Jeg ser på noen USA reiser med sas der jeg må ta en innenlands tilknytningsflyving. På sas.no har det tidligere vært stort sett united connections så vidt jeg har sett. Ikke unaturlig siden de er *A flyvning - og gjerne det man ønsker seg for poengopptjening også. Nå får jeg imidlertid opp american airlines connections (og forsåvidt Jet blue……). Nytt ? Noen som vet hva slags kabin klasse man får med en billig business billett evt plus ? (Med united så har de jo ofte spesifisert at plus og billing biz blir eco innenlands). Lounge tilgang er det vel kanskje også dårlig med da ?
Det er langt fra nytt med American. Husker en kollega som gikk på den smellen for 6-7år siden allerede. Plus blir minus, men ville tro at business er business. Lounge utgår med høye kneløft siden det ikke er star.. Egentlig ganske dårlig kundeservice av SAS å selge slike billetter..
I SAS sin søkemotor er det overraskende mye American connections som tilbys, enkelte ganger får jeg faktisk ingen United opp selv om jeg vet de flyr, men American og Alaska. Da har jeg henvendt meg til reisebyrå for å få United, om man ikke har status med de andre så er det ingen høydare.
Lounge utgår vel ikke når C blir C? Er uansett bedre med OW gull når en flyr AA i US&A, hvis en har mulighet for å velge mellom
hehe, ikke overrasket av at denne kom. Burde sikkert vært mer klar, men *G har ingen verdi med codeshare med AA.
På amerikansk innenriks er det kun transkontinentale ruter og utvalgte flyvninger til Hawaii som gir tilgang til lounge.
På vei hjem fra Nashville i juni ble det AA til Chicago, BNA-ORD-CPH-OSL. Ingen alternativer med United selv om vi nesten fløy i formasjon nordover. Star Alliance har ingen lounge der, så det var kjekt å sette seg til Admiralens lounge og nyte gratis og ikke fullt så god vin. Business med SAS hele veien, kom meg inn pga. OW gull fra Air Marocco. I Chicago ble det SAS-loungen.
Hos American gir domestic F ikke loungetilgang med unntak for visse transkontinentale ruter og hvis man skal videre i C ut av USA samme dag. Alaska domestic F gir tilgang til Alaska-loungene. Delta har samme system som American, men hvor man får tilgang med Amex Platinum (litt problemer dog med europeiske kort). United har også samme system hvor de ikke gir tilgang til domestic F, men man får tilgang med en billett videre IC i C. Alle fire gir imidlertid tilgang med status også når man flyr eco, så lenge det er status fra ikke-amerikansk selskap.
......og hvis man har god tid i Chicago når du har business med sas hjem - ta Polaris Loungen til United isteden ....større (skal ikke mye til) - og bedre. Men ligger på en annen terminal enn den internasjonale terminal 5 - så må beregne god tid fra lounge til gate .... særlig nå som airside transfer ikke er operativ.
Jeg hadde billig business med sas (klasse J) og det ble United Eco (klasse E) innenriks for noen uker siden
Fant greie businessbilletter med SAS på strekningen OSL-CPH-EWR-MIA. Men ca 30 timer etter at bestillingen var gjort, oppdaget jeg at United Airlines plasserer SAS Business (J) Smart-passasjerer på økonomiklasse (E) mellom EWR og MIA. Skikkelig Dirty Tricks fra SAS og AA. :-(
Sorry (og godt observert). Skulle jo stå UA, ikke AA. Slik går det når man er skikkelig irritert over å tro at man har bestilt en flott tur, og så må man sitte helt bakerst i flyet.
Ser ut som at man må opp i bookingklasse C for å havne foran hos United? Både Z og J gir E. Ikke helt i samsvar med notisen i bookingflyten: Merk: Hvis reisen er innenlands i USA om bord UA-drevne flygninger med én kabin, vil SAS Business sete være i UA Economy.
Skal en tur til Minneapolis i februar. SAS business J til EWR, har fått United first (P) videre til Minneapolis. Jeg har også fått valgt seter på rad 1, så tydeligvis noen forskjeller hvor man havner med United. Ser ut som flighten flys av Republic airways, har kanskje noe med det å gjøre?
Har man J-klasse hos SAS får man kun business hos United om det er P-klasse ledig, ellers E og økonomi. Tror også Z-klasse krever ledig i P, men mulig Z er nok. Ellers har SAS som nevnt begynt å selge connections med Jetblue, og også connections med flyplassbytte i NYC.
For noen år siden reiste jeg med UA fra EWR til CUN (Mexico). Lovte meg selv etter denne turen å aldri mer reise med UA på E-klasse. Så i dag, etter å ha irritert meg noen dager og netter over nok en gang å bli plassert på E-klasse, ringte jeg til UA. Havnet på et callcenter i Filippinene, hvor jeg lynraskt fikk svar av en hyggelig dame. Enkleste resultat ble å kjøpe seg opp til økonomi pluss. Dette kostet US$ 89 for vindusplass og US$ 84 for midtsete hver vei. Å surre med bonuspoeng og vente på "kanskje oppgradering" til pluss eller business var ingen løsning for min del.