SAS-frustrasjoner: Why am I still doing this?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 16. sept 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så fikk jeg nyss æren av LN-RKP fra ORD til CPH for andre gang dette året. Det betydde i praksis null sjanse for OT- eller poengoppgradering (jeg gidder ikke engang å tenke på courtesy upgrade), men det kan jeg forsåvidt leve fint med. Go er ikke så altfor verst i dette flyet - i alle fall ikke i utgangspunktet. Problemet er heller at jeg, for andre gang på rad når jeg reiser med den bedre halvdelen, opplevde å bli splittet, flyttet og stuet ned i hva som må være det verste setet flyet har å by på.

    Allerede ved innsjekk LAX forsto jeg at noe var galt da United-dama stusset litt over boardingkortene hun printet for ORD-CPH-segmentet. "Looks like you're not sitting together on that flight", sa hun, og la til at vi burde ta kontakt med gatepersonale i Chicago for å få dette fikset ettersom hun ikke kunne gjøre det i sitt system. 22E sto det på mitt, og 40G på sjefens BP - noe helt annet enn våre forhåndsvalgte 24G og 24H. Jaja, tenkte jeg. På 'n igjen - for det er ikke mer enn halvannen måned siden vi ble splittet opp og plassert i midtseter på nær sagt alle segmenter mellom OSL og BLQ, samme PNR til tross.

    Og det måtte gå som det måtte gå: Verken i lounge (som forøvrig var skrekkelig stusselig selv i SAS-målestokk) eller ved gate kunne (eller var de villige?) til å gjøre noe som helst. Fullt fly, var mantraet. CC var, om mulig, enda mindre innstilt på å hjelpe oss. Det vil si: CC med ansvar for radene på venstre side i flyet hjalp stadig vekk med setebytter, men på vår høyre side var det kun drager som gjentok "fullt fly", men la til at jeg jo selv kunne gå rundt og forhøre meg om noen ville bytte ettersom de selv hadde mer enn nok å gjøre. Fair nok, det, men det finnes INGEN fornuftig sjel i verden som vil bytte noe som helst sete med 22E med limited recline og klint inntil dassen (mer om det under).

    Omsider lød "boarding completed", og jeg kunne konstatere at et knippe svenske tenåringsjenter i følge var velsignet med hver sin toseter på 20-23G/H. Det skyldtes formodentlig no-shows eller missed connections, men i alle tilfeller viste ingen av dem seg villige til å enten sette seg sammen og dermed frigjøre en toseter for meg og mitt følge, og aller minst bytte. Fair nok, det også. Jeg hadde neppe gjort det selv.

    Så, der satt jeg som EBD stuet ned i 22E, med sjefen på 40G og med følelsen av et jordskjelv hver gang noen flushet dassen på andre siden av veggen bak ryggen min. Jeg har ytterst sjelden sett meg nødt til å flashe kortet, men akkurat nå så jeg meg nødt til å gjøre det til én av de motvillige dragene da hun kom forbi for å servere drikke. Det hadde omtrent samme effekt som å forsøke å snakke fornuft til en gråstein. Hun sa igjen at hun hadde viktigere ting å gjøre enn å hjelpe til med setebytter og, desto mer, at flyet var fullt - og da jeg pekte på toseterne på rad 20-23 modererte hun dette til at manifestet viste at flyet var fullt. Jaja. Men hun hadde plaster på såret: Jeg kunne få GRATIS vin! På dette punktet orket jeg ikke å påpeke at dette er noe jeg strengt tatt har krav på uansett...

    Så slik gikk turen mellom ORD-CPH. Og jeg sitter igjen med noen spørsmål: Hvordan er det i det hele tatt mulig å bli flyttet fra hverandre når man reiser på samme PNR, i alle fall to reiser på rad? Og, når så behovet for å omrokkere på seter og personer melder seg: Hvorfor flyttes EBD først? Jeg nekter å tro at hele flyet var EBDs og EBPs. Og når man først blir flyttet som EBD: Hvorfor flyttes man fra vindu eller gang til et midtsete?

    Jeg skal ikke klandre CC, for formelt sett har de rett til å gi blanke i om det er EBG, EBD eller for den saks skyld EBP som ønsker å bytte seter, men jeg begynner - igjen - seriøst å lure på hvorfor i alle dager jeg gidder å reise med SAS. Det kan godt være at diamantmailen gir meg noen poeng som plaster på såret (som de gjorde forrige gang dette skjedde), men dette hjelper jo i siste instans lite for selve reiseopplevelsen. Og den umiddelbare konsekvensen av denne siste opplevelsen er at jeg i morges, ved bestilling av tur for meg og sjefen til svigermors spanske 70-årslag i vinter, valgte rød nese foran blå hale. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på SAS mer når jeg reiser med følge.

    Er det i det hele tatt flere som opplever å bli splittet fra reisefølge og plantet i midtsete som EBD, eller er mine erfaringer et freak case?
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldrig oplevet at blive splittet. Men på de sidste 3 af 3 langruterejser har SAS valgt at give os andre sæder end vi selv har forudbestilt som EBG. Og det i alle tilfælde til sæder omkring tolilettet eller aller bagerst - selvom vi har valgt langt fremme. Det er mig en gåde at de ikke har mere styr på at placere statuskunder når de laver equipmentchange. Uanset hvem jeg taler med i SAS så lader det til at de absolut ikke kan se at det skulle være noget problem.
     
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd splitting av reisefølge ved endring av flytype, men som oftest da p.g.a. forskjellige PNR. Jeg husker dog ved ett tilfelle hvor hele familien ble spredt for alle vinder, og ingen hos SAS ville hjelpe. Da trådte @LN-MOW til og berget oss ut av uføret. Det virker som systemet til SAS klikker litt ved endring av flytype og plasserer folk helt på måfå uavhengig av PNR. Ikke helt gunstig all den tid de tar betalt for enkelte seter (som igjen er en uttalt fordel for EBG/EBD/EBP), men langt verre er det at det går en rød tråd gjennom hele SAS´ kundeservice fra chat (surprise, surprise - de kan ikke hjelpe med noe annet enn å henvise til 05400), til telefon, epost og innsjekk at dette ikke er en big deal når man kontakter dem med forsøk på å få korrigert feilen.

    Moral: Send en god flasks vin til @LN-MOW hver jul, så ordner det seg nok neste gang også ;)
     
    Trety, TOS, Henrik and 5 others like this.
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde dette skjedd meg hadde jeg nektet å gå ombord på flyet..
     
    Petter B-C liker dette
  5. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Sendt klage til Diamond-mailen? Slikt skal jo bare ikke skje uansett status.
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Lett å si på forumet.. Ikke så lett når du da må kjøpe ny billett og bekoste alt selv.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg hadde nektet å gå ombord i flyet, tror jeg ingen i SAS ville ha felt en tåre eller hevet et øyebryn, men heller ledd hele veien til banken over at vi i så fall hadde måttet kjøpe to nye énveisbilletter fra ORD til OSL.

    Jeg har selvfølgelig sendt en mail til SAS i sakens anledning. Jeg tipper svaret kommer i form av skarve 3000 plaster-på-såret-ekstrapoeng, som forrige gang dette skjedde.

    Men, da igjen, jeg har bestilt neste utenfor-Norden-tur med rødnesene, og både de og British Airways tilbyr flyvninger til CPH, BLL og ARN som passer jobbsituasjonen min ganske utmerket.
     
  8. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Det att PNR blir splittade har jag aldrig upplevt. Däremot har jag flera gånger upplevt att man har lekt "musical chairs" med mig när flygplatstyp har blivit bytt, även när man bara byter subversion och antingen hamnar jag i ett mittsäte eller "100 rader" längre bak och det är rätt irriterande när det sker.
     
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel mere regelen end undtagelsen ;)

    Det sker helt konsekvent, så systemet må være programmeret til at placere pax længst væk fra oprindeligt valgte plads...
     
  10. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Det som är minst lika tragiskt är att passagerarnas frustration över IT system går ut över oskyldig staff dvs crew och ground.
     
  11. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dette må være regelen. Har jeg blitt flytta så er det som regel mye. Gjerne fra nødutgang til rad 25. Eller på 330/340 fra typ fremst i go til midsete på bakerste. Derfor jeg sjekker type oftere og oftere jo nærmere jeg kommer til avreise. For å kunne flytte meg til en bedre plass igjen
     
  12. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Kan anbefale "My Flights" app'en som Jørgen anmeldte her på Bonusfeber. Den gør jobbet for dig:

    http://bonusfeber.no/reiseapper-my-flights/

    Et must når jeg rejser med SAS og ikke vil sidde på et midtersæde bagerst....
     
    Jørgen, view and Travellingalf like this.
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, den er genial. Man får beskjed om selv de aller minste forandringer som skjer. Jeg har booket en tur til Hong Kong i januar og jeg har flere ganger fått beskjed om mindre forandringer på denne reisen før jeg har fått beskjed fra SAS.
     
    LN-FHU liker dette
  14. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk til og med beskjed på appen når adressen til SAS Internett office ble endret .....:) Men bortsett fra det , har den reddet et par seter for meg ved equ.change....;)
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, den fikk jeg også.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Dette må være noe som har blitt nylig. I løpet av mine 13 år (ikke sammenhengende dessverre) som EBG har jeg aldri opplevd å bli splittet eller flyttet på. Mulig jeg har vært veldig heldig. Enig i at dette ikke er bra.
     
    SASlovah4evah liker dette
  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er My Flights sammenliknet med Awardwallet? Opplever de også som svært kjappe med endringstilbakemeldinger.
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker begge. Min erfaring er at My Flights er raskere, men så har jeg ikke brukt noen av de så veldig lenge da.
     
  19. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Takker for tipset. Lastet ned og alle fremtidige bookinger lagt til ;)
     
    Flemming Poulsen liker dette
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Huff... om dette er tilfelle på long haul er det ikke bra

    På 4-500 short haul med SAS har det knapt noensinne skjedd meg. Men long haul har jeg jo ikke prøvd på leeeeeeeeenge.
     

Del denne siden