Kjøpte en SAS Plus billett til fruen BGO -LHR nå i sted og merket meg en prisdifferanse mellom innlogget som EBD på Appen (kr2399) og EBG på websidene (kr 2595) for nøyaktig det samme på samme tidspunkt. Er det aktiv prisdiskriminering og i så fall på grunnlag av hva? Sted eller status? Noen andre som har sett slikt?
Sas justerer prisene om du bruker tid og søker på web. Om det skjer tilsvarende justering på app vet jeg ikke.
Vet ikke om det kalles «diskriminering» når samme billett selges til ulike priser i ulike kanaler. Kanskje SAS vil at folk skal kjøpe billetter i app istedenfor web og kjører lavere pris på app.
I SAS' tilfelle så er appen bedre enn nettsiden, både ift mye funksjonalitet og ikke minst ift. stabilitet. Og funker også OK på nettbrett som har litt større flate.
Nettsiden er svært ivrig på å bytte fra Go Light til Go Smart og fra Plus Smart til Plus Pro når man velger avgang. Kan det forklare prisforskjellen? Min erfaring er at SAS utelukkende tilbyr fares og kapasitet publisert i GDS, og at priser derfor er like i alle kanaler. Variasjoner kan derimot forekomme der hvor OTA subsidierer base fare eller i det bookingklasser er i ferd med å bli utsolgt.
Jeg har heller aldri opplevd prisforskjell i SAS sine egne kanaler. @ccurrahee Er du sikker på at mange søk øker prisen? Jeg vet at f.eks. LH gruppen er ivrig på det, men hos SAS har jeg ikke opplevd det. Og det skjer ofte at jeg søker etter innenriks forbindelser mange ganger på forskjellige dager før booking (her er det jo salg så å si en til to ganger i måneden).
Jeg opplevde det for knappe to måneder siden ved booking av flere billetter i forskjellige klasser/bookinger. Prisene til Dublin steg på de billigste billettene. Slettet cookies og logget ut og fant igjen billigere pris dagen etter til de av de reisende som skulle fly på ekstra light.