SAS satser på pølsefest, Finnair satser på Champagne...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 20. okt 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Artig artikkel fra Dagens Næringsliv idag, der de sammenligner loungekonseptene til SAS og Finnair.

    http://www.dn.no/privatokonomi/article2699711.ece
    Jeg hører vel strengt tatt til dem som synes at et godt sted å sitte, stillhet, internet, god mat av typen alle liker og litt vin/øl er viktig.

    Men synes kanskje markedsavdelingen til SAS drar det litt vel langt i sine veldige forsøk på å understreke at "våre lounger er bare for helt ekstremt vanlige folk, altså. Det er viktig at folk i dress ikke er noe for oss og vi liker dem helst ikke. Du må være supervanlig for å reise med SAS".

    Jeg behøver ikke champis for å trives jeg altså. I øyeblikket er jeg da heller ikke innehaver av dress, etter at jeg ødela den forrige i våres. Men jeg hadde nok ikke blitt dypt fornærmet og stormet ut av lokalene om jeg fant en flaske champis der. For å være ærlig så synes jeg SAS sin kommunikasjonsavdeling prøver å la det gå sport i å "disse" oss som reiser mye med dem og som er villige til å betale for kvalitet. Av egen lomme, til og med.
     
    vegardg and AndersB like this.
  2. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    902
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Syntes også artikelen var morsom, men er også blant dem som ikke hadde blitt krakilsk om jeg hadde funnet champis der inne.

    Noen som vet hva et glas Dom Perignon koster hos Finnair forresten? Er det en egen Emerald-lounge de skal lage seg der borti Saunaland? Stusser litt på hvor eksklusiv dagens lounge kan være all den tid den er en prioritypass lounge.
     
    Fnate liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det er to lounger hos Finnair. Den i Schengen området er ingenting å samle på. Men det er nok en finere en på non-Schengen.

    Håper å teste den på vei hjem fra Moskva på fredag - om jeg slipper inn.

    Det blir en grei test for å se om luksusen får meg til å begynne å skrike og løpe.
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Litt søtt at SAS hevder at de avsnobber loungene. Må være noen (ti)år siden sist det var snobbete i en SAS-lounge. Det eneste som uroer meg litt er dette at de fyller opp loungene og lar Charter-Svein og kompisene kjøpe seg inn med pizza og hele pakken. Skal det være et vorspielsted eller en plass hvor man kan få jobbet litt og slappe av?
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var i Boston for en del år siden, og satt i Admiral-stuen på innenriks. Der var det familier og unger som kom drassende med poser fra BurgerKing og breiet seg ut, helt håpløst. Jeg evakuerte og fant et stille hjørne i terminalen.
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Wow. For en respektløs uttalelse fra SAS.

    Vinen som kommer ut av tappekranen er helt konge. :rolleyes:

    Godt man ser igjennom pisspreiket som her blir servert. SAS gjør dette utelukkende for å spare penger, så kan de kutte så mye de vil fordi nordsjøarbeidere drikker nemlig ikke champis. Vel, jeg vet om en rekke nordsjøarbeidere som ikke er harrye fyllerørere som faktisk ikke har skitne mopednever, men både drikker Champers og har dress. Lavmål og totalt mangel på forståelse for hva en lounge skal være.

    Merker også at det er 20% mer besøkende. Selvsagt, siden de tidligere Extrapassasjerene nå har tilgang til loungen, noe de ikke hadde før.

    Jeg digger pølser, vafler og alt det der, men det å invitere inn mat utenfra og få loungen til å bli ett jallasted, er noe HELT annet.

    Nei, SAS. Det og kutte business og nå lage partay i loungen har ingenting med avsnobbing å gjøre. Dette er kutt til beinet slik at man får ryddet plass til alle som må spise før flighten ellers blir de å sulte ihjel i Plus ombord
     
    milehigh, Jørgen and vegardg like this.
  7. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper og at rekordlav threshold for EBG og innføring av 100% opptjening drar opp greit.

    Løsningen er enkel og ganske lik som i dag; En stue kun for Business og Plus, en annen stue for buy-in, gullkort, Frank på fylla, unger og familier. På den måten vil man kunne tilby et bedre produkt til de som faktisk betaler fullpris.
     
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er det pinligste jeg har lest på svært lang tid.

    Selv har jeg aldri vært i loungen på jobbreiser. Faktisk, så har jeg vel egentlig aldri vært på en jobbreise i det hele tatt. Det betyr at når jeg er ute og reiser så er det pure pleasure. Det det IKKE betyr er at jeg forventer at jobbreisende skal snobbe seg ned for at det ikke skal bli kulturkræsj mellom dem og Charter-Svein som har kjøpt seg inn og tok med en pizza inn i loungen for å gafle den i seg.

    Når det er sagt så er pølser godt det altså. Men noen luksuskost er det ikke. Jeg har kanskje lave forventninger generelt til loungen, pga begrenset erfaring. Det jeg uansett setter pris på er stillheten og roen man får kontra å være ute i terminalen, internettilgang, og noe å drikke og knaske på.

    Just my 2 cents :)
     
    tommy777 and Fnate like this.
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det har blitt servert pølser ganske lenge i SAS sin lounge... Iallefall i Scandinavian lounge.

    Fra artikkel i DN:
    Jeg er selv enig med begge disse to jeg vil ha en enkel matbit når jeg er på en lounge, men det viktigeste er et komfortabelt sted hvor jeg kan sitte og jobbe, samt at det er någenlunde stille. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken årgang det er på Champagnen, elller om det er musserende vin istedet. På jobbreise har jeg uansett et ganske begrenset inntak av alkohol.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg drakk musserende fra flaska på SK plus i går og fikk kjeft fra FAen at det ikke var classy da hun prakket på meg et plastglass. Jeg gjorde frøken oppmerksom på at jeg drakk musserende i motsetning til ekte champ, i plus i motsetning til ekte business, i plastglass i motsetning til ekte champ glass til applaus fra en rekke businessclass.se reisende. Maken til Ryanairtendenser:D
     
    Last edited: 27. okt 2013
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Og la meg legge til at jeg satt ved siden av en svenske som jobbet for miljøverndepartementet og var helt enig.
     
    Last edited: 25. okt 2013
  12. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Til de av dere som er superduper happy for at SAS endelig serverer "suppe" i kantina.
    I dag så jeg (helt ufrivillig) hvordan denne "suppa" tilberedes.

    For å ikke ødelegge fremtidige "suppe" opplevelser for dere andre skal jeg holde meg til å si at det kan sammenlignes med den metaforen om hvordan pølser bli laget.

    Happy slurp!
     
    tommy777 and Fnate like this.
  13. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Jeg hadde akkurat helt i meg ei skål.
     
    tommy777 liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ingen som egentlig vil vite hvordan industriell mat blir til. ;)

    På den andre siden var jeg for første gang på denne Finnair kantina... De bruker nok litt store bokstaver. Utvalget til SAS er ikke særlig dårligere. Finnair har mer fresh mat, mens SAS er litt mer muk-boller og syntetisk skinke. Men av viner og sånt er det same-same.
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget var imidlertid kun at en FA nærmest irettesetter en passasjer og forklarer at det ikke er "classy" å drikke fra en musserende småflaske. Jeg ville aldri klaget på et plastglass- altså med mindre jeg på en nedlatende måte ble tvunget til å bruke det. Kanskje de hadde spart mer penger om alle gjorde som meg og drakk av flaska;)
     

Del denne siden