SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    1,750
    Bonuspoeng:
    113
    Tallet mellom 2 og 10 er visst 5.
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja. Det er sant.

    Og det gjør aldri du? ;)
     
    Spielhaug liker dette
  3. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    1,750
    Bonuspoeng:
    113
    Privat, ja. Ikke som en del av jobben.
     
    tobeornot999 and sutenai like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De har blitt enige om at det er 5 og ett halvt år igjen til neste gang pilotene kan streike, så i lys av dette så det halve året en genistrek av Anko i SAS. Det er bedre at fremtidige streiker skjer på vinteren enn om sommeren da SAS skal ha hoveddelen av sin inntjening i ett fremtidig marked :)
     
    Storbaba and tobeornot999 like this.
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, kanskje SAS-pilotene starter en ny tradisjon:
    Streik når flyselskapet uansett ønsker å ta ned produksjonen midt på vinteren :D
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Så de skal vente til vinteren så de ødelegger alt juleferier?
    De kan aldri komme godt ut av det heller :confused:
     
    tobeornot999 liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,150
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo genitalt. I stedet for å ha 80% arbeid på vinteren, så tar en ut 20% av pilotene i streik… :confused::confused:
     
    tobeornot999 liker dette
  8. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner ikke hvorfor dette halvåret skulle være en taktisk «genistrek»? De øvrige mannskapene i SAS har vel fortsatt sine forhandlinger på våren, så det kan vel fortsatt bli en lammende streik i fellesferien. Skulle tro det ville være bedre å samle alle konflikter til EN felles måned på året fremfor å seigpine selskapet og passasjerer? Kanskje genistreken er et nytt konsept hvor de kan tilby en streik for alle årstider
     
    Henrik liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    :D

    Heldigvis har ikke SAS andre grupper ansatte enn pilotene som streiker ved hver eneste mulighet. Da ville de slitt.
     
  10. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, flyteknikerne var jo først ute å prøvde seg med sitt 18%-krav i mai, og «Dansk Metall» var jo heller ikke sene med å varsle sympatistreik for pilotene i juni så det virker som det fortsatt vil være godt med streikevilje til å få dekket våre framtidige sommerferiebehov ;)
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Leksa flyteknikerne må lære seg er å ikke stille så harde krav at de tvinger sjefen til å gjøre lockout for å tvinge frem tvungen lønnsnemd, for sjefen kan håndtere en utsikt til ett par dagers streik. I dette tilfellet så var utsikten en streik som villa vare ukesvis og da er det åpenbart at sjefen vil trykke inn den røde knappen og tvinge frem lønnsnemd. hværtfall i lys av den situasjonen SAS var i. Så lærepengen er ikke gå så høyt ut neste gang de har oppgjør da!
     
    Last edited: 19. juli 2022
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Sant det. Ille, men de er ikke like ille som pilotene.

    Flyverne streiker i snitt ved hver eneste forhandling om hovedavtalen (annethvert år). 6 ganger på 12 år nå, i følge selskapet.

    At Kokstad sier han bare har streiket én gang, har noen tolket som om om tallet er feil. Det er det ikke. Men det er litt varierende hvor mange og hvilke av pilotenes hauger av fagforeninger som streiket når.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bli et steg nærmere rekonstruksjon av SAS:

    I17-tiden I dag avholdes den andre høringen for SAS’ Chapter 11-prosess i konkursdomstolen i New Yorks sørlige distrikt. Under høringen skal det gjennomgås 10 saker, som skal gi SAS mulighet til å drifte selskapet som normalt fremover. Sakene omtales som ubestridte, men på to av sakene har kreditorer kommet med såkalt «uformell respons».
     
    Chrisljo, Storbaba and Xflipper like this.
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes disse dokumentene online noen steder?
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    jgroneng liker dette
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,150
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    For de som ikke har jusskompetanse, men allikevel er svært nyskjerrige, hva er de 2 punktene som kreditorene har gitt en respons på?
     
    RoadKing liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    SAS er betydelig dårligere stilt enn jeg har oppfattet tidligere, jeg trodde gjelden var omkring 40 milliarder svenske kroner.
    Men den ser ut til å være 58 milliarder …. hvem i all verden vil redde selskapet?


    Flyselskapet SAS har en samlet gjeld på over 58 milliarder svenske kroner, nesten 56 milliarder norske kroner, mens likviditeten er på under 8 milliarder.

    I forbindelse med SAS’ begjæring om konkursbeskyttelse i USA publiserer selskapet informasjon om selskapets økonomi, som også skal sendes til konkursretten i USA.

    I en pressemelding onsdag kommer det fram at selskapets inntekter mellom 1. november 2021 og 30. juni 2022 var på 18,11 milliarder norske kroner.

    Gjelden var på 55,8 milliarder kroner.

    Likviditeten var på 7,44 milliarder kroner. Tallene er fra perioden før SAS-streiken, som startet 4. juli og varte i to uker.

    SAS kunngjorde i begynnelsen av juli at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse, en såkalt chapter 11-begjæring. (NTB)
     
    RoadKing, Kristian and mrhaakon like this.
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kreditorene som skal redde selskapet... nå begynner prosessen med å reforhandle gjeld inkl ettergivelse osv. Ingen kan slå dem konk heller så lenge de er i Ch 11 og jeg tipper Anko er rimelig misunnelig på Norwegian som fikk slettet 95% av sin gjeld for et par år tilbake. Spørs om leasingselskapene som står for hoveddelen er like medgjørelige nå som luftfarten har kommet ganske så bra tiltake.
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden