SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Hahaha, det er ingen spøk heller!

    Hadde 45 min i Kristiansund forleden da det måtte sjekkes noe, helt hårreisende på en liten flyplass. WGH som drifter der, og jeg stod å se på at bagasjen stod ute på tarmac i en vogn mens de to-tre som var på jobbe måtte snu og laste flyet før det ble noe bagasjeutlevering.

    Dette er race to the bottom i jakten på lavere kostnader, jeg antar at SAS som oppdragsgiver har skylden i bunn og grunn og retter klagen min dit.
     
    RoadKing and tobeornot999 like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,436
    Bonuspoeng:
    113
    Flesland ble treigere i 2017 når «nye Flesland» åpnet. Nå tar jeg ikke tiden, men syns ikke akkurat de har blitt kjappere de siste 5-6 årene heller.
     
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Flesland var et problem også før Covid ja, er det lengden som spiller inn på båndet der?
    Andre flyplasser har svekket seg i kjølvannet av pandemien synes jeg.
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,436
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen aning. Av og til stopper jeg innom Bølgen & Moi før jeg går til båndet, rekker fint å nyte en øl før bagasjen kommer :rolleyes:
     
  5. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Enig! Dette var et dårlig forsøk på å få ekstra klikk hos DN. Og en "villig" analytiker sier at det er skummelt. Bare for å komme på trykk med et sitat :D

    Litt av teksten fra DN:

    Bare i løpet av desember har SAS tapt nær én milliard svenske kroner etter skatt, fremgår det av en oppdatering fra selskapet torsdag ettermiddag. Det tilsvarer om lag 960 millioner norske kroner etter dagens kurs.

    Til sammenligning tapte selskapet over en halv milliard svenske kroner måneden før.

    Kontantbeholdningen har i løpet desember falt fra 7,2 til 5,1 milliarder svenske kroner. Derimot har gjelden blitt redusert fra nær 61 milliarder til 59,4 milliarder svenske kroner.

    Selskapet har, som @haakonks påpeker, ikke "tapt nær 1 mrd" når størsteparten av reduksjonen i kontantbeholdningen speiles i reduksjon av gjeld. Men å tape 1/2 mrd/mnd er selvsagt heller ikke bra om det fortsetter... ;)

    Og, ja, før noen kommenterer: jeg vet forskjellen på regnskapsmessig underskudd og cash flow. Det er nettopp derfor man ser på begge tallene :)
     
    Mra056 liker dette
  8. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    har SAS fått tak i Ryanair sin marketing manager?
     

    Attached Files:

  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,168
    Bonuspoeng:
    293
    Pga manglende oversettelse, eller hva?
     
  10. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    jeg tenkte på stor spam med ting som koster ekstra
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel dessverre ikke et eneste europeisk flyselskap som ikke driver med dette i større eller mindre grad for tida. Fullservice som lavkost :(
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,168
    Bonuspoeng:
    293
    Fint å få tilbud om å kjøpe mer bagasje, hvis man trenger det? Eller et ledig sete ved siden av deg? Jeg lar meg ikke provosere av at de reklamerer for produkter de selger.
     
    Gribb, Storbaba, paron and 1 other person like this.
  13. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
  14. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brent alle bonuspoeng (eller holder på med å gjøre det), sluttet å samle poeng (sparer Trumf penger for å kjøpe flybilletter) og flyr for ekte penger i Norge og Europa, helst med andre sellskap enn SAS. Ikke lyst å tape penger eller ha turer ødelagt. Blir en del Norwegian i år og Austrian og LOT.

    Veldig synd... Hvis de kalrer seg, er jeg tilbake, men tror jeg må tenke på meg selv her... samtidig har forbindelesene til hjemmeflyplassen blitt så dårlige, at jeg må overnatte hver gang jeg drar noen sted. Ikke veldig rimelig det...
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Før det første er de under konkursbeskyttelse.

    Og for det andre. Hvis man skreller bort tabloid-oversikftene og leser tallene så er dette tapet forventet. I henhold til planen SAS styrer etter (SAS Forward) så er det også planlagt med underskudd i 2023, det er ikke før i 2024 de regner med å være tilbake i pluss.

    https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...te-26-mrd-pa-tre-maneder-i-vinter/2-1-1407598
     
    Gribb, Earl, Mavo and 11 others like this.
  16. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Må inrømme at den hele prosessen er litt komplisert å forstå for noen som ikke kan det. Og det er i USA og hvordan ting fungerer der er i tillegg mysterisk.

    For en vanlig person ser det sånn ut at de prøver noe og kommer ikke i mål. Eller det går ikke mot en bedring. Samtidig er beløpene såpass hinsides at det er uansett vanskelig å få med seg all disse fiktive pengene i aksjemarked.

    Hvis de overlever - bra - hvis ikke så kommer jeg i hvert fall ikke til skade. Det er det som er viktig for meg. :) Men hvis du har en kilde som forklarer det på en måte at en ingeniør forstår det - gjerne :D
     
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    De store finansavisene pleier å ha ganske lettleste forklaringer av hovedtrekkene i prosessen;

    SAS søker om konkursbeskyttelse i USA | DN

    USA-kreditorer nervøse – vil ha fremdrift i SAS-redning | DN
     
    TElg78 and Meursalt like this.
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    100% med @haakonks her. Sitt rolig i båten, dette går bra.
     
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    652
    Likes mottatt:
    2,164
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv jobbet i et selskap som har vært gjennom en Chapter 11-prosess (C11) og sittet ganske tett på arbeidet. Er veldig komfortable med å la EB-kontoen vokse, samt betale flybilletter med penger langt frem i tid.
    Hele poenget med C11 er at selskapet skal overleve ved å få banket gjennom en plan der gjeld blir til egenkapital. Når man har kommet så langt som SAS har nå og er enig med alle leasingselskapene og allerede har fått utbetalt store summer i DIp-finansieringen er man allerede så langt på vei at det i praksis ikke er noe alternativ en å bli ferdig med prosessen slik at SAS kommer levende ut på andre siden.
    Man kommer til et punkt der man har gjort så mye arbeid og puttet så mye penger inn i selskapet at alternativet uansett er dårligere. De har støtte fra den danske stat som er en uvurderlig styrke og i mine øyne en garantist for at dette går bra. I tillegg har de støtte fra Norge og Sverige for å konvertere noen mrd i gjeld.
    Avisene vet at disse sakene gir mye klikk og melker det for det det er verdt. En ting er at penger tap i regnskapet ikke nødvendigvis er penger ut av konto. I tillegg er en slik prosess en god timing for å ‘rydde opp’ i regnskapet og ta nedskrivninger og andre engangskostnader. SAS nærmest uten gjeld (bortsett fra leasing) bør kunne klare seg bra økonomisk, men det er ingen grunn til å kjøpe aksjer som en gal, for 1) de er null verd og 2) det meste annet på børs er mer fornuftig å kjøpe enn et restrukturert flyselskap
     
    Trykkern, Flyrlavt, Kjetil L and 4 others like this.
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Det er viktig å understreke også... Hvis noen på forumet sitter på SAS-aksjer, selg de så fort som mulig. Når SAS er gjennom C11-prosessen vil eksisterende aksjer ha mistet store deler av verdien.
     

Del denne siden