Å kalle dette en ekstrem gladnyhet, er vel å ta hardt i. Men SAS-ledelsen håper altså å presentere overskudd i 2026, knappe 3 år fra nå. Med andre ord: underskudd kan forventes de neste 3 årene. Samtidig er vi vel alle i Norden rimelig fornøyde om de klarer å unngå konkurs i mellomtiden. Og det synes ihvertfall jeg er sannsynlig, så lenge den danske staten kaster penger etter selskapet.
Får håpe dei klarar det. Berre å krysse fingar og andre avlange kroppsdelar. Det er alltid kjekt å fly med SAS og Star Alliance!
Absolutt! Men alternativet ville nok ikke bli null *A. Feks godt sannsynlig at Lufthansa ville gått stort inn i Norden hvis SAS gikk under. Service med dem er jo en drøm sammenlignet med gamle SAS.
Er nok hakket mer pessimistisk. Hvis noen større utenlandske selskap hadde gått inn i Norden etter en eventuell SAS-konkurs, så hadde det nok kun vært melkerutene TRD/BGO/SVG-OSL, hovedstadstriangelet, og connections til FRA/MUC fra disse. Mulig man hadde sett tynnere ruter også «operated by City Jet»
Regner med at det var en spøk? Service med SAS er til tider variabel, men det er den hos Lufthansa også. Det er kanskje også det selskapet jeg har kranglet mest med for å få utbetalt EU-261 krav. Men, tilbake til saken du har sakset fra E24... I følge SAS sin plan (SAS Forward) forventer de å gå i overskudd fra 2024. Er også verdt å minne om at SAS i perioden fra 2011 frem til pandemien (med unntak av 2013) gikk med solide overskudd hvert år.
Ingen spøk ment, og det er mulig jeg bare har vært heldig: men har fått utrolig god service og skikkelig bra mat-servering selv på korte flights OSL-FRA med LH. Og SAS forventer pluss-resultat i 2024, som du sier. Men når Anko selv sier at 2026 er første året med pluss-beløp som monner, så stoler jeg nok på at det i alle fall ikke blir bedre eller tidligere enn det Her er hele artikkelen: https://e24.no/naeringsliv/i/JQBEnP/lover-solid-sas-overskudd-i-2026 Som du sier, helt riktig, SAS har gått med overskudd før. Men det sier selvfølgelig ingenting om evnen de har til å gå med overskudd nå. Alle pengene er brukt opp, er det vel verdt å legge til...
Helt enig i rutene. Men er ikke det greit da? Og så blir Widerøe sterkere på de regionale flyplassene? Der de har monopol i dag er jo uansett prisen slemt høy, og holder seg vel dessverre på samme nivå.
Det må ha vært før de begynte med det "Tasting Heimat" opplegget sitt... Siste tur jeg hadde med de var i desember, og da var det noen salatblader, med noe ala italiensk salat... Etter serveringen kom de rundt med et små-skrukkete eple... Var også samme opplegg i fjord høst når jeg og @Stuttfeiten fløy OSL-MUC til Oktoberfest. Var sikkerlig antiklimaks, dagen før fløy vi BA Club Europe.
OK, takk for oppdatering @haakonks. Setter pris på det, og skal gjøre en ny vurdering ganske snart når jeg reiser OSL-FRA-DXB i C klasse. Normalt har jeg fått veldig god mat med LH, men de kan jo ha "forbedret bort" det som pleide å være bra. Og din erfaring er et hakk nyere enn min, så jeg venter i spenning
Hold oss gjerne oppdatert... Dette var min siste tur. Som sagt desember 2022. OSL-FRA-MLA. Var ganske likt på OSL-MUC-OSL i september 2022. Per nå er det fremdeles et par måneder til neste gang jeg skal ut med LH C.
Skikkelig triste greier! Lett å være enig med deg i det. Jeg poster noen bilder, selvsagt. Er mot slutten av mars jeg har OSL-FRA-DXB og samme rute tilbake.
Enig med alle, disse heimat greiene på LH C innen Europa er triste saker. Har 6 legg med LH innen Europa til uka, vet allerede at jeg takker nei til mat, uansett så leverer loungene mye bedre(ja, businesslounge også). Beklager med å bidre enda mer off-topic i denne tråden @tobeornot999
Om SAS gikk med solide underskudd i 2011-2019, hvordan stod de plutselig med 40 mrd i gjeld, spesielt når hjemmemarkedet var de mest liberale landene i verden mtp mobilitet i løpet covid?
Helt innafor, @Wiolenze. Temaet ditt er jo relatert: Hva skjer om SAS *ikke* klarer seg? Da blir det Heimat og Deutschland über alles på ethvert business-sete i flyene
Uten at jeg dobbeltsjekker nå, mener jeg sas gikk i overskudd mange år i trekk før covid - hvor kommer tallene om underskudd fr 11-19 fra?
Helt sant, de byr jo i alle fall på hardblock! Og et skrukkete eple, som det står lenger opp i tråden Samt tyske strenge cabin crew som sier: "you zit to zhis zide, and you zit here!"
En kan vel ta opp lån og dermed bygge opp gjeld selv om en går med overskudd..? Kjøp av nye fly++ koster _mye_ og lånene til disse kan bli store. Om dette er hele (eller deler av) sannheten vet jeg ingenting om
Du mener nok "solide overskudd" (de fleste skjønner spørsmålet ditt likevel)- og som indhala har nevnt: flykjøp er en nokså rimelig forklaring.