SAS Gull ved hjelp av kredittkort, hjelp til forståelse?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av LarsLiseth, 11. jan 2019.

  1. LarsLiseth

    LarsLiseth Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei

    Har prøvd å lete i forumet, men sliter litt med å finne svar.
    Vil i tiden fremover neppe klare å opprettholde mitt EBG som jeg har klart basert på antall legs, derfor ville jeg prøve meg med "kredittkort-ruten" til EBG.

    Slik jeg har forstått det kan jeg gjøre følgende:
    - Oppgradere mitt Amex til Elite som gir 20 000 status
    - Jeg har Saga Mastercard som skal gi meg 10 000 pr omsetning for 100 000 NOK opptil x2
    - Skaffe SAS Mastercard for 1000 status pr mnd med omsetning.

    Det jeg ikke klarer å finne ut er mtp opptjeningsperiode. Jeg har opptjening fra 1 juni til 31 mai hvert år. Hvordan fungerer dette med statuspoeng og opptjeningsperioder? Går dette på kalenderår istedenfor opptjeningsperiode?

    Om det ikke gjør det, betyr det at jeg med min litt uheldige periode må betale for amex, betale minst et trekk i mnd på SAS MC OG omsette for 200 000 NOK fra 1/1 og innen 31 mai hvert år for å opptjene gull?

    Håper at noen kan forbarme seg over en noob og forklare.

    På forhånd takk

    Mvh
    Lars
     
    jonss liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Virker som du har forstått det ganske riktig. Nå vet jeg ikke hvordan du ligger an i dag, men jeg gir deg et eksempel hvis du begynner på 0 i dag.

    - Ved å skaffe deg Amex Elite får du 20.000 statuspoeng. De skal du få med en gang og nye hver gang årsavgiften betales.
    - Saga Mastercard gir deg helt riktig 10.000 statuspoeng per 100.000kr i omsetning (opptil 200.000kr) og betales ut for første gang i april 2019.
    - SAS Mastercard Premium gir 1.000 statuspoeng per måned ved bruk.

    Bestiller du Elite i dag får du snart 20.000 poeng. Hvis du har Saga Mastercard og omsetter for 100.000kr innen 1. april får du 10.000 poeng der. Bestiller du SAS Mastercard Premium i dag får du 1.000 statuspoeng hver måned, første gang i februar.

    Disse tre kortene gir deg 34.000 poeng før 31. mai ved 100.000kr i omsetning på Saga. Du kan jo omsette for 100.000kr i siste halvår og få 10.000 poeng med en gang ny periode har startet også. Så fort du har oppnådd gull ett år vil det være litt hipp som happ når på året du får inn poengene, de kommer jo i løpet av perioden uansett. Totalt 52.000 ved maks uttelling.
     
    Rscott liker dette
  3. LarsLiseth

    LarsLiseth Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar. Jeg la akkurat på telefonen med SAS, de mente at poengene jeg kan opptjene med Saga Mastercard IKKE er statuspoeng, men kun bonuspoeng som kan brukes på billetter etc.

    Har prøvd å lete på nettet etter betingelser, men ikke lett dette. Hvis det i så fall er tilfelle er jo Saga Mastercard ikke særlig mye verdt.
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    SAS kundeservice er hit or miss...
    Poengene fra Saga er statuspoeng som kun er statusbyggende og ikke kan brukes til å reise for
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Dette skriver DNB på sine egne nettsider:

    SAS EuroBonus statuspoeng

    Du kan opptjene inntil 20.000 statuspoeng per kalenderår. Bruker du kortet for mer enn 100.000 kr per kalenderår får du 10.000 statuspoeng overført til din EuroBonus-konto. Du kan opptjene ytterligere 10.000 statuspoeng ved å bruke kortet for mer enn 200.000 kr per kalenderår.

    Statuspoeng gir mulighet til oppgradering av
    SAS EuroBonus-medlemsnivå, men kan ikke benyttes til reiser, varer eller tjenester innen EuroBonus-programmet. De første statuspoengene blir overført til din SAS EuroBonus-konto innen 1. april og deretter løpende
    hver måned.
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Poengene du har tjent før 1.1.19 er EB bonus, poeng tjent etter 1.1.19 er EB bonus+ går i regnskapet opp mot 100/200k=status poeng referert til over her av høvdingene.
     
  7. pinpoint

    pinpoint Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Er det faste tidspunkt i året man får de 10k statuspoengene? Jeg fikk 10k i august men har passert over nye 100k i forbruk siden da...
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    De skulle du fått sammen med fakturaen som dro deg over de neste 100k
     
  9. pinpoint

    pinpoint Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Merkelig. Men gjelder poengopptjening kun med saga gull hovedkort og ikke tilleggskort(for kona)?
     
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Det har jeg ikke sjekka da jeg ikke har turt å gi kjerringa et Saga mastercard;)
     
    TravelManBiz and Arvid1410 like this.
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Du får samme poengopptjening på tilleggskortet.
     

Del denne siden