SAS nekter å betale meg for en forsinkelse?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 18. juli 2019.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    I mai flydde jeg OSL BOO MQN. Flyet fra Oslo til Bodø ble forsinket og når det landet i Bodø hadde Widerøe videre til Mo i Rana akkurat tatt av.

    Billetten ble booket på SAS.no og det var en sammenhengende booking hele veien.

    Når flyet landet i Bodø tok jeg taxi til Mo i Rana fordi jeg måtte frem raskt, det hastet. Dette kom på 7500 kr og jeg ankom dermed MQN / Mo i Rana ca 4 timer etter jeg skulle. Jeg ble ikke ombooket på noe fly, det gikk ikke flere fly den kvelden BOO-MQN og de satt oss opp på en buss som skulle være fremme ca 5 timer etter oppsatt tid.

    Rett etterpå tok jeg kontakt med SAS og sendte inn en claim. Vanlig skjema og tenkte jeg kunne forvente meg 250 EUR eller 25.000 EBP, det er vel riktig i dette tilfellet ang forsinkelser?

    Jeg fikk ikke noen respons på min første claim. Sendte dermed inn en ny. Gikk lang tid før jeg fikk svar og svaret var:


    Thank you for contacting SAS.

    I am sorry for the inconvenience you had during your trip.

    On investigation we have found that, even though flight SK4124 was delayed by 35 minutes, passenger has boarded the connecting flight WF776 and reached the final destination well with in the time frame, due to which we are unable to meet your request for compensation on this occasion.

    Again we are sorry for the inconvenience you encountered on this occasion and do hope that we will have the opportunity to welcome you back onboard SAS in the future, in more favorable circumstances.

    Kind Regards,

    Rajeshri Bhingi
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service



    Her er det noe som skurrer. Flyet BOO-MQN hadde jo gått fra gaten før flyet OSL-BOO hadde landet i BOO. Hvordan kan man få boardet OG kommet til destinasjonen innen for tiden? Jeg svarer dermed:


    Hi,

    This is not correct. I did not board the flight WF776 because my flight from Oslo to Bodo was delayed. I had to take a taxi for the amount of 7500 Norwegian kroner to reach the destination 4 hours after the original arrival time.

    Please reply.


    Han brukte noen dager å svare, og svaret var følgende:


    Thank you for your response.

    Kindly provide us with the appropriate receipts of the extra expenses, so that we can reinvestigate and reimburse you accordingly.

    Looking forward in hearing from you.

    Kind Regards,

    Rajeshri Bhingi
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service



    Jeg tok i vare på kvitteringen, men jeg skal vel fortsatt ha rett på 250 EUR / 25.000 EBP? Jeg svarer:

    Hi

    According to your own web page we can claim refund for delays over 3 hours, which in this case is relevant because we reach the final destination 4 hours after the time.

    https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/delayed-and-cancelled-flights/when-can-i-claim-eu261-compensation/

    SAS svarer:

    Thank you for your response.

    As requested you in previous email, kindly provide us with appropriate receipts so that we can investigate and reimburse you accordingly.

    Looking forward in hearing from you.

    Kind Regards,

    Rajeshri Bhingi
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service


    Jeg svarer:

    Hi

    I have never ever sent receipts before to get my refunds. When a flight is delayed and I am at the destination 3 h late I have right for 25000 eurobonus points. Which in this case happened.

    Please read your own rules again.

    Thank you



    SAS svarer:

    Thank you for your response.

    As per SAS policy we are unable to reimburse extra expenses with appropriate receipts, I kindly request you to provide appropriate receipts so that we can process further.

    Looking forward in hearing from you.

    Kind Regards,

    Rajeshri Bhingi
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service



    Jeg svarer:


    Hi,

    Please transfer 25000 Eurobonus points to my account as the flight was more than 3h deelayed. EB number 621065366.


    Thank you.

    You can claim compensation from SAS if:

    1. SAS is the operating carrier (i.e. not when you have bought your ticket from SAS but fly with another air carrier) and,
    2. your flight was cancelled or you were delayed at your final destination more than 3 hours due to circumstances within SAS control and,
    For detailed information,EC261/2004



    SAS svarer:

    Thank you for your response.

    I understand your concern with regards to extra expenses.

    Please note that you are eligible for the extra expenses on this occasion.

    In order to proceed further with your claim, I request you to share the appropriate receipts for us to investigate.

    Awaiting your response.

    Kind Regards,

    Rajeshri Bhingi
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service
     
    Last edited: 18. juli 2019
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Så, jeg har ikke rett på 250 EUR ved 4 timer forsinkelse til endelig destinasjon med en booking som er gjort på SAS.no, den er sammenhengende og SAS mener til og med at jeg boardet WF flyet, noe jeg aldri fikk mulighet til... :rolleyes:
     
  3. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på. Har du da ikke "valgt" å ikke reise og dermed "avbestilt" turen? Du har jo også rett til å bli ombooka til en ny rute. Jeg vet ikke jussen, men høres litt ut som om du har selv fratatt deg muligheten med å ikke velge en av de variantene ovenfor. Kanksje du kan få noe tilbake for delen av reisen du ikke har brukt.

    Når jeg ikke klarte å få ordentlig respons, brukte jeg hjelp av en bedift som hjelper med claims mot flyselskap og vant. Koster ingenting (OK... 30 % av et beløp går til bedriften).
     
    NoLimit and flying_all like this.
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
    I dette tilfellet hadde jeg vel bare levert kvitteringa på drosjeturen til SAS slik at jeg i alle fall fikk de pengene tilbake. Så hadde jeg tatt opp det faktum at du kom fram for sent og muligens har krav på EU-kompensasjonen i en separat e-post. Det blir sikkert fort litt komplisert når det kommer flere punkt i samme e-post :rolleyes:
     
    Liza, SAJblue, haakonvt and 1 other person like this.
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Bra forslag! :)

    Det som overasker meg mest er at de påstår at man boardet flyet og kom frem i tide. Noe som er umulig da flyet til MQN var gått fra gate før vi landet med flyet fra OSL. + at bil / buss uansett tar mer enn 3 timer på den strekken.

    Så begge deler feil der.
     
  6. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    916
    Likes mottatt:
    726
    Bonuspoeng:
    93
    Vil du ikke ha de 7500kr for drosja tilbake? Som jeg leser hans svar får du dem refundert bare du sender kvitteringen. Viktigere å krangle om 25000 poeng?
     
    indahla, Shyneno, Chrisbgg and 2 others like this.
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    SAS bruker også å tilby ekstrautgifter tilbake i poeng.

    Og det virker på meg som om at han ber om kvittering fordi at han ønsker det som bevis for at det du skriver faktisk stemmer. I tillegg inneholder kvitteringen klokkesletter som sikkert er nyttige. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så vrang på det?

    Og hva i alle dager sa de i servicedesken i Bodø, siden du betalte taxi selv? De kan jo rekvirere taxi til destinasjon.
     
    Shyneno, magnusant, SAJblue and 3 others like this.
  8. Eksempel

    Eksempel Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Du kan jo ikke bare hoppe av flyet og ta taxi isteden? Også til 7500NOK? Nei vet du hva - håper SAS avviser tullekravet ditt.

    Dette kravet om kompensasjon gjelder hvis forsinkelsen er utenfor selskapets kontroll, dersom OSL-BOO var forsinket f.eks pga teknisk problem er du ikke dekket av EU261, dessverre. Det du har krav på er først og framst matkuponger. Hadde taxi vært et alternativ hadde representantene på flyplassen skrevet ut en rekvisisjon til deg. Hva med de andre passasjerene som måtte vente på flyplassen?

    Ha en fin dag.
     
    furlong liker dette
  9. TOSLars

    TOSLars Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Det er vel for lengst fastslått at teknisk problem ikke regnes som utenfor selskapets kontroll og at man er dekket av EU261.
     
    Shyneno, TElg78, magnusant and 3 others like this.
  10. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Det er vel lite som tyder på at servicedesken var interessert i å gjøre det all den tid de satte opp buss med beregnet ankomst (i følge trådstarter) en time senere enn om han kastet seg inn i en ventende taxi.

    Det burde jo også tilsi at SAS bør forkaste kravet om dekning av nevnte taxi, men nå sitter det nå en kar på kundeservice og gjentatte ganger etterlyser kvittering på merkostnader, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke trådstarter bare sender inn kvitteringen og ser hvor det bærer hen i stedet for å krangle på at akkurat det. Min erfaring med kundeservice og support er at noen ganger har de et felt i skjemaet sitt som må fylles ut (uansett om det er relevant eller ikke), og får de ikke fylt ut det, vel, da kommer du ikke videre.
     
  11. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183

    Eg tolkar det slik at trådstartar ikkje har teke vare på kvitteringa. Trådstartar bør vel uansett ha tilgang på ei utskrift frå banken som viser transaksjonen og kan nok få ein kopi frå drosjeselskapet.

    Eg forstå også trådstartar slik at han ikkje i utgangspunktet har prøvd å få dekka taxirekninga, men berre kompensasjon etter EU261. Om vi antek at historia er lagt fram riktig so ville eg meint at han hadde rett på dette, litt avhengig av kva grunn for teknisk var. Dersom bussen som var tiltenkt passasjerane kom fire timar etter oppsett tid so vil eg tru at han i utgangspunktet skal ha krav på dette. Eg kan derimot ikkje sjå at han skal få dekka taxiutgifter når han har teke dette valget sjølv for å spara ein time.
     
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,106
    Likes mottatt:
    14,444
    Bonuspoeng:
    293
    Om jeg leser riktig, gjennomgående billett. Første leg ble 35 min forsinka så andre leg ikke ble flydd. SAS setter opp buss som da vil ankomme bestemmelsestedet fem timer forsinket etter opprinnelig plan.
    Da har selskapet gjort det som er i deres makt for å bringe kunden til destinasjonen. Her vil da kunden ha rett på 250 eur i kompensasjon, men ikke få dekket taxi siden de allerede hadde satt opp alternativ transport. Man kan ikke velge transportmiddel selv for å komme enda raskere frem mener nå jeg.

    Jeg tror også det er litt språkforvirring i korrespondansen hvor både trådstarter og kundebehandler uttrykker seg dårlig.

    Til SAS skal man kunne kommunisere på Norsk og jeg ville sendt en ny mail med krav om EUR 250 for forsinkelsen og ikke babla om taxien da den ikke er relevant.

    (men uansett ville jeg sendt kopi av kvitteringa siden konsulenten maser på den. Og så sendt en helt ny mail.)

    SAS kan selv se i systemet at passasjerer ble sendt med buss og at de da kom fem timer forsinket til Mo i Rana.
     
    Shyneno, Chrisbgg and flying_all like this.
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    @Tore Det er da ikke SAS som setter opp buss når pax mister connection til en flyvning med et annet selskap?
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    SAS er den ansvarlige part for billetten så lenge billett nr starter på 117- så om det var det andre selskapets feil så er det SAS som skal kjøre saken på vegne av deg!

    Min løsning på en bommert på connection er å spørre, "Hva skal vi nå gjøre"? Også venter jeg avslappet på at de skal løse knipa, jeg har ikke hastverk, så sier jeg "Går i loungen også blir jeg der til dere har funnet på noe". Bestiller en kafee, tar ett par skiver, kanskje litt suppe og sånt, også ser jeg hva de koker opp med. De kan jo ikke gjøre meg til uteligger for natta, så blir det hotell ei natt ekstra så tar jeg den, og poengene den natta medbringer, også tar jeg gjerne hjemreisen på ettermiddagen dagen etter, har noen venner jeg kan gå på kafee med i Oslo, også ses vi med ett EU/261 Claim :cool:
     
    flying_all liker dette
  15. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,106
    Likes mottatt:
    14,444
    Bonuspoeng:
    293
    Se der, allerede der klarte jeg å misforstå;)
     
    flying_all liker dette
  16. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    Strengt tatt er det SAS som setter opp buss, da kostnadene tilfaller dem.
    WF skal ikke ha ekstrakostnader fordi en håndfull forsinkede SAS passasjerer mister WF flyet som er i rute.
     
    Qee liker dette
  17. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer ikke helt dette Laffen. Det er ikke issuing carrier som er ansvarlig for håndtering av Irregularitet, men det selskapet som er skyld i forsinkelsen. I tilfelle til TS, så er SAS ansvarlig. Ikke fordi det er ett 117 dokument, men fordi de var ansvarlig for forsinkelses. Flyr man ORD-EWR-OSL med UA/SK på ett 117 dokument, og UA er forsinket inn til EWR, så skal ikke SAS ordne opp i dette selv om de har utstedt billetten.
     
    flying_all liker dette
  18. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem som setter opp, og hvem som kostnaden til slutt tilfaller er to helt forskjellige ting...
     
  19. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    WGH er SAS sin handling agent, og setter opp på vegne av SAS. Det er i så måte SAS som setter opp buss
     
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jobben dekket det så tok ikke vare på kvitteringen. Derfor jeg prøver å få 25000 poeng.

    Men mitt poeng var ikke at dere skal vurdere om jeg må prøve å få tilbake 7500kr eller 250 EUR, men om jeg har rett på de 250 EUR / 25000 poeng eller ikke? Det var ingen teknisk feil eller været som skyldet forsinkelsen. Flyet hadde kommet forseint inn fra annen flyplass
     

Del denne siden