SAS sommermeny 2015

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larata, 31. mai 2015.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge det er konsistent og man kan si at den er inkludert i billettprisen så er det nok innenfor. Men det er vel også så langt de får lov å gå vil jeg tro.
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke det er noen begrensning på hvor mye du kan gi ut gratis, mener det var noe restriksjoner ifm sprit, men back in the day, kunne jeg drikke så mange glass vin jeg ville via Braathens herlige Endelig fredag. For ett konsept!!
     
    Larata and Travellingalf like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en ting jeg ikke skjønner med denne referansen til lovgivningen. Hvorfor er der greit å gi bort ubegrenset med øl og vin (pluss sprit på internasjonal) i loungen men ikke på fly?

    Noen som vet?
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg har lest i diverse foraer at problemet er at man både gir bort og selger alkohol. Om man kun gir bort er det visstnok greit.
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Det er fordi man ikke selger alkohol i loungene. Der gis alt bort og man trenger ikke skjenkebevilgning.
    Ombord selges alkohol i Go, og da trenger man skjenkebevilgning og kommer inn under alkohollovens bestemmelser. Og der heter det at det ikke er lov å gi bort drikke gratis.
    Som tidligere sagt, så kommer man nok unna ved å si at i billettkategorien til Plus har man allerede betalt for en enhet drikke med alkohol. Så da blir den ikke gitt bort gratis.
    Men hvordan de helt konkret tolker loven skal jeg ikke si, men jeg vet at det er temmelig strenge greier man er underlagt når det kommer til dette. Så egentlig bør vi være glade for at de faktisk gir bort 1 gratis drikke med alkohol innenriks.
     
    SASlovah4evah and Travellingalf like this.
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner ikke den tolkningen der. Man har jo betalt en billett som inkluderer X antall alkoholholdig drikker ombord. Om det er en eller ti er vel uvesentlig.Ingen som gir bort noe slik jeg ser det.

    Det samme gjelder loungen også-de er garantert omfattet av reglene for skjenkebevilgninger. Her kjøper man seg inn til loungen og får ubegrenset tilgang med alkoholholdig drikke.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Utenlandsloungen kan muligens havne under en eller annen særregel, men jeg antar at det er samme praksis med fri flyt i innenlandsloungen (som jeg aldri er i)?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Mange takk for klargjøring, jeg sitter her og river meg i håret (det lille jeg har :)) over potet Norge. Jeg undres hva som er rasjonale bak at man ikke både kan selge og gi bort alkohol. Sikkert et politisk kompromiss fra en gang i tiden...
    En liten digresjon, dette fremstår jo som helt vilt og man tenker "Norge"... Men faktisk, i går opplevde jeg at det ikke bare er her på berget man har merkelige regler. Satte en burk med høstøl. Fulgte bruksanvisningen som var på svensk forståes, dog ølet kommer fra Australia og det er da en malt blanding medfølgende en pakke gjær og beskjed om å tilsette 1 kg sukker. Dog... Bor du i Finland, kan du bare tilsette 600 gram iht til finsk lovverk, bor du i Sverige så sier svensk lovverk at du ikke kan tilsette sukker overhodet.

    Hallo??? Godt molbolandet Norge har selskap sier nå jeg da, og minnes bråket det var da det gikk opp for politikerne at de ikke hadde greid å lage forbud mot å selve hjemmebrentapparater, og ikke forbud mot å selge oppskrifter, men bare mot selve brenneprosessen. :rolleyes:

    God morgen alle sammen, feil tråd dette, men skitt au :)
     
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt, så lenge det ikke selges alkohol i loungen behøver de ikke skjenkebevilging. Hadde de hatt det, kunne man f.eks. ikke forsynt seg av brennevin alene, men det måtte skjenkes av personale da det finnes begrensninger på hvor store drinker du har lov å blande når man har skjenkebevilgning. (En Gin/tonic kan f.eks aldri serveres større enn med 4 cl gin i glasset).
    Du kan sammenligne det litt mot at man leier et selskapslokale for å ha en fest der. Du ordner mat og drikke selv. Så lenge du gir bort drikken (og lokale ikke har skjenkebevilgning) er dette greit og du styrer showet selv. Om du vil selge til dine gjester over bardisk, må du søke om skjenkebevilgning for den kvelden. Da er du plutselig underlagt mange flere regler og kan bli kontrollert.

    Problemet ombord er at de er underlagt flere regler da det også selges alkohol. Her ville man nok vært på tryggest grunn om man ikke ga vekk noe, men at man har kommet til at en stk kan gis bort er jo ikke så verst, loven tatt i betraktning er min tolkning.
     
    Travellingalf and Scandipendler like this.
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Red og Wit har fått vel mye oppmerksomhet siden de kom, så jeg slår et slag for SAS sitt siste skudd på stammen innen rødvin! Til den nette sum av NOK 90 for 187ml ELLER gratis inntil 3 enheter ELLER ubegrenset, men avhengig av crew, kan vi nå helle i oss "mye mindre dårlig" rødvin. For en som er glad i rødvin i silikonkopper er dette valget for nettopp deg! Den går godt til alt vi blir servert innen Europa og jeg ser ikke bort fra at dette blir en killer sammen med Wasa, nesten som pølse i lompe(alt kokte grillpølser på flyvninger som krysser vannskillet)! SAS Selected kan absolutt anbefales til alt som finnes i sommermeny 2015(gratis eller betalt), og flasken er hvit, for de som er dårlige i Spansk eller ikke gidder å diskutere med CC når de henter frem den gode(fæle) gamle røde! 4 enheter er akkurat passe til flyvninger under 1,5t eller i følge med barn. På avganger med bra musikk på øret, kompiser eller rocka kone, og uten barn, er 4 enheter alt for lite. Som oppsummering kan jeg bare si: "Go" for it ;-) Ser nå at jeg ikke har skrevet navnet på vinen, men menyen ligger på gulvet bak meg, flaskene er samlet inn og jeg tar tidlig helg...og regner med at noen fyller på med fine ord om smaken ;-)

    På en vinsmaking som dette rekker man å tenke på mye rart; Får man man-boobs av gullkort? Er ryggsekk smittsomt når du bikker 50 og er egentlig Blue1 et russefly?

    God helg og takk for en vittig forumuke!
     

    Attached Files:

    kiev, tommy777, KristianSk and 4 others like this.
  11. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    @Larata: Jeg våger ikke å fylle inn navnet på den spanske røde med hvit etikett, men kan slå fast gjennom empirisk forskning at 2014-årgangen medfører at jeg hyppig sier "ja takk, jeg tar gjerne en til", mens servering av 2013-årgangen alltid medfører at jeg sier "jeg ombestemte meg, jeg hadde ikke lyst på rødvin i dag likevel, kan jeg spørre pent om en Wit til i stedet?". Heldigvis er det stadig lenger mellom flightene med 2013-årgangen ombord.
     
    Last edited: 10. juli 2015
    Larata and tommy777 like this.

Del denne siden