SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Den ferske toppsjefen i SAS varsler at flyselskapet står i en alvorlig situasjon

    Den nye sjefen har gått ut å å sier at om de ikke finner en løsning innen tre måneder, så vil SAS gå dukken. SAS har en samlet gjeld på 27 milliarder kroner nå, og de har ikke en inntjening som vil gjøre dem kredittverdige i dagens marked med en så liten inntjening som utsiktene ut i fra det ventede fallet i Business reisende på lengre sikt etter pandemien.
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Føler meg mikroskopisk skyldig her

    2014-2019
    SAS: 659
    DY: 11

    2020-2021:
    SAS: 5
    DY: 12

    De siste mnd har jeg flydd mer DY enn jeg flydde på 5-6 år. Istedenfor SAS. Skyldes dårlige avgangstider og en bedre pris, da går jeg for Norwegian. Har hatt diamant i 7 år på rad og SAS årskort Norge … i år blir det bare gull. :rolleyes:
     
    EndreD and tobeornot999 like this.
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel krangelen om SAS sine nye datterselskaper det her egentlig handle om...
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    SAS deler seg opp i flere selskaper av ren desperasjon for å unngå totalkonkurs slik det ser ut som, også har de ikke råd til å oppdatere sertifikatene til pilotene, så da går det som det går. Så det pilotene spør om er utenfor SAS evne å møte i denne situasjonen dessverre.
     
    stekus and tobeornot999 like this.
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. SAS har ikke et valg. Og stakkars Anko får kjeft uansett.

    Men det er enkelt å se at SAS reelt kan gå konkurs og lett bli erstattet av Norwegian, Flyr, Braathen i Sverige osv. Alle de andre har moderne kostnads-struktur, mens SAS sliter med 30 forskjellige fagforeninger som elsker streik.

    Vet, jeg satt det veldig på spissen i forrige avsnitt. Men historien taler for seg.
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Samme følelsen her også. Er SK diamant.

    Problemet nå er dårlige avgangstider og treg tilpassing til markedet. Både SAS og BA tar 6000 kr og oppover for en fleksibel billett t/r London. De har mange håpløse rutetider og i tillegg altfor få fly. Derfor selger de billettene til høy pris.

    Norwegian leverer samme ting for 2000 kr med full flex og the whole shebang.

    Ja, jeg må betale 60 kr for en pose cashew og en øl som ville vært gratis med SAS, men det er fortsatt litt vel stor forskjell. Selv om jeg flyr masse med SAS i Norge og på andre flights, særlig i Norden.

    Har 80ish flights med DY, på et drøyt år etter de ikke nullstilte telleren - men normalt 60 i året før corona. Og enda masse mer flyvninger med SAS, ca 100 i året.

    Men å betale 3x for mye for en billett bare for å velge SAS blir litt for dumt - og det tror jeg veldig få gjør fremover.
     
    EndreD liker dette
  7. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Utfordringene till SAS bli nok midlertidig reddet av nok en kapital innsprøytning hovedsakelig fra den svenske og danske stat. Frykter at det kan bli flere restriksjoner og devaluering av poeng. Vi får håpe det beste :) På lang sikt blir nok restene av SAS videreført i et nytt selskap. Er veldig usikker på om de da vil ta med seg forpliktelsene knyttet til tidligere «solgte poeng». Trist er det uansett. Når jeg selv var student og reiste på de første lengre turer ut i verden så gav det litt stolthet/trygghet og kunne fly SAS hjem til Skandinavia. Sikkert flere på forumet som har samme følelsen.
     
    Last edited: 25. okt 2021
  8. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har flydd SAS relativt mye de siste 10 årene. Er Diamant og vært forholdsvis fornøyd med SAS. Noen turer med Norwegian og Flyr har det blitt, og jeg opplever at det ikke er s stor forskjell å reise med disse selskapene. SAS avlyser og flytter på flyvninger i stor grad for tiden, som dessverre har gjort at jeg har valgt å avbestille og heller reise med andre selskaper som har bedre avgangstid. Forskjellen med å reise med de ulike selskapene er ikke så store. Den største forskjellen er nok lounge og prisen. Ved hendelser var det tidligere en stor fordel med SAS som raskt booket deg om og fikk deg fram, men de siste gangene virker det som SAS ikke er like løsningsorienterte.
    Flyr leverer et produkt med ledig midtsete de første 6 radene for reisen med full fleksibel billett, noe jeg setter aller størst pris på, i tillegg til fast track.
    Når det er sagt liker jeg SAS vedig godt, og håper de kommer gjennom denne utfordringen også.
     
  9. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Her trenger man nok ikke male fanden på veggen riktig enda. SAS har fortsatt mange miliarder i kontanter fra forrige restrukturering / lån fra Danmark / Sverige. De har "bare" tapt i underkant av 500 millioner SEK i måneden i koronaperioden - og har holdt interkontinentale ruter åpne, mye på grunn av laks i "bagasjerommet", som er lønnsomt (nok til å la flyene gå).

    SAS kan godt finne på å hente friske penger i markedet om endel måneder.
    Dessuten - skulle det mot all formodning bli noe ytterligere økonomisk "kluss", vil SAS være for stor til å faile. Den infrastrukturen SAS har i Skandinavia kan simpelthen ikke erstattes av lavprisselskap som Norwegian / Flyr osv.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    SAS kommer nok en gang til å bli reddet med offentlige midler ..
     
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor ofte har SAS egentlig vært truet med å gå konk? Begynner å bli en del ganger, men de har klart seg hver gang på en eller annen måte. Regner med det vil være tilfellet denne gangen også.
    Om det er staten som spytter inn penger eller et større selskap som Lufthansa som tar over hele greia gjenstår å se, men å bare la SAS bli helt borte ser jeg ikke helt for meg. Men greit, jeg er langt ifra en flyanalytiker, så dette er ikke mer enn et synspunkt.
     
    Kristian and MrBister like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke like ofte som Idar Vollvik, men det har vel vært noen ganger ja

    Vi måtte booke en billett til Roma for noen uker siden, og SAS tapte på pris mot Lufthansa. Ikke bare med litt heller, men det var ganske stor prisforskjell.

    Jeg kan gjerne betale litt ekstra for å fly SAS på grunn av økt poengopptjening, men jeg lar meg ikke bli flådd heller.

    Og det er kanskje litt av problemet til SAS: Det virker ikke som om de er helt operative enda, og da kommer de dårlig ut når reisende skal booke billetter. Legg til en latterlig mengde ombookninger og kanselleringer, så sitter man ikke igjen med en god opplevelse. Hvis jeg booker direkte så ønsker jeg å fly direkte, ikke via CPH eller ARN.
     
    EndreD, Eddie47, Kristian and 2 others like this.
  13. Flyvereren

    Flyvereren Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hva tenker forumet om at SAS eventuelt skulle gå konk da? Mye av samtalene her inne dreier seg rundt SAS. Tror vi restene blir kjøpt opp og statuser flyttet til nytt selskap? Eller er tiden med lounge og annet ekstra forbi.
     
  14. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er vel 10 gang på 10 år vi hører det samme?
    SAS er dyrt og det har det altid vært... Når jeg ikke bokker bonusbiletter er det vanskelig og støtte 4x bilettpris for SAS kontra noen andre. Desverre er ikke service nivået noe merkbart bedre på SAS kontra DY.
    Fordelen med sas er for min del Star Aliance og enkelhheten det bringer inn når man reiser "jorda rund"
     
    Staralliance liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler at svensker og dansker lar så mange arb. plasser gå tapt, her i Norge har vi verdens beste NAV ordning... Om de lar SAS konke for å ivareta sine piloter og CC blir en stygg affære. Er forventet ny emisjon, milliard lån og mer støtte da verden fortsatt ikke er der den var, likeså er det færre forretnings reisende i tiden fremover.
    Blir vel kutt i rute tilbud, og økonomene må finregne hva SAS taper kroner på av diverse ruter og nedlegge de som går i negativ fortjeneste. Vi kan bare kryss fingrene for at vi beholder både status og EB`n vår, med selvfølgelig at SAS er i luften minst fram til det 21 år hundre. :)
     
    Last edited: 25. okt 2021
  16. Flyvereren

    Flyvereren Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hadde vært kjipt om SAS la om produktet sitt til en lavprisstruktur og gått for Norwegian eller Flyr modellen innenlands. Ingen som tilbyr for eksempel lounge lenger? Men det er kanskje det kundene vil ha, lounge er gjerne gammeldags :)
     
    NoLimit liker dette
  17. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Virker nesten litt som skremsels-PR adressert til fagforeningene, underforstått at situasjonen er så kritisk at de må godta ledelsens plan; hvis ikke står de alle uten jobb (men det vil vel uansett skje snart, med mindre de ønsker å jobbe hos SAS Panama eller no')
     
  18. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har samme inntrykk selv. Opplever dette som en strategisk uttalelse for å få sympati for hvor ille de behandler sine ansatte.
     
  19. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må innrømme at jo mer jeg tenker på det, jo mer heller jeg mot at en konkurs kan være fornuftig. Merk ordet KAN. Det avhenger av hva som blir resultatet etter konkursen.

    Jeg tror markedet for forretningsreiser, som har vært bærebjelken for SAS, er endret for godt. De aller fleste fritidsreisende tenker ikke slik vi gjør på dette forumet. Jeg tror de fleste ser på flyreisen som et nødvendig onde for å komme seg dit de skal. De vil komme seg dit raskest mulig og tolererer trange plasser og lite perks hvis det bare er enkelt og rimelig å komme seg dit de har lyst å reise.

    Jeg tror også den eneste måten SAS kan endre kostnadsstrukturen sin til å bli konkurransedyktig er å faktisk gå konkurs og dermed kvitte seg med 30-talls fagforeningsavtaler og titalls milliarder i gjeld. Om det som kommer etter SAS er et nytt, leanere SAS eller et oppkjøpt selskap eller ikke noe i det hele tatt tror jeg vil fungere etter litt tid uansett. Både Norwegian og Flyr vil fort ekspandere i Norge og Norden. Lufthansa vil trolig sette inn Eurowings i flere land og Finnair + Norse vil ekspandere langdistansesatsingen. Viser det seg at det ikke er økonomisk lønnsomt å fly til noen flyplasser i Norge som SAS i dag flyr til må staten iverksette anbudsruter som de allerede gjør til utvalgte flyplasser. Eller evt redusere antall flyplasser i drift.

    En konkurs i SAS tror jeg vil gå hardest utover Kastrup. Jeg er ikke så sikker på at verken Norse eller Finnair gidder å satse tungt derfra. De vil muligens være fornøyde med å ta den delen av kaka som er fra Norge og Sverige.

    Ja, det er mange ting jeg setter pris på ved SAS. Men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at de ikke har hatt mye fokus på lojale kunder i det siste og det tror jeg ikke kommer til å bedre seg fremover heller. Se på endringene som har vært før, under og etter covid:
    - Ikke lenger prioritert kundeservice på telefon. Lange ventetider uavhengig av status
    - Ikke fornuftig kundeservice å få via mail lenger
    - Økte priser på bonusreiser og dårligere tilgjengelighet av bonusbilletter
    - Selvbetjening på nett som blir stadig dårligere (langvarige gjentagende feil, Star Alliance-bonusbookinger borte, gjentagende feilmeldinger, umulig å få bestilt billetter osv osv.)

    Jeg sliter med å forstå hvorfor privatpersoner uten status skal booke billetter fra SAS. Trolig gammel oppfatning av at de har bedre kundeservice. Det er jeg ganske sikker på at de ikke har (kanskje det motsatte til og med). Stort sett høyere pris uten å levere et bedre produkt gjør det vanskelig å overleve i lengden.

    SAS har glemt det elementære: KISS (Keep it simple, stupid)
    Sjekk hvor mye enklere det er å finne riktige priser og bestille billetter på norwegian.no vs sas.no. Samt avbestille en billett. De klarer ikke engang å skrive det. De må formulere det slik at folk kan misforstå: "Søk om refusjon"
     
    markus, Mbj, chrisbu and 9 others like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden