SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Så fordi et av medlemmene her inne har bakgrunn som forhandlingsleder, så er det altså usaklig å påpeke at debatten her inne, på et forum som i stor grad handler om bonussaldo og riktig seteplassering, kanskje ikke alltid er like nyansert når det kommer til selskapets fremtid?
     
  2. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet hvor mye en pilot i SAS tjener i året?
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden …
    Beklager!
    Selvsagt er det sneversynt å se verden og livet fra 1D
     
  4. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er heller ingen part i denne konflikten, og anser meg selv som ganske representativ for folk flest som observerer dette fra sidelinja. Jeg har tidligere vært veldig støttende mot de streikende i diverse flystreiker da jeg misliker tanken på at ansatte skal tynes maksimalt for at folk skal kunne fly til Spania for 29 euro. Jeg har konsekvent valgt å styre unna billigere selskap som Ryanair, Easyjet, Wizzair etc, selv om jeg registrerer at de skandinaviske flyselskapene ikke kan styre unna konkurransen mot disse, og reduserer kostnader for å holde på kunder.

    Til tross for min tidligere støtte har jeg store vansker med å mobilisere noe sympati for SAS-pilotene denne gangen da jeg ser at SAS nå er inne i sin siste overlevelseskamp, og føres stødig mot konkurs. Trusselen om streik medfører en upålitelighet hos SAS som gjør at jeg ikke tør å booke reiser med dem denne sommeren, så skaden har allerede skjedd uavhengig om det kanskje er ment som en tom trussel.

    Jeg antar som sagt at jeg er representativ for folk flest selv (flyr riktignok sjeldent i Sete 1D, men setter pris på å ha en eurobonussaldo). Har ikke noen koblinger til flybransjen eller eier/ledelsessiden, og ut fra hva jeg selv tenker og leser i kommentarfelt om saken vil jeg tro at pilotenes perspektiv kommer til å møte mye motbør denne gangen
     
    Storbaba, Avixlo, SayWhat and 22 others like this.
  5. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Vel talt!
     
    FlamtheAvGeek, tobeornot999 and Elmo like this.
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Heilt uenig. Om et selskaps overlevelse står på at en må tyne pilotene enda mer enn det SAS allerede gjør, tenker jeg at selskapet like gjerne kan kjøres i graven. Jeg synes også du drar det vel langt å påstå at dine syn er representativ for folk flest selv.
     
    ElinPelin, kaijoar and Avixlo like this.
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Kan også bekrefte det samme fra et annet stort selskap. "Alle" regner ut ulike ting på best egnet måte for å legge styrke i sitt krav. Da mener jeg hver enkelt fagforening samt arbeidsgiver. Media brukes aktivt for å prøve å skape sympati og mer anerkjennelse for «sin» måte å fremstille virkeligheten på. Det gjelder både for arbeidstakere og arbeidsgivere.

    Jeg tenker at for alle slike utspill er det nødvendig å forsøke å ha et litt kritisk syn på påstandene som settes frem fra alle parter og heller lete etter fakta, før et utbasunerer uforbeholden støtte. Det er ofte svært vanskelig å finne fakta siden partene som regel bare gir oss små biter som taler deres sak.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at Eddie47 sin respons ikke var for å kneble din generelle ytringsfrihet men fordi du ved å referere til 1D (iallefall for de som har vært på forumet en stund) direkte peker på han. Akkurat det hadde vel ikke vært nødvendig for resten av ditt innlegg.
     
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan vet du at SAS tyner pilotene?
    Det har jeg null tro på all den tid at det er så mange som vil tilbake til SAS.
    Jeg tror ikke de på noen måte har det verre enn hos NAS, og der er det grei rift om jobbene og få som klager.
    Snodig det der, ikke sant?
    For meg virker det heller som de har hatt vanvittig gode betingelser, noe de gjerne vil fortsette med selv om markedet de opererer i er radikalt endret i løpet av kort tid.
    Går SAS "åt skogen" så kan de samme pilotene heller forsøke å konkurrere om jobbene i Wizz og Ryan der de pent må ta til takke med ganske andre betingelser.
    Tror jeg heller hadde svelget unna både kamelen og mer til for å beholde jobben.
     
  10. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Ok.
    Hvorfor skulle ikke mitt syn her kunne være representativ for folk flest? Synes jeg redegjorde ganske greit for at jeg ikke har noen bindinger til noen i flybransjen (og forøvrig ingen arbeidsgiverorganisasjoner eller involverte fagforeninger) og jeg registrerte at en artikkel fra VG om pilotstreikevarselet tidligere i uka hadde over 50 kommentarer i feltet under hvor omtrent samtlige var i tråd med det jeg selv skrev her.
     
    tobeornot999, NoLimit and Kaffen like this.
  11. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Sannheten er nok at pilotene i SAS har hatt veldig gode betingelser. De ønsker de ikke å gi fra seg, og det er vel få folk som frivillig hadde gått ned i lønn og gitt fra seg goder. Men nå har markedet endret seg og SAS skal vel slite med å overleve om de konkurrerer under helt andre betingelser enn konkurrentene.
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Både skiftordninger og startlønn er dårligere i SAS enn i Norwegian.

    Så over til min mening: På meg fremstår det i media som en krig mellom ledelsen og pilotene. Det er en oss vs dem, men alle problemene til sas kan da umulig løses med å hakket på pilotene slik SAS gjør. Hvis SAS ikke tåler en streik så tenker jeg at de får dra til skifteretten og oppstå på en mer levedyktig måte.

    Jeg synes det er en rar påstand å komme med, og som det går frem av mine innlegg her på IF så gir jeg kraftig bæng i om det går i samme båt som den gemene hop. Jeg tror ikke folk som har lest mer enn en artikkel om SAS synes det er ok å sparke en haug med piloter for så å kreve at de søker på samme jobben igjen i et annet selskap til ræva kontrakter, når sparkede piloter faktisk har en gjenansettelsesrett. Jeg tror det er representativt for folk flest det også..
     
    ElinPelin, sutenai and kaijoar like this.
  13. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, sånn generelt sett høres det umusikalsk ut, men nå er imidlertid bransjen fullstendig snudd på hodet over natta.
    Det ville være minst like merkelig å gjenansette på gamle premisser for så å måtte endre betingelsene, noe jeg tror må gjøres for å kunne konkurrere på noenlunde like vilkår.
     
    themichael and NoLimit like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at Norwegian klarte å restrukturere et helt selskap uten å gå til krig mot pilotene, og når Norwegian får det til bør SAS få det til. Kanskje en konkurs er det som må til for å snu SAS på rett vei igjen...Enn så lenge ser det ut til å funke for Norwegian.
     
    kaijoar liker dette
  15. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Norwegian hadde ikke problemet med ørten særavtaler med like mange fagforeninger, så der var nok ting litt mer oversiktlig.
     
    themichael and magnusant like this.
  16. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke skjønne at det skal være bra med konkurs.
    Men så skjønner jeg heller ikke at det skal være fornuftig med flystreik hos en bransje som har blødd penger i to år med pandemi og lockdown. Etter mitt skjønn må man få igang inntjeningen igjen før det går an å kreve mer penger.
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian var nå teknisk konkurs i fjor, og se hvordan det går med de i dag
     
    kaijoar and TElg78 like this.
  18. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Og det betyr jo også psykologisk noe. Når jeg nå skal til Oslo i Juli, avbestilte jeg SAS bonusticket og betaler for Norwegian for å være sikker på at jeg rekker time i ambassaden og konsert - god kombinasjon^^. Samme i Oktober. Det er så mye usikkerhet rundt alt at jeg bestilte Norwegian. Jeg tørr ikke å bestille tickets til hjemreise i Desember siden jeg ikke vet hva som skjer... Men LH står på toppen av listen og BRU/AMS/FRA er muligheter i stedet for DUS. Bare å komme til og fra.

    Med den streikfaren taper de mer enn nødvendig trofaste kunder.
     
    ElinPelin and Adrian E like this.
  19. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,160
    Likes mottatt:
    7,920
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, skal en svi alle bonuspoengene i Shoppen, og evt benytte seg av angrerett dersom de ikke går konk?:oops::oops:
     

Del denne siden