SAS, hvor skal dette ende. Et hjertesukk.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 06. sept 2021.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Leste i avisa her om dagen at SAS har nytt milliardunderskudd.

    I praksis gir det seg utslag som at de her til lands blir gruset på pris av Norwegian og Flyr og de har kuttet kraftig ned på avganger.
    Eksempel til Evenes så koster SAS det dobbelte av de to andre og de har nesten ikke avganger sammenlignet med før.

    I tillegg opplever man at hjemmesiden er nede i knestående, så man kan undre seg på om de egentlig kjøres noen som helst form for test av oppdateringer der i huset.

    Kua dør, mens gresset gror…

    At Amex fortsetter med dem er litt snedig, for det er sannelig ikke mye man får gjort med en CT, men vi er nok mange som lever i håpet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at gulroten som CT skal være frister færre og færre.

    Man skulle tro at når det må strammes inn over det meste, så ville de prioritert flest mulig funksjoner for self service for kundene, men nei da. Om funksjonene er der, så ryker det jo ut i feil iallefall.

    Tankene går tilbake til de tider hvor alt (ihvertfall det meste) gikk på skinner og det å reise var forutsigbart og en fryd.

    Jeg føler dog med bolaget, det er ikke greit å være flyselskap i disse tider, og iallefall ikke når man skal krige mot de med frikort (les: Flyr) eller har blitt kvitt gjeld og fått gunstige ad hoc leasing avtaler (les: Norwegian).

    I mellomtiden får man telle poeng og håpe man rekker kvalik til gull et år til og rykker nærmere den forgjettede livstidsstatus og forbanner seg selv for det hvileåret som brøt rekka.
     
    Last edited: 07. sept 2021
  2. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Amen! Jeg pratet med en kaptein i SAS med 23 års fartstid på Flytoget på lørdag. Han var alvorlig bekymret for både nåtiden og fremtiden til selskapet som han er (var) stolt av å jobbe i. Jeg satt på Flytoget fordi flyet mitt til Trondheim ble kansellert pga teknisk trøbbel. Dvs, de fikk ikke lukket igjen døra... Og det er jo greit at den er i orden! Men nærmeste tekniker var i København. :confused: Litt merkelig at det ikke finnes en slik ressurs på Gardermoen synes jeg. Så da måtte jobbreisen med fly strykes og oppgaven gjøres fra Oslo sentrum i stedet for. (Lurer på hvordan det går med de sårt tiltrengte bonuspoengene der forresten... :() Kapteinens poeng var at det spares inn over alt, selskapet vil helst kvitte seg med dyre norske ansatte og bruke andre med dårligere betingelser. Og det kan jeg jo til dels forstå ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. For selskapet kjemper desperat for å overleve. Ikke tvil på det! Det nytter ikke å gå med titalls milliardunderskudd så veldig lenge. Selv Spetalen og Whatsapp-gjengen hans må innrømme at det er penger det og... Men det har en pris når det gjelder kvalitet. Kapteinen sa og at når han fløy med arbeidsgiveren privat, så var nivået på mye av det som ble gjort av innleid arbeidskraft ganske begredelig. Så det er rett og slett ganske mørkt... Jeg synes vi bør sende noen gode tanker til alle de fine folka som jobber i selskapet og som er glad i det! De har tunge tider. Kanskje det hjelper dem med en liten MR til våren....? ;)
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg så har de lovet alle de som ble oppsagt at de stod først i køen da etterpsørselen tok seg opp, bare for å snu 180 grader og opprette nye SAIL-konsepter på både OSL, CPH og ARN hvor disse her som ble oppsagt i fjor må søke på i konkurranse med andre.

    SAS sine tall er rett og slett begredelig
    -rentebærende gjeld på nesten 30 milliarder
    -Hybridkapital som ligger på 8-10% rente
    -Leasingkostnadene de samme som før covid kom
    -Må ha påfyll med grunker før året er omme

    Den ordinære egenkapitalen er tilnærmet null. At SAS ikke har tatt noen tak ila covid-perioden utover å sparke en haug med ansatte er håpløst. Men nå har de nå holdt liv i en død flodhest i 20-30 år. Kanskje de skulle hentet opp november 2012 og bare gjennomføre en likvidering og starte på nytt.

    Btw denne kapteinen du snakket med @Reiseglad lever nok i en litt annen verden enn hva som er virkeligheten..

    Jeg har ikke noen sterke meninger om hvilket selskap jeg tar i Norge, jeg tar det som passer tidsmessig. I går var det DY, i dag er det SK. DY har i dag flere avganger fra TRD til OSL enn det SK har..
     
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,900
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vanskelig å være uenig i innleggene så langt. Dessverre. Gjeldsgrad og kostnadsnivå tilsier at det ikke kan gå bra i lengden. Igjen et desverre!

    I min ungdom var Braathens SAFE oppkomlingen vi heiet på, og glade var vi da de fikk konsesjon på å fly nordover. Billige studentbilleter hadde de og bonusprogrammene var ikke funnet opp. Men økonomien gikk ikke opp, Braathens ble til slutt slukt av SAS. Predikasjonen er at om noen (få) år vil det samme skje med SAS. Inntil videre tipper jeg at det blir Lufthansen som tar det steget.

    Så hva kan vi gjøre mens vi venter? Egentlig ikke så mye annet enn business as usual, i den grad det er mulig. Trolig vil LTG utspille sin rolle, og CT blir et kun hyggelig minne. Heller ikke bonustrær vokser inn i himmelen!

    Fortsatt nedtrykt? Jeg også:).
     
    watchaddicted, EndreD and RoadKing like this.
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har jo politisk ryggrad i Sverige og Danmark, nye milliard emisjoner er nødvendig for å overleve, det er dessverre sannheten, det er vel forventet engang i 2022 at tilstand er normalisert seg og SAS generer cash igjen? Det er harde tide for de fleste i fly bransjen, det er vist, vi Eurobonus nisser får leve i den trua om at våre skandinaviske naboer har vedvarende samme support hjelp som ved sist anledning.

    Må det helvetes virus %&¤# forsvinne til Blokksberg snart :mad:
     
    braathens safe, EndreD and RoadKing like this.
  6. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Pandemi eller ikke, det blir for dumt. En av grunnene til å betale ekstra for å fly med et fullserviceselskap er jo at de (i teorien) ikke tyner flåten så til bristepunktet at enhver uforutsett hendelse skaper kanselleringer og store forsinkelser.
    De kan jo ikke konkurrere på pris, så i mitt enfoldige sinn så tenker jeg at sånt blir å spare seg til fant. Men nå er jo ikke jeg en overbetalt finanskonsulent.
     
    RoadKing, Jeanette and Reiseglad like this.
  7. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Hva tenker du konkret på her @OttoL? Interessant tema.
     

Del denne siden