Sas og american airlines booking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TomF66, 04. aug 2022.

  1. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser på noen USA reiser med sas der jeg må ta en innenlands tilknytningsflyving.

    På sas.no har det tidligere vært stort sett united connections så vidt jeg har sett. Ikke unaturlig siden de er *A flyvning - og gjerne det man ønsker seg for poengopptjening også.

    Nå får jeg imidlertid opp american airlines connections (og forsåvidt Jet blue……). Nytt ?

    Noen som vet hva slags kabin klasse man får med en billig business billett evt plus ? (Med united så har de jo ofte spesifisert at plus og billing biz blir eco innenlands). Lounge tilgang er det vel kanskje også dårlig med da ?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er langt fra nytt med American.
    Husker en kollega som gikk på den smellen for 6-7år siden allerede.
    Plus blir minus, men ville tro at business er business.
    Lounge utgår med høye kneløft siden det ikke er star..
    Egentlig ganske dårlig kundeservice av SAS å selge slike billetter..
     
    OyvindN and RoadKing like this.
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    I SAS sin søkemotor er det overraskende mye American connections som tilbys, enkelte ganger får jeg faktisk ingen United opp selv om jeg vet de flyr, men American og Alaska. Da har jeg henvendt meg til reisebyrå for å få United, om man ikke har status med de andre så er det ingen høydare.
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,365
    Likes mottatt:
    28,896
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge utgår vel ikke når C blir C? Er uansett bedre med OW gull når en flyr AA i US&A, hvis en har mulighet for å velge mellom
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    hehe, ikke overrasket av at denne kom.
    Burde sikkert vært mer klar, men *G har ingen verdi med codeshare med AA.
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    På amerikansk innenriks er det kun transkontinentale ruter og utvalgte flyvninger til Hawaii som gir tilgang til lounge.
     
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Har du fått opp JetBlue?

    Det er nytt, og spennende.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,368
    Bonuspoeng:
    293
    Læringsspørsmål. Stemmer dette for alle allianser eller mer for United?
     
  9. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    På vei hjem fra Nashville i juni ble det AA til Chicago, BNA-ORD-CPH-OSL. Ingen alternativer med United selv om vi nesten fløy i formasjon nordover. Star Alliance har ingen lounge der, så det var kjekt å sette seg til Admiralens lounge og nyte gratis og ikke fullt så god vin. Business med SAS hele veien, kom meg inn pga. OW gull fra Air Marocco. I Chicago ble det SAS-loungen.
     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    6,348
    Bonuspoeng:
    163
    Hos American gir domestic F ikke loungetilgang med unntak for visse transkontinentale ruter og hvis man skal videre i C ut av USA samme dag. Alaska domestic F gir tilgang til Alaska-loungene. Delta har samme system som American, men hvor man får tilgang med Amex Platinum (litt problemer dog med europeiske kort). United har også samme system hvor de ikke gir tilgang til domestic F, men man får tilgang med en billett videre IC i C. Alle fire gir imidlertid tilgang med status også når man flyr eco, så lenge det er status fra ikke-amerikansk selskap.
     
    Kristian, OyvindN and trygveat like this.
  11. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113

    ......og hvis man har god tid i Chicago når du har business med sas hjem - ta Polaris Loungen til United isteden :) ....større (skal ikke mye til) - og bedre. Men ligger på en annen terminal enn den internasjonale terminal 5 - så må beregne god tid fra lounge til gate .... særlig nå som airside transfer ikke er operativ.
     
    OyvindN liker dette
  12. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg hadde billig business med sas (klasse J) og det ble United Eco (klasse E) innenriks for noen uker siden
     
  13. FlyingCircus

    FlyingCircus Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Fant greie businessbilletter med SAS på strekningen OSL-CPH-EWR-MIA. Men ca 30 timer etter at bestillingen var gjort, oppdaget jeg at United Airlines plasserer SAS Business (J) Smart-passasjerer på økonomiklasse (E) mellom EWR og MIA. Skikkelig Dirty Tricks fra SAS og AA. :-(
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hva har AA å gjøre med billetter på SK/UA?
     
  15. FlyingCircus

    FlyingCircus Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Sorry (og godt observert). Skulle jo stå UA, ikke AA. Slik går det når man er skikkelig irritert over å tro at man har bestilt en flott tur, og så må man sitte helt bakerst i flyet.
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig med deg i det. Det er skuffende.
     
    FlyingCircus liker dette
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som at man må opp i bookingklasse C for å havne foran hos United? Både Z og J gir E. Ikke helt i samsvar med notisen i bookingflyten:

    Merk: Hvis reisen er innenlands i USA om bord UA-drevne flygninger med én kabin, vil SAS Business sete være i UA Economy.
     
    tobeornot999 liker dette
  18. Kristardo

    Kristardo Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Skal en tur til Minneapolis i februar. SAS business J til EWR, har fått United first (P) videre til Minneapolis.
    Jeg har også fått valgt seter på rad 1, så tydeligvis noen forskjeller hvor man havner med United. Ser ut som flighten flys av Republic airways, har kanskje noe med det å gjøre?
     
  19. wf789

    wf789 Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Har man J-klasse hos SAS får man kun business hos United om det er P-klasse ledig, ellers E og økonomi. Tror også Z-klasse krever ledig i P, men mulig Z er nok.

    Ellers har SAS som nevnt begynt å selge connections med Jetblue, og også connections med flyplassbytte i NYC.
     
    trygveat liker dette
  20. FlyingCircus

    FlyingCircus Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    For noen år siden reiste jeg med UA fra EWR til CUN (Mexico). Lovte meg selv etter denne turen å aldri mer reise med UA på E-klasse. Så i dag, etter å ha irritert meg noen dager og netter over nok en gang å bli plassert på E-klasse, ringte jeg til UA. Havnet på et callcenter i Filippinene, hvor jeg lynraskt fikk svar av en hyggelig dame. Enkleste resultat ble å kjøpe seg opp til økonomi pluss. Dette kostet US$ 89 for vindusplass og US$ 84 for midtsete hver vei. Å surre med bonuspoeng og vente på "kanskje oppgradering" til pluss eller business var ingen løsning for min del.
     

Del denne siden