SAS leaser tre Airbus A321LR

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 23. jan 2019.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har inngått en leasingavtale for tre Airbus A321LR. Ikke veldig overraskende ser de for seg å bruke de på tynnere, interkontinentale ruter. Flyselskapet har også 50 A320 i bestilling hvor mange er levert allerede. Noen av disse kan muligens også konverteres til A321LR.

    Det blir spennende å se hva slags kabin vi får i disse narrowbodyene.

    Med Airbus A321LR så får SAS mulighet til å tilby de reisende flere interkontinentale ruter, bedre forbindelser, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia. Det første flyet blir satt i trafikk i første halvår 2020.


    SAS har inngått en leasingavtale med ALC (Air Lease Corporation) på tre Airbus A321LR, som er et fly i kategorien ‘narrow-body’ og er spesielt utstyrt for å kunne fly lengre strekninger enn en vanlig A321neo. Flyet har en rekkevidde som er tilstrekkelig for å fly til det nordøstre USA, som er et av SAS viktigste interkontinentale markeder. I tillegg kan A321LR fly på destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.

    – Dette er en helt ny flytype for SAS, som er meget godt tilpasset til det skandinaviske markedet og våre forskjellige reisemønstre. Vi ser frem til lanseringen av nye ruter og til å evaluere A321LR i produksjon, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

    SAS nåværende interkontinentale ruter trafikkeres med wide-body-fly som rommer opp til 266 passasjerer. A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer. I dag flyr SAS hele sin interkontinentale trafikk fra de tre skandinaviske hovedstedene.

    Disse flyene tilhører den aller nyeste generasjonen fly. Sammenlignet med foregående generasjon forventes det at de skal redusere den negative klimapåvirkningen fra CO2-utslipp i samme størrelsesorden som når SAS introduserte de noe mindre A320neo som SAS nå løpende får stadig flere av. Klimapåvirkningen fra CO2-utslippene for disse er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med like store fly fra foregående generasjon.

    – Klimaspørsmålet er avgjørende for luftfarten, og SAS vil gå i tet for å drive frem omstillingen mot bærekraftige flygninger. Vi har som målsetting å redusere CO2-utslippene med 25 prosent frem til 2030, sier Rickard Gustafson.

    Nå pågår det et arbeid for å ta beslutninger om de første rutene og kabinkonfigurasjonen i flyene. Kommunikasjonen om de nye rutene påbegynnes fortløpende i løpet av året, med start våren 2019. Det første A321LR-flyet blir satt i trafikk i løpet av første halvår 2020.
     
    Last edited: 23. jan 2019
    FFlyer, Gullars, Bernd and 10 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Blir spennende å se hva slags kabinkonfigurasjon disse får og ikke minst hvilke ruter de skal brukes på.
     
    Bernd and holmen like this.
  3. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at våre danske venner allerede spekulerer i destinasjoner...

    "I Nordamerika er der tale om New York, Boston, Washington D.C., Montreal og Toronto. I Mellemøsten og Afrika kan det være Dubai, Addis Abeba (Etiopien), Entebbe (Uganda) og Sal på De Kapverdiske Øer. Herudover har SAS også nævnt Dubai sammen med Islamabad og Lahore i Pakistan samt New Delhi og Mumbai i Indien."
    https://www.check-in.dk/sas-leaser-a321lr-til-langdistanceruter/
     
    tom_gunnar, Bernd and Ursa like this.
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    La oss håpe de følger TAP og Jetblue i sine BIZ / Mint.. Som ser veldig bra ut:

    https://onemileatatime.com/tap-air-portugal-a321lr/

    C
     
    Gullars, Ursa and Travellingalf like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    single aisle frister ikke. Det er helt på grensen til Granca, skal det bli en time eller to til, så bør de vurdere å innfør type US Domestic First.
    Jeg ser argumentet at det kan gi dekning for et mindre marked, men jeg tror mange vil foretrekke widebody. Kjoser'n har jo prøvd fra Bergen og de stenger ruta nå, ikke?
    Man skal dessuten ha i mente at selv om det er trafikkgrunnlag for et mindre fly, så er det fortsatt et spørsmål om slots i andre enden...
     
    Ursa liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Det må bli noe annet enn vanlige SAS-seter hvis det skal være aktuelt. Kan ikke fly til Boston i midtsete i "Plus".
     
    Gullars, Bernd, alexfins and 4 others like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Kaptein Kjos ser ut til å fly 737-Max fra BGO fra april ..
    Det gikk ikke med 787 for Kjos fra BGO til JFK
     
    RoadKing liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    I stand corrected, jeg trodde det var 737 MAX fra begynnelsen av.
     
    Ursa liker dette
  9. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Da krysser jeg fingrene for en slank og fin rute til Toronto. Må imidlertid innrømme at narrow-body over Atlanterhavet ikke blir aktuelt uten passende innredning. Hvis det uansett blir via Stockholm eller København, så drar jeg like gjerne over med Air Canada.
     
    Shyneno and Avixlo like this.
  10. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Mange spekulerer i at denne kan ta over BOS, og dermed frigjøre 330/340. I så fall er det også en mulighet for at den starter fra OSL i steder for CPH, for å ha enda mer å gå på ift. range.

    Mint så forøvrig helt rå ut, tar gjerne narrowbody om det foregår på denne måten!
     
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det beste er om de hadde kopiert AA som har 3 klasser i sine A321T. I F er det 1-1 og i C er det 2-2 og i Y er det vanlige 3-3. Sitte 8t i en 3-3 konfigurasjon med single aisle er uaktuelt for min del, men jeg har selv flydd AA i F med 1-1 og det var en kjempefin tur. Vi hadde egen kabin foran med 8 seter og single aisle var ikke noe problem. Men C er sikkert veldig bra det også.

    PS. Jeg vet at SAS ikke har F, men de kunne kalt 1-1 for C og 2-2 for W klasse (Plus):)
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Savner tiden da IC betydde 3 og 4 motorer.. o_O
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok litt vel optimistisk ..
    For vi 2+2 i C skal vi være happy ..

    Får vi en slik 3 klasse sak tror jeg at jeg trenger en serviett ......
     
    Shyneno, Bernd, MadsVaHa and 2 others like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Husker jeg fløy med Continental 757 OSL-EWR bak i vogna. Aldri mer.
     
  15. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Værsågod!
    3356B474-4A89-4D58-BF52-366A5EAB8C32.jpeg

    C
     
    P3tterBK, Ursa, jgroneng and 7 others like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det er ganske sannsynlig at de kommer til å kopiere noe liknende hva TAP gjør med sine A321neoLR.

    https://onemileatatime.com/tap-a321lr-porto-newark/

    Der planlegges det 16 lie-flat (2-2 på oddetallsrader og 1-1 på partallsrader) seter i Business. Det er satt av 152 seter i Economy noen av disse sikkert med ekstra beinplass (les SAS Plus).

    JetBlue in A321 med Mint kan også være en inspirasjon på hvordan det kan bli:
    https://www.seatguru.com/airlines/JetBlue_Airways/Jetblue_Airways_Airbus_A321_transcon.php

    Du bør holde deg under 180 seter hvis man skal beholde rekkevidden...

    Edit:
    Air Lingus som også skal begynne med A321neoLR til sommeren har planlagt liknende konfigurasjon som TAP. 16 lie-flat seter i Business.
     
    Last edited: 23. jan 2019
    FFlyer, jgroneng, Upsaker and 3 others like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo en veldig sexy løsning.
    Om SAS velger noe slikt hadde i alle fall jeg blitt fornød. Spesielt om det gis noen awards her og der..... :)

    Ser for meg at slike fly er fremtiden, gir en helt annen fleksibilitet enn de større fly.
     
    Storbaba and Gullars like this.
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Flere ruter fra OSL med Biz-kabin slik den beskrives ovenfor hadde virkelig vært noe! :)
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Et poeng er at disse maskinene rekker en intra-Skandinavia-tur-retur mellom en østkysttur. Det betyr at vi kanskje får rotasjoner som:
    OSL-CPH-BOS
    ARN-OSL-ORD
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    TAP og JetBlue sine løsninger må sies å være absolutt innafor foran gardina, men jeg står ved det, at jeg tar heller en mellomlanding ekstra for å få double aisle om jeg skal fly bak gardina.
     
    FFlyer and kaijoar like this.

Del denne siden