SAS PLUS på langdistanse, hvor mye bedre?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sindre, 05. jan 2017.

  1. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Regner med en del her har testet både SAS Go og SAS Plus (og SAS Business) til USA,, så kanskje noen kan hjelpe meg.

    Vurderer om jeg skal kjøpe SAS Go eller SAS Plus Saver til USA. Koster ca 75% mer for Plus (like under 3000 kroner). Jeg er gullmedlem så på flyplassene er det vel ingen forskjell. Forskjellen på Eurbonusopptjeningen er også relativt liten, 2500 t/r. Altså ca. 1 kroner per poeng.

    Så spørsmålet er da, hvor mye bedre er SAS Plus-produktet ombord enn SAS Go? Øker det sjansen for å bli oppgradert til business? Er prisforskjellen fra å oppgradere mellom SAS Go til Business i forhold til fra SAS Plus til Business ca. like mye som prisforskjellen på billettene?

    Takk for svar!
     
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil si den er veldig stor. Det kommer selvfølgelig mye an på dine fysiske parametere, men jeg vil si at forskjellen mellom go og plus er minst like stor som mellom plus og business. På min siste USA-tur reiste jeg over Biz og tilbake i Go, og jeg bestemte meg vel egentlig da for at jeg aldri skulle sitte 10 timer i Go igjen ever og at jeg heller hvis jeg kunne ville valgt plus t/r.

    Jeg mener å huske at minstebudet til LAX på oppgradering var ~600 euro fra SAS Minus til Business og rundt 400 euro fra Plus til Business.
     
    Sindre liker dette
  3. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Okei, da høres det jo ut som jeg bør gå for plus ;)

    Det er altså litt dyrere å oppgradere til business, men er det større sjanse?
     
  4. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en tur i Plus til New York i fjor, og jeg bestemte der og da at jeg aldri skal fly Go på langtur. Plus i den nye kabinen er absolutt verdt pengene og du vil ikke bli skuffet.
     
    braathens safe liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig hadde jeg lett spart de pengene og fløyet Go. Du får litt bedre benplass og gratis drikke. Hvis du ikke skal benytte deg av den gratis serveringen er det ikke så mye å hente hvis du ikke er lang i bena. Business er en helt annen klasse som du ikke blir oppgradert til uansett som gull.
     
    Mbj liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @lMartin, forskjellen er veldig stor. Jeg er ikke bred, men ganske lang og i de nye Plus-setene kan man sitte godt selv om man er lang (og forsåvidt også om man er større andre veier). Det er ikke business, men nye SAS Plus på langdistanse er veldig bra. Mat og ikke minst fri drikke (hele veien) er også en stor fordel. Jeg ville faktisk ha valgt Plus begge veier om det var alternativet i forhold til GO en vei og Business den andre veien.
    Om det gir større sjanse for oppgradering til Business vet jeg ikke, men tviler.
     
    braathens safe and Bernd like this.
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Min regel er.. Får du valgt rad 30 i Go er det ikke vits med oppgradering, alt annet er det verdt det med Plus... Biz er såklart fint, men jeg syns Plus gir mer valuta...
     
    knujoh79 and TomF66 like this.
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at du kan by på oppgradering fra Go til både Plus og Business samtidig, slik at du har større sjanse for å bli oppgradert. Jeg hadde gamblet på dette på returen min, men den gikk altså ikke gjennom på tross av høyt bud. På den positive siden var det eneste ledige setet i hele flyet setet ved siden av mitt i Go :)
     
  9. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil si at det kommer an på hvor mange folk det er på flyvningen. På et fullt fly er det utrolig mye mer komfortabelt med Pluss - roligere stemning, mer plass, etc. På en relativt tom flyvning (med ledig sete ved siden av deg, og stille kabin) blir forskjellen, for meg, mindre. Jeg har begynt å konsekvent kjøpe pluss saver nå, eventuelt legge inn bud på plussgrade, og jeg synes det er verdt pengene. Så er det jo de ekstra bonuspoengene da, som er greit å ha med seg (dette forumet har ødelagt meg helt, for et år siden ville det ha vært utenkelig av meg å skrive noe sånt).
     
    Mbj, epletyv, Petter B-C and 4 others like this.
  10. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med deg. Alltid Plus, utenom rad 30!
    Du får myyye value i Plus. Bedre plass i både bredden og lengden, bedre puter og pledd, bedre og mer mat (og snacks), fritt frem i "baren", større skjerm på IFL (som forøvrig er ganske kjip i SAS, pga innholdet...).
     
    Shyneno liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Om planen er å oppgradere til C så hadde jeg kjøp plus fra starten. Hvis jeg forstår deg riktig så er prisen 1500kr dyrere per vei (3000kr). Sist jeg sjekket ville en oppgradering fra go-C være fra 7000kr(35 000poeng), mens plus-C var fra 4000kr (20 000poeng). Det vil si at du sparer 3000kr på å kjøpe plus fra starten av. Og det er en god oppgradering fra go til pluss på A330/340 til SAS.
    Mener at på min tur til ORD i pluss, gir 5000 ekstra poeng med EBG.
     
    Last edited: 05. jan 2017
    Travellingalf and Shyneno like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Ett annet lite innspill fra meg;
    For ett drøyt år siden reiste jeg sammen med en kompis til New York og vi fikk da CU til Plus (hadde vi ikke fått det så hadde jeg oppgradert ved innsjekk, lounge, gate). Uansett, poenget mitt er at kameraten min som både er høy og ganske kraftig var mektig imponert over nye Plus og var nesten enda mer imponert over den enn Business som vi hadde på veien hjem. Nå hadde han i utgangspunktet lite å sammenligne med fra før da, men det var i alle fall veldig moro å oppleve hvordan han koste seg i Plus på veien over.
     
    RemiWM, Shyneno and Fredrik81 like this.
  13. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Men kan man vite at man får rad 30 før man bestiller?

    Ja, hvis regnestykket ditt stemmer er det jo også penger å tjene på å velge plus hvis man satser på å oppgradere til business.

    Takk for mange gode svar, ser ut som flesteparten mener plus er verdt det. Nå er kanskje ikke dette det mest objektive forumet, men nå er jeg vel ikke helt normal selv heller ;)
     
  14. seppma

    seppma Reiseglad

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Sas plus er perfekt til New York tur, reiste i biz til SFO t/r nå i jula det er bekvemt men servisen sluttet etter maten og kaffen var servert, etter på måtte man førsyne sig selv i baren, vekkning 1,5 t føre landing og frukosten var ikke noen spesiellt, det er nesten bedre i pluss. Jeg oppgraderte meg hjem fra pluss for 33 000 poeng, utreisen var bestilt i business saver som kostet 4000.- mer en plus for enkel reise.
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, du er jo EBG så du har uansett fritt setevalg. Så enten kan du jo bare lage en dummybooking i GO og se om der er ledig på rad 30 eller du kan sjekke på ExpertFlyer rett før du bestiller. Uansett kan jo billetten(e) fritt avbestilles innen 24 timer med SAS.
     
    Fredrik81 liker dette
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde dere allerede kost dere i loungen og hadde stigende partyhumør når dere entret skuten på vei ut :)
    Plus er bra, og gleder meg til å ta med Bror min over dammen i pluss om noen uker. Vil prøve på få C en av veien, men klarer oss fint i plus.
     
    braathens safe and Travellingalf like this.
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, vi rakk faktisk ikke det. Hadde jo store planer om det siden han aldri hadde vært på en lounge før heller, men så ble vi sittende snøfast noen timer i Ålesund før avreise til Oslo og da var det bare så vidt vi rakk flyet videre til New York. Men fikk likevel tid til lounger og mye annen moro senere i turen. Og siden vi jo satt i Plus så tok vi førspelet i flyet på veien over :)
     
  18. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Tja....

    SAS PLUS delikatessen fra HKG-ARD er servert...NOT
    image.jpeg
    Ærlig talt...har du sett noe mer nasty enn dette?

    Hilsen Party Pooperen :p
     
  19. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Går ut fra at du mener ARN? :p Nei, dette så ikke spesielt bra ut. Jeg skal selv reise i Plus t/r IAD snart, og er skeptisk til maten ettersom jeg ikke kan spise melkeprodukter og har bestilt "special meal". All erfaring tilsier at jeg vil bli servert en vegetarrett av noe slag...
     
    Aussie74 liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    3 laken ekstra for t/r i Plus istedenfor Go? Det er en nobrainer.
    Med mindre du er liten, spiser ikke og drikker ikke.
     
    Eddie47, KristianR and Aussie74 like this.

Del denne siden