Gjelder interkontinentalt - det er vel ikke så mange på forumet som reiser SAS go/economy intercont. så dette treffer ikke mange av oss... Iflg. artikkel hos Chatflights. Ikke sett at noen har kommentert dette noe sted, med mindre det er noe i en tråd jeg ikke har lest... https://www.chatflights.se/post/sas-aterinfor-gratis-alkohol-pa-langdistansflyg-i-ekonomiklass
Denne nyheten, sammen med flere andre - og da hovedsakelig Eurobiz - sier noe om en strategisk omposisjonering. Fra 2014 har SAS prøvd å tilby et basis-produkt som skal konkurrere mot lavprisselskap (Go), et standard fullservice konsept (Plus) og et highend produkt (Business). Nå går de tilsynelatende bort fra dette på long haul, muligens også fordi man ser at LCC ikke har blitt den helt store trusselen i det markedet. For det første lurer jeg på hva som skjer med Plus og Go på Europa-ruter. Blir det Eurobiz in front og Ryanair in the back? Skal de løfte nivået jevnt over, og slik sett gi opp priskonkurransen med LCC? Og hva da med innenlands/intraskand?
Det jeg har sett ift. sistnevnte er at det det blir Premium, og det som de så langt har sagt er at Premium kommer til å være rimelig likt Plus. Så gjenstår det å se hvordan dette blir. Enig med deg i at de nok tar en full runde på servicetilbudet når de først skal gjøre endringer, er bare å vente i spenning..
De er jo Ryanair i Go nå idag, og det blir bare gjetting hva som skjer etter omleggingen av klassene. Man kan i beste fall håpe på noe ala BA i Traveller (økonomi): en liten vannflaske og snack til alle. Så mye av en optimist er ikke jeg. Tipper økonomi-klassen ikke endrer seg, mest sannsynlig fordi de må konkurrere på billige billetter med LCC for å fylle flyene.