig.

    Hadde jeg vært EBG, ville jeg mentalt forberedt meg på en gradvis forringing av fordelene - rett og slett fordi det vil være for mange som har statusen. Stalltipset mitt er at EBD-fordelene om få år vil tilsvare dagens EBG-fordeler, mens EBG vil bli en slags glorifisert utgave av dagens EBS.

    Selvsagt kjipt for de som opptjener EBG på segmenter gjennom beinhard SAS Go-pendling i Norden, men faktum er dessverre at EBG er altfor enkelt å skaffe seg.

    EBS som status har i prinsippet ingen betydning lenger. Mer et (dårlig) markedsføringsstunt.
     
    Eddie47, Frdyr, OttoL and 2 others like this.
  3. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Får svare meg selv på denne. Fant følgende på sidene til Star Alliance:

    Extra Baggage Allowance
    You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

    Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS, "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, "tap|discount" fares offered by TAP and “Go light” fares offered by SAS, the extra baggage allowance is not offered.
     
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,905
    Likes mottatt:
    12,881
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig budskapet ble utydelig, men det er etter min mening stor forskjell på å snakke seg selv opp og å snakke andre ned. Utviklingen mot færre goder går nok sin skjeve gang, uten at noen oppfordrer SAS til det. Hva som er rettferdig godefordeling mellom de forskjellige nivåene et vel også vanskelig å avgjøre, men det er SAS's ansvar, uten gode hjelpere.
     
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Den tror jeg aldri du vil få av SAS. Men for hva det er verdt: Som EBG (opptjent på segmenter) i kalenderåret 2014 la jeg igjen 60 151,- i SAS-kassen, eller kjøpte i alle fall billetter for den summen. Som EBD (også det på segmenter) i kalenderåret 2015 la jeg igjen 82 064,- i samme kasse. Det betyr at jeg kjøpte litt dyrere billetter i 2014 enn i 2015 (takk, Friends & Family), selv om jeg fløy 45 færre segmenter.

    Det er sikkert også tilfellet med en del andre EBG, for ikke å snakke om de EBG'ene som oppnår status på segmenter i Norden og flyr 65-80 slike pr. opptjeningsår og ikke gidder MR for å nå en status med få bedre goder. Noen av disse som har kjøpt dyrere billetter kan fort ha lagt igjen mer penger enn en EBD opptjent på segmenter til aller billigste penge. Til gjengjeld er det helt sikkert EBD'er som flyr ukentlig IC Biz på firmaets regning, som nok legger atskillig mer penger igjen i SAS-kassen enn en skarve Norden-pendler som er EBG.

    Kort sagt er dette bildet så sammensatt at jeg ikke tror man uten videre skal generalisere dithen at enhver EBD er en mer lønnsom kunde enn enhver EBG. Noen som for eksempel opptjener EBD på 2 x Singapore Biz til Auckland, vil mildt sagt legge igjen mindre penger i SAS-kassen enn jeg gjorde som EBG. En som opptjener EBG på 75 pendlersegmenter i Norden til en snittpris på 1500 kr. stykket, vil fort kunne ha lagt igjen mer penger hos SAS enn den som får EBD på tre billige Biz-reiser til Beijing og litt småreising forøvrig. Omvendt vil såklart den som kjøper et EBG-kort til 5000 vel ikke ha lagt igjen så fryktelig mye penger i SAS-kassen, eller som opptjener EBG på 45 segmenter til en snittpris på 600 kr. stykket kontra en EBD på 90 segmenter til samme snittpris. O.s.v.

    Det er med andre ord et komplekst regnestykke. Jeg tror imidlertid ikke SAS ønsker å skremme vekk det EBG-kundesegmentet som enten pendler, si, 60+ segmenter i Norden, eller flyr et par årlige IC-turer i Biz. I det øyeblikket disse mister lounge og fast track, så kan de like gjerne fly Norwegian.
     
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Kristian, Scandipendler, Edin and 2 others like this.
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Scandipendler and Are like this.
  8. sholasarah

    sholasarah Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Men de sier at denne nye "forbedringen" ikke implementeres før 7 Mai.
    Så hvis jeg kjøper en reise på Go light til USA neste uke (jeg har EBG), vil jeg fremdeles kunne ta med meg gratis bagasje?
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo fortsatt bedre enn hos Lufthansa hvor HON ikke får bagasje på light-billetter da...
     
    view liker dette
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs når du skal reise. Det er ingen begyr for reiser før 7. mai. Hvis du reiser etter 7. mai så må bestillingen ha vært gjort senest 25. januar for å slippe gebyr. Så du har til i morgen med å bestille Go Light uten bagasjegebyr for reise etter 7. mai.
     
    sholasarah liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg leser "before 25th", så jeg ville gjort det de neste 55 minuttene for å være sikker.
     
  12. Sliteren

    Sliteren Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Tok en bestilling nå 4 minutter før midnatt.

    På SAS står det ingen baggasje inkludert. I mail står følgende:

    "EuroBonus Sølv- Gull-, Diamant- og Star Alliance Gold-medlemmer vil frem til 7. mai beholde sine bagasjefordeler. Fordelen gjelder når bagasjen legges til på flyplassen."

    Tok jeg feil når jeg trodde det gjaldt reiser etter 7. mai også så lenge de ble bestilt i dag?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du var logget inn på SAS.no da du bestilte er alt i orden. Da kan du legge til bagasje gratis på automatene. Det anbefales ikke å kjøpe dette på forhånd. Hvis du kjøpte via et reisebyrå eller på sas.no uten å legge inn Eurobonus-nummer tar du kontakt i med kundeservice etterkant for å få refundert dette. Det er bare tekniske grunner som gjør at SAS skriver 0 bagasje inkludert fra og med 23. januar da dette ble innført.
     
    Sliteren liker dette
  14. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    SAS annonserer nå med skiferie til 399,-

    De burde kanskje opplyse om at dette er skiferie uten ski.

    Edit: Nå avvikler trolig de fleste skiferien før mai, men dog.
     
    Last edited: 26. jan 2018
    Haansi, DanH, Chrisbgg and 1 other person like this.
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Vil på nytt oppfordre alle Diamant-medlemmer om å kontakte EBD-mailen for å argumentere for EBD-unntak fra denne meningsløse devalueringen.

    Å klage rundt middagsbordet hjelper ikke...
     
  16. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Som ukependler mellom OSL og BGO kan man ikke si noe annet at Norwegian Reward er den raskeste måten å få "premium"-fordelene ved å være en frequent flyer innenlands. SAS har loungen på OSL, men verdien av å dra tidlig til flyplassen for å drikke og spise før en flight hjemover til hjembyen er marginal. Vi tilbringer vel nok tid på flyplasser her inne :)
     
    NordicLane and Eddie47 like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Verdien av gullkort er andre ting enn mat på vei hjem.
    - stort sett ledig midtsete med mindre flyet er stapp
    - lounge på ferie
    - prioritering ved problemer
    - et sted å vente ved "tilfeldige arbeidsmøter" i CPH
    - setevalg ved booking

    Så for min del er det svært sjelden jeg velger Norwegian selv om det forekommer. Noen ganger klarer SAS å prise seg ut av bildet..
     
    RoadKing and kaijoar like this.
  18. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,282
    Bonuspoeng:
    113
    såfremt du ikke flyr med SAS til typiske ferie destinasjoner.....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    MathiasH and chrisbu like this.
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Fly lufthansa på ferie :)
     
    Schlandy liker dette
  20. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Vil dette da gjelde bestillingen min til Paris i juni og fra Barcelona i juli? Jeg er EBG og bestilte i desember.

     

Del denne siden