Hei. Kanskje noen som har relevant erfaring fra siste dager?
Jeg har familie som skal fly fra PVG til CPH torsdag, men flyet er kansellert, selv om billettene enda ikke er kansellert. Dette er eurobonus-billetter.
Snakket med SAS. De sier de kan ikke booke om til eks. Lufthansa, hvilket de først foreslo, da dette er bonusbilletter. De mener de kun kan booke om til bonusbilletter. Men siden Kina er pandemistengt, er det 14 fly i uka fra Kina til Europa, og ingen bonusbilletter innen Star Alliance på minst et halvt år.
Jeg mener a tro at EU regulativet gjelder selv for bonusbilletter. Spørsmålet er da:
Om jeg kjøper billetter som koster 25K for to personer har jeg sjanse for å få dette dekket fra SAS? De skriver selv: "Please note that the cost for the alternative transportation must be in the same price range as your original ticket."...
Kilder til sitat:
https://www.flysas.com/en/customer-service/flight-disruptions/canceled-flights/
Under "Your options", punkt 3.
Kilden om EU-rettigheter:
https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/
Her sies det ikke noe om prisnivå på billetten...
Hva kan jeg forvente av hjelp / kostnadsdekning?
Og hvordan kan jeg best få den hjelpen jeg har "krav" på?
Vis alt...