SAS - Hva er riktig?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edin, 16. aug 2016.

  1. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Tommy, her er jeg ikke enig i alt.

    Dersom man er avhengig av fleksibilitet bestiller man pluss. Og det måtte man fortsatt gjøre om SAS hadde gitt gratis endring ved gate for EBD/EBP.

    For det er jo hele greia, at man ikke vet om de tidligere flyene er fulle. Og selv om man ser at det faktisk er ledige plssser, så kan flyet kan bli kansellert, kundene blir flyttet over på neste fly og der er ikke en ekstra plass hele den dagen. Og man må ta det flyet en har betalt for å fly med.

    Man er dermed ikke garantert å komme seg med et tidligere fly selv om SAS skulle gi EBD denne ekstra fordelen med gratis oppgradering i gate, om man ikke har håndbagasje.

    Står jeg ved gate, det er ledige plasser på flyet som går 1 time før, jeg kan ikke bagasje. Synes jeg at etter å ha lagt igjen flere hundre tusen hos SAS i 2016, at de kan gi meg denne gleden å komme 1 time før hjem. Ja, fordi det ikke koster SAS noe, ei heller vil de ikke tape på det i fremtiden. Jeg mener at de muligens vil tjene på det. At man kjøper en dyrere billett med SAS istedet for f.eks Norwegian

    Det er ikke et argument at jeg da i fremtiden vil slutte å kjøpe pluss billetter. Må jeg ha fleksibilitet og er avhengig av å kunne kansellere billetten, ja da kjøper jeg pluss. Samt om prisen er någenlunde den samme.

    Normalt sett blir bestilling siste liten i økonomi. Man er sikrere på at man faktisk skal med flyet dagen etter enn 30dager før. Prisen i økonomi er kanskje 1200, i pluss kanskje 4500kr.

    SAS må skille bedre mellom EBG og EBD. Argumentet ditt om at SAS taper penger på å la EBD få ta et tidligere fly synes jeg uansett er dårlig.

    Man er lojal mot et selskap, da de gir tilbake fordeler til deg. Disse fordelene koster penger og dersom man isolert sett kun ser på dette som tap... er man ute på ville veier
     
    Scandipendler and RoadKing like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ja mon det...
    I et par andre tråder her har vi jo pekt på at man helt nede i 22 laken kan få en tur/retur med SQ til AKL og lander nok poeng til en EBG, og det kan faktisk gå helt uten å ha satt din fot på SAS metall, uten å ha betalt en krone til SAS.
    Dobler du, så har du EBD for snaut 50 laken.

    Det er litt snedig det her, men sånn er det. Mye reising ei eller to helger, men så er det gjort.
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Vill nå tørre å påstå at det er en midretall som tar denne turen kun for oppnå EBG eller EBD :)de fleste som gjør dette har alt, eller kommer nok i framtiden til å legge igjen litt penger hos bolaget ;)
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    @Edin kr150.000+ og kun EBG, hvilket flymønster har du da? 150k/45legs = 3 300 kr/leg. Selv om du er nesten EBD med 89 legs, snakker vi fortsatt 150k/89 = 1 685kr.

    Spør bare av nysgjerrighet, for som @RoadKing sier så kan du få EBG ned i 22k.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, det er en påstand, som jeg nok er enig i. Men samtidig, det er jo det vi ofte kommer med, påstander, meg selv inkludert, ut fra hva vi anser som innenfor rimelighetens grenser :).
     
    anders82, Eddie47 and Xflipper like this.
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Disse tallene er jo også interessante med hensyn til hva som evt. har medført økning i antallet EBG. Man kan vel enkelt enes om at økningen av antall EBG (og for den saks skyld EBD, i forlengelsen av dette) først og fremst skyldes bonusopptjening på innenriksflyvninger sammen med jevnt over lavere priser. Samtidig gir jo disse tallene også grunn til å tro at økningen av antallet EBG også har en signifikant sammenheng med muligheten for EBD til å gi bort gullkort. Om man legger til grunn at 20 000 av de 28 000 EBD'ene har benyttet seg av denne muligheten, hvilket vel ikke er et urimelig anslag (kanskje endog på den konservative siden), så er 20 % av EBG'ene givergull. Det er faktisk en nokså betydelig andel. Dette betyr ikke automatisk at alle disse reiser ofte og som sådan fyller opp både fly og lounger, men selve forholdstallet i seg selv får meg til å lure på om SAS på den ene siden gjør det litt vanskelig for seg selv med hensyn til statuskunders forventninger, selv om de på den andre siden kan få lojalitetsfordeler gjennom å gi statuskunder muligheten til å gi bort status. Just a thought.
     
    Are, Eddie47 and RoadKing like this.
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    @CrotchRocket Skyter nok litt fra hofta med 150 000+ Mitt EBG er en konsekvens av jobbreiser. Det sagt. Jeg er av typen som nok kommer til å ta en tur til New Zealand for å få EBD, og for å få nye strekninger, nye flytyper og nye registreringsnummer inn i loggen (såkalt nerd+).

    Jeg er også veldig glad for gjeninnføring av EB på innenriks. I 2009 hadde jeg 98 enkelstrekker som statusløs. Det føltes på et vis litt urettferdig å stå utenfor gullstua uten å få tilgang.

    Mitt reisemønster er i området 70streknngeri året. Mange av disse går nordover med BOO og TOS som endestasjon, eller en destinasjon som medfører Widerøe videre.

    Bestilling er ofte 1 – 7 dager før avreise, så jeg snitter nok 2 000 kr. per strekning gjennom året. Noen ganger kan jeg planlegge lengre frem og får billetter som er rimeligere, men disse bonusene opphever jeg med Gobilletter jeg ikke får brukt. Av og til klinker jeg til med en godbit til BOO i Go til 4 500 kroner, som jeg igjen endrer for 600….

    Ellers er det jeg som er reiseleder og finansiør på private reiser for familien. Her bruker vi årlig 20 – 30 000 samlet på SAS på våre reiser.

    Beste eksempel på uforutsigbarhet. I januar bestilte jeg reise til HAU i Plus til 1800 kr (tror jeg). Endte opp med å booke om billetten 2 ganger (sist gang til ny destinasjon), før jeg til slut måtte kansellere. Har pdd. Ikke klart å rekonstruere alle småfaktura på denne, så her slipper arbeidsgiver billig unna….
     
  8. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som det er så mye papirarbeid med deg, at du nok bare fortjener EBS
     
    Are liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Why do airlines sell too many tickets? – Nina Klietsch

    Kort video for 101 på overbooking:

     
    miura liker dette
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Ift. det opprinnelige spørsmålet er mitt råd å alltid gå til gate. De er mer behjelpelig enn i serviceskranken - uansett hvor mange EB-poeng du har.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    På LH/LX/OS kan du nå med Economy/Business Flex intra-Europa, bytte til en tidligere flight samme dag gratis (på samme rute/flyselskap/klasse). Selv når original bookingklasse ikke lenger er tilgjengelig.

    Endring på LH må gjøres ved check-in online/app, maskin eller desk. LX/OS ved maskin eller desk. Gjelder ikke codeshare, om du har sjekket inn bagasje eller ved betalt upgrade, spesialmat/behov

    Flex har alltid vore mulig å booke om, men no fare difference/gebyr er en positiv nyhet.

    Det er ofte små forskjeller i pris på bookingklassene ved bestilling (Light, Classic, Flex og Saver/Flex).

    newsroom.lufthansagroup.com/english/press-releases/travel-for-lufthansa-group-customers-just-became-even-more-flexible
     
    Last edited: 10. okt 2017
    Petter B-C, tommy777 and RoadKing like this.
  12. Motifman80

    Motifman80 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    For å følge opp:

    Er EBD og har i lang tid nytt godt av at har kunne tatt et tidligere fly fra OSL til STV om det er ledig. Uten kostnader.

    Fikk idag beskjed om fra skranken at SAS kun kan sette meg på et tidligere fly, kostnadsfritt, 30 minutter før avgang. Betyr altså at det er endringer på gang. Merk: reiser Plus når dette er tilfelle!
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    30 minutter før avgang gir god mening..
     

Del denne siden