SAS PLUS - it works!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 03. okt 2013.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe om noe så standard som Oslo-Tromsø med SAS, men jeg ble så positivt overrasket i dag at jeg bare måtte skrive noe. Hvis dere synes det blir for upassende for "reisebrev"-kategorien, flytt det gjerne.

Booket billetten min på internettet, SAS' egne nettsider. Så fort jeg fikk referansenummeret la jeg reisa inn i SAS-appen, ett enkelt tastetrykk la den til i kalenderen min, og jeg fikk sjekket inn, valgt sete og lagt boarding pass til i "passbook". Forøvrig lyste det pent og vakkert "fast track" i rødt på billetten min. I like.

Vel på Gardermoen printa jeg ut baggasjetagg, gikk rett til bag drop, la baggasjen på båndet og scannet den i 0,5 sekunder - vips var den på veg fra meg. Kjapt og enkelt.

Videre til fast track innenriks, en dame som skulle reise med Icelandair ble nektet inngang foran meg. Hun ble sendt til fast track international (som står 30 cm unna), men heller ikke der fikk hun noe access. "Men jeg reiser på businessclass" sa damen. "Sorry du får ta det opp med flyselskapet ditt" sa G4S-damen. Icelandair-damen måtte pent gå vekk derfra, har egentlig Icelandair fast track hos Gardermoen? For min del smilte G4S-damen og sa "værsågod", og jeg koset meg med en helt folketom sikkerhetskontroll. Med en pc, en ipad, en stor veske og en helsikkes svær jakke var det DEILIG å slippe å føle stress. Ingen tilfeldig sjekk, jeg smiiiiiilte når jeg kom derfra. Elsker at ting fungerer!!

Gaten hadde vært 19D når jeg sjekket osl.no på veg til Gardermoen, men det var blitt til betydelig mer behagelige gate 13. Leste ATPL-teori til boarding startet, de ønsket seterad 12 (eller var det 13?) og bakover ombord først, SAS PLUS kunder kunne gå ombord som de selv ville. Jeg går helst ombord helt til slutt jeg, for jeg liker ikke sitte og meske meg i stillestående luft mens folk sauer seg ned gaten.

LN-TUF ventet på meg, som så ut som den hadde flydd gjennom en helsikkes tordenstorm. Nesen var avflassa og motorene så ut som de hadde blitt beskutt med haglgevær.... hehe. Fanbladsene var i det minste ikke bøyd, og det er jo det som betyr noe! Regner med denne får en opppussing snart. Pen innvendig i det minste. Sete 01F ventet meg.

Jeg har litt issues med turbulens så jeg spurte om noe var forventet? Nei, ikke annet enn i Tromsø. 35KT fra 180 er alltid morsomt, og med skybase på 2000fot sier det seg selv det blir litt heisatur. Utrolig artig annonsering fra flyverten "Velkommen til oss hos SAS og Star Alliance, som i dag flyr dokker tell Norges FINASTE by, Tromsø!". Oss nordleninger imellom, osv... :)

Cola, sandwich og muffins, samt en wrap bestilles. Kyllingsandwichen er perfekt når man er småsulten, men jeg var skuffet over at muffinsen var Aunt Maubles (spelling?) og ikke SAS-muffins. Sistnevnte er i en egen kategori, mens denne man får kjøpt i butikkene bare smaker transfett. Håper det ikke er en trend.

Ikke før flyvertinnen var gått til rad 2 begynte det å riste. Ganske mye. Så setebeltet kom på, sammen med en styrmann som beklaget. Vi lå selvfølgelig på cruisehøyde så vi skulle vente det ut, var ikke bedre på andre høyder. Vel ute av møkket kom flyvertinna rett til meg og beklaget at hun hadde "løyet til meg" (haha), spurte hvordan det gikk osv. Utrolig trivelig, men jeg hadde klart meg godt :)

Etter en herlig humpetitten-tur ned til Tromsø hvor jeg på ett tidspunkt lurte på om vi gjorde en go-around (seriøs rusing av motorene) var man i landet med grå skyer og regn igjen. Ca. 10 minutter før rutetid :) No place like home! Baggasjen kom som den skulle: de med PRIORITY-tag var først, det var en fryd for øyet å se rad og rekke med oransje tagger komme først.

Alt fungerte på denne flighten, både på bakken og i lufta. Sett bort fra crewets evne til å forutse turbulens, he he :) Well done SAS, denne gjorde dere helt utmerket!

Last edited: 03. okt 2013
  2. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Flott innenriksfortelling fra Wrap Class.

Og innenriks er Plus selvsagt, vel, plus i forhold til tidligere.

Keep'em coming.

Islending liker dette
  3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, bra det falt i smak! :)

tommy777 liker dette
  4. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Sier det samme som Tommy, keep 'em coming! Du skriver bra.

Takk for turen. :)

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk takk :D

MEN - er det noen som vet om hun C-klasse-reisende damen hos Icelandair ble avvist med rette, eller har Icelandair fast track på GM? :)

6. Martin Foss

Martin Foss Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Oversikt her: http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/30_Sikkerhet/X_Fasttrack
    Det skal også være et skilt over fasttracken med logo for de selskapene som tilbyr det

Det må vel være enda kjappere å gå i Plus-skranken (eller hva den heter for noe nå) og få personalet til å printe den tagen? One-stop vs. two-stop. ;)

Islending liker dette
  7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Så ikke på skiltet, men iflg nettsiden har altså Icelandair ikke fast track. Litt overraskende, men de orker kanskje ikke betale for det.
    Sant nok ang plus-skranken, tenkte bare "betjent skranke = kø" :p

Del denne siden