SAS streik og EU 261 rettigheter.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espen123, 04. juli 2022.

  1. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Denne druknet litt i en annen tråd, så jeg prøver meg her. Streiken startet idag da vi var halvveis på BRU-OSL-BGO. For å sikre at jeg kom meg hjem i skapelig tid booket jeg kjapt billetter med Norwegian, og litt etterpå tikket det inn en ombooking til imorgen som ville betydd at vi ville vært framme 18t forsinket.

    Hva er det egentlig jeg kan forvente av SAS nå. Kan jeg forvente at de dekker disse billettene eller har jeg kun rett på standardkompensasjon. Vil også bare sikre at jeg ikke forkludrer noe med å søke refusjon for denne ikveld?
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    SAS opererer med 24 timer forsinkelse i sin FAQ, men det skader vel uansett ikke prøve.

    EU261 erstatning skal du uansett ha krav på - det er vel 250 EUR på denne flydistansen

    Screenshot from 2022-07-04 19-27-34.png
     
    furlong and tmolvik like this.
  3. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Bare hvis flyet faktisk er kansellert eller avgangen er minst en time tidligere enn opprinnelig eller slik at du kommer hjem mer enn tre timer forsinket. 10 minutters endring er ikke å regne som en kansellering og i Go får du ikke noe igjen meg bekjent.
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,339
    Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Siden SAS ga han en knapp for å refundere så vil han jo mest sannsynlig få igjen pengene. Men rett på refundering har han ikke.
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Mener den knappen har vært der siden Covid startet. Det fins ikke knapp for å kansellere en billett selv. Det er bare en knapp som heter «søk om refusjon».
     
  6. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk sms/email om kansellert sas-fly i morgen kveld, for ett par timer siden, 25,5t før avgang
     
    Lars J liker dette
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,339
    Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Tror han mente den nye dialogen som kommer opp når du går inn på en bestilling som har fått en kansellering/endring.

    Screenshot_20220704-195713.png
     
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, SAS har nok spart på at jeg fikset det selv framfor å be om utlegg for kost, losji og overnatting, men det spørs vel om de bryr seg om det. Er det uansett kun kompensasjonen som er aktuell, eller vil jeg også få refusjon for den delen av reisen jeg ikke benyttet?
     
    Lars J liker dette
  9. pkr1991

    pkr1991 Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Stemmer, er den jeg har fått
     
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, men da endrer saken seg :)
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, helt enig!

    Men god logikk styrer nok ikke SAS akkurat nå. Mener det ikke ironisk, men jeg tenker de har så mye annet å holde styr på at ombooking av *A kanskje må vike plass for å håndtere titusener av folk som ikke får reist på SAS metall mens flyene står på bakken.
     
  12. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Kanskje noen som har relevant erfaring fra siste dager?

    Jeg har familie som skal fly fra PVG til CPH torsdag, men flyet er kansellert, selv om billettene enda ikke er kansellert. Dette er eurobonus-billetter.

    Snakket med SAS. De sier de kan ikke booke om til eks. Lufthansa, hvilket de først foreslo, da dette er bonusbilletter. De mener de kun kan booke om til bonusbilletter. Men siden Kina er pandemistengt, er det 14 fly i uka fra Kina til Europa, og ingen bonusbilletter innen Star Alliance på minst et halvt år.

    Jeg mener a tro at EU regulativet gjelder selv for bonusbilletter. Spørsmålet er da:
    Om jeg kjøper billetter som koster 25K for to personer har jeg sjanse for å få dette dekket fra SAS? De skriver selv: "Please note that the cost for the alternative transportation must be in the same price range as your original ticket."...

    Kilder til sitat:
    https://www.flysas.com/en/customer-service/flight-disruptions/canceled-flights/
    Under "Your options", punkt 3.

    Kilden om EU-rettigheter:
    https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/
    Her sies det ikke noe om prisnivå på billetten...

    Hva kan jeg forvente av hjelp / kostnadsdekning?
    Og hvordan kan jeg best få den hjelpen jeg har "krav" på?
     
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    388
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var før streiken, men jeg fikk også beskjed om at det måtte være ledige bonusbilletter (I klasse) når jeg var i kontakt med de i forrige uke i forbindelse med at de sendte ut melding om at man kunne booke om gratis siden det var fare for streik. Etter litt agentrullett fikk jeg allikevel booket om.

    Se dette innlegget, samt svaret mitt to innlegg under:
    https://insideflyer.no/forums/threads/streiketråden-2022.17773/page-12#post-455776

    Alle, bortsett fra noen på SAS kundeservice, er vel enige om at du har de samme rettigheter med bonusbilletter, men agentrullett i disse dager er vel ikke lett grunnet lang kø på kundeservice. Under SAS streiken i 2019 ble jeg automatisk booket om til BA dagen etter planlagt avgang med SK908 EWR-OSL
     
    chrt liker dette
  14. espen123

    espen123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Dette er veldig likt mitt tilfelle, hvor de svenske agentene hevdet det samme som i ditt tilfelle. Jeg var helt sikker på at EU261 også gjaldt bonusbiletter og fortsatte med agent roulet. Kom etterhvert til en Dansk dame som også kunne reglene og fikset nye biletter for meg.

    Kunnskapsnivået for de svenske agentene var svært dårlig og de virket totalt handlingslammet.

    Du har definitivt krav på å få dekket nye biletter.

    Artikkel 5 gir deg rett til re-booking som er regulert i artikkel 8. Du har videre krav på en god kompensasjon og kostnadsdekniing som er regulert i artikkel 7.

    Her har du linken til EU 261
    https://eur-lex.europa.eu/resource....a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF
     
    chrt, Maggie and Lars J like this.
  15. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    294
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Også på businessclass.se meldes det nå om at bonusbilletter blir nektet ombooking. Dette ser virkelig ikke bra ut.
     
  16. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    388
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Kan vel fort tenkes at de har noen mekanismer som slår inn og hindrer bonus bestillinger mens chapter 11 pågår.

    Norwegian hadde jo det, da de var i "irsk chapter 11".

    Jeg ville likevel trodd at sperrignene ikke slo inn før faktisk domstolene i USA har bestemt at SAS får 11-beskyttelse mot konkurs.
     
  18. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    33
    Er som det skrives tråden på businesscalss. EU 261 bryr seg ikke om hvordan biletten er betalt. Vet ikke om dette er prød i flyklagenemnda før. Hvis de ikke booker meg om skal jeg jammen prøve det i nemnda selv. Har fly på torsdag, innser at jeg ikke kommer på til NYC hvis de ikke booker om eller pilotene straks ombetemmer seg. Har retur med KLM, håper den lar seg avbestille.

    Først var jeg bare irritert på pilotene (kunne ha støttet deler av kravet deres hvis de hadde valgt et annet tidspunkt), nå også SAS :mad:
     
    Trent600 liker dette
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Bare tull.
    EU261 er jo soleklar her.
    Screenshot from 2022-07-05 12-57-53.png
     
    furlong, Gribb, chrt and 8 others like this.
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Har booket en reise OSL-CHQ 11/7 med SAS for penger. Billettene er i Go så i utgangspunktet ikke mulig å refundere.
    SAS skriver idag at reiser frem til 10/7 kan ombookes kostnadsfritt. Så i morgen kan sikkert vi gjøre det samme.

    Men er det noen som vet om det kan være mulig å søke om full refusjon _før_ flyvningen eventuelt blir kansellert? Jeg har funnet andre billetter med Finnair via HEL og kunne egentlig tenkt meg å kjøpe de isteden.
     

Del denne siden