SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil vel i praksis være sosialisering av tap (med tanke på alle pengene statene har skutt inn)? Usikker på om det er farbar vei.
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mistenker at to jokere kan spille inn her. At Sverige har valg til høsten og Danmark tidlig neste år (tror jeg) vil gjøre at regjerningene der nok ikke har så lyst til å få mange misfornøyde flygende velgere på nakken. Skulle gjerne likt å vite hvor stor støtten til statlig eierskap er i de landene, noen som har sett noe på det?
     
  3. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    SAS fløy 1.5 mill pax i april, mot Norwegians 1.4 mill og Flyr's 0.122 mill.

    Men hva er de respektive flåtestørrelsene, med tanke på SAS og Norgwegian?
     
    tobeornot999 liker dette
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert andre på forumet som vet hvor mange fly Norwegian har igjen, men står det ikke noe om load factor? Det burde jo gi en pekepinn ihvertfall.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, men loadfactor tar vel bare innover seg operative fly, evt faktiske flygninger?
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian hadde 58 fly ved utgangen av april 22, meldte DN igår.
     
    The_Dude liker dette
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Og SAS har 180 fly i flåten, om man skal stole på at Wikipedia er oppdatert :)
     
    The_Dude liker dette
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Airfleets.net høres ganske mye mer riktig ut. 104 stk.
     
    The_Dude liker dette
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.planespotters.net/airline/SAS-Group er som regel fasiten

    Forøvrig må det sies at kun 7% økning fra mars til april for sas var rimelig skuffende
    Vanskelig for meg å forstå hvorfor folk gidder å fly med denne gjengen. E ett fett om det er Ryanair eller SAS i mine øyne.
     
    Upsaker, tobeornot999 and Shyneno like this.
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Wiolenze, kaiarne, Kristian and 4 others like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Upsaker liker dette
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Mest interessant, uavhengig av 10 fly fra eller til, er at SAS flyr omtrent like mange mennesker som NAS - men med dobbelt mange fly.

    120 mot 60 fly til hhv SAS og NAS, for å runde av grovt.
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Av de 126 så er 13 parkert så 113 av de er i bruk.

    Selv om SAS har et par langdistansefly så har de nok noen færre seter enn Norwegian pr fly i snitt.
    Det er noen ATR og en haug med CRJ900 som trekker ned.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jeg ikke overbevist om.

    Regnestykket er enkelt for NAS (seter pr fly, siden de bare har 737).

    Og jeg er helt enig i at det ikke er like enkelt å regne ut seter pr fly for SAS. Men de har en håndfull longhaul A350/330 med mange seter og helt riktig noen små CRJ900 og lignende. Men mest A320/21/B737, så gjennomsnittet i seter pr fly ligger nok omtrent likt.

    Igjen, her er alle flyene listet opp (takk til @OttoL for linken):
    https://www.planespotters.net/airline/SAS-Group
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig bare enda verre. For SAS har, i motsetning til flere selskap, ikke power-by-the-hour. Hvor de bare betaler for tiden flyene er i luften.

    Norwegian fikk jo det inn i leasing avtalene da det var på randen av stupet og refinansierte.

    Stakkars SAS betaler akkurat like mye for flyene uansett om de står på bakken eller flyr. Og det er jo normalen, selvsagt. Så NAS har en "upper hand" der.

    Jeg føler med SAS der altså. Er ikke bare NAS fanboy. Tvert imot. Men i konkurransen nå fremover har SAS det veldig tungt mot NAS - pga alt fra steile piloter til sinnsykt høy gjeld.
     
    themichael and Are like this.
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Ein viktig ting her er cargo skulle ein tru, det visast ikkje på passasjertall men flyselskapa skor seg godt på det om dagen. Korleis gjer SK det på cargo vs NAS?
    Hjelper *A nettverket dei her også?
     
    MrBister liker dette
  20. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Eddie47 liker dette

Del denne siden