SAS lover overskudd i 2026

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tobeornot999, 25. febr 2023.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Å kalle dette en ekstrem gladnyhet, er vel å ta hardt i.

    Men SAS-ledelsen håper altså å presentere overskudd i 2026, knappe 3 år fra nå. Med andre ord: underskudd kan forventes de neste 3 årene.

    Samtidig er vi vel alle i Norden rimelig fornøyde om de klarer å unngå konkurs i mellomtiden. Og det synes ihvertfall jeg er sannsynlig, så lenge den danske staten kaster penger etter selskapet.


    Screenshot_20230225_155315_Chrome.jpg
     
    Gribb, milehigh, Flyrlavt and 3 others like this.
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,702
    Likes mottatt:
    25,633
    Bonuspoeng:
    183
    Får håpe dei klarar det. Berre å krysse fingar og andre avlange kroppsdelar. Det er alltid kjekt å fly med SAS og Star Alliance!
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt! Men alternativet ville nok ikke bli null *A.

    Feks godt sannsynlig at Lufthansa ville gått stort inn i Norden hvis SAS gikk under. Service med dem er jo en drøm sammenlignet med gamle SAS.
     
    Brukernavnet and jgroneng like this.
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,613
    Likes mottatt:
    9,217
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok hakket mer pessimistisk. Hvis noen større utenlandske selskap hadde gått inn i Norden etter en eventuell SAS-konkurs, så hadde det nok kun vært melkerutene TRD/BGO/SVG-OSL, hovedstadstriangelet, og connections til FRA/MUC fra disse. Mulig man hadde sett tynnere ruter også «operated by City Jet» :confused::confused::confused:
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    :p:D

    Regner med at det var en spøk? Service med SAS er til tider variabel, men det er den hos Lufthansa også. Det er kanskje også det selskapet jeg har kranglet mest med for å få utbetalt EU-261 krav.

    Men, tilbake til saken du har sakset fra E24...
    I følge SAS sin plan (SAS Forward) forventer de å gå i overskudd fra 2024.

    Er også verdt å minne om at SAS i perioden fra 2011 frem til pandemien (med unntak av 2013) gikk med solide overskudd hvert år.
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen spøk ment, og det er mulig jeg bare har vært heldig: men har fått utrolig god service og skikkelig bra mat-servering selv på korte flights OSL-FRA med LH.

    Og SAS forventer pluss-resultat i 2024, som du sier. Men når Anko selv sier at 2026 er første året med pluss-beløp som monner, så stoler jeg nok på at det i alle fall ikke blir bedre eller tidligere enn det ;)

    Her er hele artikkelen:
    https://e24.no/naeringsliv/i/JQBEnP/lover-solid-sas-overskudd-i-2026

    Som du sier, helt riktig, SAS har gått med overskudd før. Men det sier selvfølgelig ingenting om evnen de har til å gå med overskudd nå. Alle pengene er brukt opp, er det vel verdt å legge til...
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig i rutene. Men er ikke det greit da?

    Og så blir Widerøe sterkere på de regionale flyplassene? Der de har monopol i dag er jo uansett prisen slemt høy, og holder seg vel dessverre på samme nivå.
     
  8. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Det må ha vært før de begynte med det "Tasting Heimat" opplegget sitt...
    Siste tur jeg hadde med de var i desember, og da var det noen salatblader, med noe ala italiensk salat... Etter serveringen kom de rundt med et små-skrukkete eple...

    Var også samme opplegg i fjord høst når jeg og @Stuttfeiten fløy OSL-MUC til Oktoberfest. Var sikkerlig antiklimaks, dagen før fløy vi BA Club Europe.
     
    themichael liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    OK, takk for oppdatering @haakonks. Setter pris på det, og skal gjøre en ny vurdering ganske snart når jeg reiser OSL-FRA-DXB i C klasse.

    Normalt har jeg fått veldig god mat med LH, men de kan jo ha "forbedret bort" det som pleide å være bra. Og din erfaring er et hakk nyere enn min, så jeg venter i spenning :)
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Hold oss gjerne oppdatert... Dette var min siste tur. Som sagt desember 2022. OSL-FRA-MLA.

    IMG_4664.jpg
    IMG_4661.jpg

    Var ganske likt på OSL-MUC-OSL i september 2022.
    Per nå er det fremdeles et par måneder til neste gang jeg skal ut med LH C.
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Skikkelig triste greier! Lett å være enig med deg i det.

    Jeg poster noen bilder, selvsagt. Er mot slutten av mars jeg har OSL-FRA-DXB og samme rute tilbake.
     
    haakonks liker dette
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,926
    Likes mottatt:
    33,590
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med alle, disse heimat greiene på LH C innen Europa er triste saker. Har 6 legg med LH innen Europa til uka, vet allerede at jeg takker nei til mat, uansett så leverer loungene mye bedre(ja, businesslounge også).

    Beklager med å bidre enda mer off-topic i denne tråden @tobeornot999
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,328
    Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Om SAS gikk med solide underskudd i 2011-2019, hvordan stod de plutselig med 40 mrd i gjeld, spesielt når hjemmemarkedet var de mest liberale landene i verden mtp mobilitet i løpet covid?
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Helt innafor, @Wiolenze.

    Temaet ditt er jo relatert: Hva skjer om SAS *ikke* klarer seg?

    Da blir det Heimat og Deutschland über alles på ethvert business-sete i flyene ;)
     
    Wiolenze liker dette
  15. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    93
    Uten at jeg dobbeltsjekker nå, mener jeg sas gikk i overskudd mange år i trekk før covid - hvor kommer tallene om underskudd fr 11-19 fra?
     
    kaijoar liker dette
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,926
    Likes mottatt:
    33,590
    Bonuspoeng:
    183
    Og null behov for softblock
     
    tobeornot999 liker dette
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,556
    Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sant, de byr jo i alle fall på hardblock!

    Og et skrukkete eple, som det står lenger opp i tråden :D

    Samt tyske strenge cabin crew som sier: "you zit to zhis zide, and you zit here!"

     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,944
    Bonuspoeng:
    293
    En kan vel ta opp lån og dermed bygge opp gjeld selv om en går med overskudd..? Kjøp av nye fly++ koster _mye_ og lånene til disse kan bli store.
    Om dette er hele (eller deler av) sannheten vet jeg ingenting om :p
     
    tobeornot999 liker dette
  19. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Du mener nok "solide overskudd" (de fleste skjønner spørsmålet ditt likevel)- og som indhala har nevnt: flykjøp er en nokså rimelig forklaring.
     
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,328
    Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke fly? :) De fleste var vel leaset?
     

Del denne siden