Hahaha, det er ingen spøk heller! Hadde 45 min i Kristiansund forleden da det måtte sjekkes noe, helt hårreisende på en liten flyplass. WGH som drifter der, og jeg stod å se på at bagasjen stod ute på tarmac i en vogn mens de to-tre som var på jobbe måtte snu og laste flyet før det ble noe bagasjeutlevering. Dette er race to the bottom i jakten på lavere kostnader, jeg antar at SAS som oppdragsgiver har skylden i bunn og grunn og retter klagen min dit.
Flesland ble treigere i 2017 når «nye Flesland» åpnet. Nå tar jeg ikke tiden, men syns ikke akkurat de har blitt kjappere de siste 5-6 årene heller.
Flesland var et problem også før Covid ja, er det lengden som spiller inn på båndet der? Andre flyplasser har svekket seg i kjølvannet av pandemien synes jeg.
Ingen aning. Av og til stopper jeg innom Bølgen & Moi før jeg går til båndet, rekker fint å nyte en øl før bagasjen kommer
https://www.dn.no/luftfart/sas-har-...-maneder-skummelt-sier-analytiker/2-1-1394249 Det går litt penger ut av SAS om dagen.
Samtidig har også gjelden til SAS blitt redusert med 1,6 milliarder svenske kroner... Det er som forventet vil jeg vel si, men det gir ikke noen ekstra klikk på DN.no
Enig! Dette var et dårlig forsøk på å få ekstra klikk hos DN. Og en "villig" analytiker sier at det er skummelt. Bare for å komme på trykk med et sitat Litt av teksten fra DN: Bare i løpet av desember har SAS tapt nær én milliard svenske kroner etter skatt, fremgår det av en oppdatering fra selskapet torsdag ettermiddag. Det tilsvarer om lag 960 millioner norske kroner etter dagens kurs. Til sammenligning tapte selskapet over en halv milliard svenske kroner måneden før. Kontantbeholdningen har i løpet desember falt fra 7,2 til 5,1 milliarder svenske kroner. Derimot har gjelden blitt redusert fra nær 61 milliarder til 59,4 milliarder svenske kroner. Selskapet har, som @haakonks påpeker, ikke "tapt nær 1 mrd" når størsteparten av reduksjonen i kontantbeholdningen speiles i reduksjon av gjeld. Men å tape 1/2 mrd/mnd er selvsagt heller ikke bra om det fortsetter... Og, ja, før noen kommenterer: jeg vet forskjellen på regnskapsmessig underskudd og cash flow. Det er nettopp derfor man ser på begge tallene
Det er vel dessverre ikke et eneste europeisk flyselskap som ikke driver med dette i større eller mindre grad for tida. Fullservice som lavkost
Fint å få tilbud om å kjøpe mer bagasje, hvis man trenger det? Eller et ledig sete ved siden av deg? Jeg lar meg ikke provosere av at de reklamerer for produkter de selger.
Ser ikke helt hvordan SAS kan holde skuta gående så veldig mye lenger. Får håpe på en kruttsterk sommersesong. https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempeunderskudd-for-sas-egenkapitalen-er-tapt/s/5-95-935835
Jeg har brent alle bonuspoeng (eller holder på med å gjøre det), sluttet å samle poeng (sparer Trumf penger for å kjøpe flybilletter) og flyr for ekte penger i Norge og Europa, helst med andre sellskap enn SAS. Ikke lyst å tape penger eller ha turer ødelagt. Blir en del Norwegian i år og Austrian og LOT. Veldig synd... Hvis de kalrer seg, er jeg tilbake, men tror jeg må tenke på meg selv her... samtidig har forbindelesene til hjemmeflyplassen blitt så dårlige, at jeg må overnatte hver gang jeg drar noen sted. Ikke veldig rimelig det...
Før det første er de under konkursbeskyttelse. Og for det andre. Hvis man skreller bort tabloid-oversikftene og leser tallene så er dette tapet forventet. I henhold til planen SAS styrer etter (SAS Forward) så er det også planlagt med underskudd i 2023, det er ikke før i 2024 de regner med å være tilbake i pluss. https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...te-26-mrd-pa-tre-maneder-i-vinter/2-1-1407598
Må inrømme at den hele prosessen er litt komplisert å forstå for noen som ikke kan det. Og det er i USA og hvordan ting fungerer der er i tillegg mysterisk. For en vanlig person ser det sånn ut at de prøver noe og kommer ikke i mål. Eller det går ikke mot en bedring. Samtidig er beløpene såpass hinsides at det er uansett vanskelig å få med seg all disse fiktive pengene i aksjemarked. Hvis de overlever - bra - hvis ikke så kommer jeg i hvert fall ikke til skade. Det er det som er viktig for meg. Men hvis du har en kilde som forklarer det på en måte at en ingeniør forstår det - gjerne
De store finansavisene pleier å ha ganske lettleste forklaringer av hovedtrekkene i prosessen; SAS søker om konkursbeskyttelse i USA | DN USA-kreditorer nervøse – vil ha fremdrift i SAS-redning | DN
Har selv jobbet i et selskap som har vært gjennom en Chapter 11-prosess (C11) og sittet ganske tett på arbeidet. Er veldig komfortable med å la EB-kontoen vokse, samt betale flybilletter med penger langt frem i tid. Hele poenget med C11 er at selskapet skal overleve ved å få banket gjennom en plan der gjeld blir til egenkapital. Når man har kommet så langt som SAS har nå og er enig med alle leasingselskapene og allerede har fått utbetalt store summer i DIp-finansieringen er man allerede så langt på vei at det i praksis ikke er noe alternativ en å bli ferdig med prosessen slik at SAS kommer levende ut på andre siden. Man kommer til et punkt der man har gjort så mye arbeid og puttet så mye penger inn i selskapet at alternativet uansett er dårligere. De har støtte fra den danske stat som er en uvurderlig styrke og i mine øyne en garantist for at dette går bra. I tillegg har de støtte fra Norge og Sverige for å konvertere noen mrd i gjeld. Avisene vet at disse sakene gir mye klikk og melker det for det det er verdt. En ting er at penger tap i regnskapet ikke nødvendigvis er penger ut av konto. I tillegg er en slik prosess en god timing for å ‘rydde opp’ i regnskapet og ta nedskrivninger og andre engangskostnader. SAS nærmest uten gjeld (bortsett fra leasing) bør kunne klare seg bra økonomisk, men det er ingen grunn til å kjøpe aksjer som en gal, for 1) de er null verd og 2) det meste annet på børs er mer fornuftig å kjøpe enn et restrukturert flyselskap
Det er viktig å understreke også... Hvis noen på forumet sitter på SAS-aksjer, selg de så fort som mulig. Når SAS er gjennom C11-prosessen vil eksisterende aksjer ha mistet store deler av verdien.