SAS Plus og "fordelen" med billettypen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 24. okt 2016.

Tags:
  1. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    i dag stod en kollega og megselv på ARN med Plus billetter til hver vår avgang. Min var 1835 mens hans var 1940. Vi kom til ARN tidligere enn planlagt noe som gjorde det naturlig for min kollega å forespørre en endring fra sin flight til min flight.

    Skrankedamen sjekket høflig mulighetene for dette, men kunne meddele at det ikke var mulig for min kollega å endre til 1840 flight da Plus var fullt.

    OK tenkte vi. Han setter seg i loungen og jeg boarder. Når beskjeden om bording complete kommer viser det seg at det er 6 ledige midtseter i Plus....

    Mitt enkle spørsmål er da - hvorfor i alle dager skal vi betale dobbel pris for fleksibiliteten som "ligger" i billetten når SAS heller sender flyet avsted med 6 ledige seter i Plus fremfor å åpne opp for en 1times endring?
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Rart at de ikke tilbød å waitliste han? Kunne jo være 6 no-show på fullflex
     
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Går ALDRI til skranken, men tar det heller ved gate. Kan ikke huske sist det ikke gikk å "hoppe på" en tidligere flight med plus-bilett. Må gjerne vente helt til alle andre har boardet, men som sagt, får som regel alltid være med:)
     
    NordicLane, Satyv and Eddie47 like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk ikke med meg at han gikk i skranken, trodde han mente gateskranke. Ja, det forklarer avslaget. Man går selvsagt til gate og fikser :)
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,762
    Likes mottatt:
    10,033
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk fikset tidligere avgang i skranken under innenlandsloungen for bare noen uker siden. Det var null stress, ingen spørsmål ble spurt og jeg var hjemme over 5 timer før jeg egentlig skulle vært hjemme.

    16.25-avgangen jeg kom med, var betydelig mye dyrere enn 21.45-avgangen jeg hadde booket, så det var jo veldig greit at de ikke skulle ha mellomlegg.
     
    Misterix liker dette
  6. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått nei ved gate kun en gang av de sikkert 50 gangene jeg har spurt de siste to årene. Så rart om han fikk nei der.

    P.
     
    NordicLane liker dette
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,280
    Likes mottatt:
    3,162
    Bonuspoeng:
    113
    Som flere her nevner, så er det også min erfaring at SAS er fleksible med å la deg komme med tidligere fly med Plus billett.

    Senest for ti dager siden kom jeg 40 min før avgang til sk248...Da så jeg status 'gate closing' på sk246...gikk over til gate og det var null problem å få bli med. Antar at EBG/EBD/EBP status hjelper på SAS' fleksibilitet.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,371
    Bonuspoeng:
    293
    Gate løser det meste. Ikke nødvendigvis fordi de servicecounter ikke er serviceinnstilt, men rett og slett fordi de i Gate er de som har absolutt ferskeste status.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Status hjelper utvilsomt på SAS' fleksibilitet - noen ganger i alle fall - men ellers er jo fleksibiliteten i Plus bare en illusjon med mindre man kjøper, som navnet tilsier, fullfleksbilletter.

    Eksempel: Du kjøper en Plus-billett for kr. 1000 den 1/1, og skal reise kl. 19 den 29/1. Den 28/1 finner du ut at du helst må med 21-flyet den 29. Du går inn på sas.no for å endre den, og får servert et mellomlegg på kr. 1600. Å kjøpe ny Plus-billett koster interessant nok 1900. Det lønner seg altså å kansellere den kjøpte billetten (hvis man kan...) og heller kjøpe den nye - men det kunne man jo ha gjort uansett, ved å vente til den 28/1, ettersom prisen blir den samme. Så rent formelt er ikke Plus fleksibelt, desto mindre nå som fullfleks tilbys på færre strekninger, til fordel for Plus saver.
     
  10. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Skal fra CPH til BGO i dag, opprinnelig med 1610 avgangen. Ser imidlertid ut til at jeg rekker 1410-avgangen med god margin. Jeg har som tidligere nevnt i denne tråden god erfaring med å hoppe på tidligere flight gate, men kun intra Norge.
    Noen som har erfaring med hvordan dette fungerer fra DK til NO?
     
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg stakk innom transfersenteret og fikk endret til en tidligere flight (Plusbillett) for et par uker siden.
     
  12. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er også at de på gate fikser det hvis man har plus billett og det er ledig plass - selv om de i servicecounter har sagt at det ikke er mulig (og/eller ikke plass).
     
  13. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Plus billetter er vel såkalte go show billetter, som vil si at man kan komme med på en tidligere avgang hvis det er ledig.
    Men de er ikkke nødvendigvis fleksible, da må det være ledig i samme klassen som du kjøpte den i, noe som mest sannsynelig ikke er tilfelle da SAS stenger de billigste plus klassene 30/14/7 dager før avreise. Hvis ikke det er ledig må man kjøpe seg opp til nærmeste ledige klasse.
     
  14. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer nok bra det du sier der, men dukker du opp uten innsjekket bagasje til en tidligere avgang med en Pluss billett så er sjangsen ganske stor for at du får bli med om de har plass - uansett farebucket.
     
  15. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at de er relativt grei på dette..

    Etter en ombooking fra EWR via CPH-OSL-BGO som skulle gått direkte til OSL, for noen uker siden, så gikk vi i skranken i CPH og sa vi ikke ønsket å fly via Oslo, men heller vente på neste direktefly til Bergen. (45min senere hjemkomst)

    Da sa hun i skranken, etter å ha konferert med kollega, at det var greit.. og i samtale med kollega sa hun: "Og de har sånn dyra billetter" som argument på at det jo måtte la seg gjøre.. vi flydde på SAS Plus VIP fra FF..

    Greit å slippe ny sikkerhetskontroll i oslo, og bare sitte i stuen i CPH..

    C
     
    Are liker dette
  16. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte å prøve på ved å spørre pent , om å få bli med et tidligere fly fra TRD på fredag.Plus-billett og uten innsjekket bagasje - er det fordel å IKKE være sjekket inn....?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,371
    Bonuspoeng:
    293
    Muligens, men de gangene jeg har tigget meg med en tidligere avgang ved gate har ikke det vært noe problem.
    Du må vel dessuten være sjekket inn for å komme deg til gate?
    Hvis du tenker å prøve på chat eller 05400 så vil jeg si at tidligere diskusjoner på temaet her på IS har vist at det er ved gate du kan lykkes, så kom det til gate og varsle din interesse tidligst mulig.
     
  18. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Må være innsjekket for å komme meg til gate , men kan jo kansellere innsjekk når jeg er gjennom....tror jeg står som innsjekket og møter opp uten solbriller og viser mine brune øyne :D:D:D
     
    Travellingalf and RoadKing like this.
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Evt. transfersenteret på CPH eller airside billettkontorer (som altså betinger at du er sjekket inn). 05400 har jeg aldri fått noen hjelp fra i så måte, og chat har vel ikke mandat til annet enn å besørge elementær q & a.
     
  20. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Nå skal jeg fra TRD så tviler på at jeg gidder å kontakte transfersenter på CPH altså....:p
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden