SAS tuller til reiserute og nekter å ordne opp....

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 03. okt 2021.

1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde bestilt en bonustur til Praha i november, men fikk nettopp mail fra SAS om at det var en "endring" i reiseruten.
    Årsaken var visstnok en avgang fra Arlanda som var kansellert.
    Det viste seg at jeg hadde fått flyforbindelser der avgang var før ankomst.
    Fruen (som altså skulle reise samtidig) fikk en reiserute som tilsa ankomst Oslo 18.11, avgang til Praha 21.11 og retur hjem 22.11., noe som ikke er så aktuelt.
    M.a.o. totalt ubrukelig reiserute.

Tok kontakt med SAS kundeservice, men der kunne de ikke gjøre så mye.
    Jeg kunne selvsagt reise nedover 01.11 og tilbake 18.11, noe som ikke var så aktuelt for en langhelg...
    Ellers kunne de ikke tilpasse noe som helst siden det ville involvere Lufthansa.
    Til alt overmål kan jeg fint bestille ruter som passer via SAS´ egen hjemmeside, også der Lufthansa inngår, men SAS kan altså ikke gjøre det samme når det er de som har krøllet det til for oss.

Har naturligvis skrevet en klagemail til SAS, men regner ikke med at de ordner opp i noe som helst.
    Bonuspoengene brukt til reisen har gått ut på dato, så de er nok rett i dass.
    Dette grenser til ren svindel, da jeg anser en billettbestilling som en "kontrakt" mellom meg og flyselskapet, og det er flyselskapet som tuller det til og nekter å ordne opp.

Er ganske så misfornøyd med SAS akkurat nå.

Shyneno liker dette
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,507
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker du skal ha litt is i magen.
    De første endringene er automatisert og kontrolleres manuelt etterpå og da oppdages urimeligheter. Disse urimelighetene blir da behandlet manuelt og endret, så får du forslag til ny reiserute.

Shyneno liker dette
  3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,970
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv å ringe den engelske kundeservicen nå i kveld, kanskje de ser saken annerledes. Ellers så leste jeg på forumet her om dagen at poeng som gikk ut på grunn av kanselleringer fikk et års ekstra gyldighet. Om akkurat det passer ditt scenario vet jeg ikke, men det er lov å prøve/håpe.

Maggie liker dette
  4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker på om du ber om råd eller ønsker kun å få ut frustrasjon. Men jeg har hatt _mange_ reiser kansellert siden mars 2020. Og det har ordnet seg til slutt hver gang. Men utgåtte poeng i en slik situasjon "går ikke rett i dass" sånn uten videre.

Shyneno liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,687
    Bonuspoeng:
    183
  6. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Min reise til Praha er også blitt endret 2 ganger. Først fra direkte fra oslo til via ARN. Så flyttet de tidspunkt til flighten slik at det er umulig å komme seg til ARN samme dag og umulig å komme seg hjem fra ARN samme dag på hjemreisen. Fikk justert reisen, men må dra kvelden før og kommer hjem en dag senere og med 2 overnattinger på ARN. dvs ubrukelig rute. Amatørmessig av sas å legge avg slik at kun de som bor i Stockholm kan dra på helgetur til PRG uten ekstra overnattinger på ARN.

7. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, jeg er både ute etter å få blåst ut frustrasjon og få noen gode råd på veien.
    Jeg har selvsagt fått mange reiser kansellert og endret i løpet av de siste 18 månedene, bl.a. 4 ferieturer, men har ikke vært ute for noe sånt som dette, der SAS ikke er interessert i å være en smule fleksible.

Takker for tipset med bonuspoeng som kan refunderes om reisen blir kansellert.
    Riktignok er bare deler av reisen kansellert her, og de andre delene gjort umulige, men håper de ordner opp i dette.

Det er noe merkelig at SAS begynner å kutte i ruter nå når andre selskaper utvider..

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk endret bonus reise slik at den ble med en overnatting i Oslo. Ringte inn og en hyggelig Svenske fikset billett med LH, og dermed uten overnatting. Jeg (ebg) har bestilt med mine poeng og FP pluss. Reisende er en sølv og en uten status. Har ingen formening om hvorfor det ikke skulle gå hos deg. Svensken var helt enig i at det var håpløst med en overnatting på OSL for å reise MUC TOS.

Maggie liker dette
  9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,572
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke for å spore av.. Jeg har reist mye med DY til Praha gjennom årene. Og flyene er stappfulle hver gang. Hvorfor Sas ikke har denne direkte fra OSL er et mysterium for meg

Jeanette and EndreD like this.
  10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er også EBG og snakket med en svenske uten at det hjalp i mitt tilfelle.
    Får se hva SAS svarer på min klagemail.

11. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jo rart at det ikke gikk da. Vurdert å ringe igjen og se om du får tak i en mer kompetent svenske?

12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderte dette, men det ble en klage via onlineformular isteden.
    Jeg har inntrykk av at skriftlige klager oftere fører til noe, antakelig fordi de vet at det de skriver kan bli videreformidlet til forbrukermyndighetene.

13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Og der fikk jeg svar fra kundeservice (India)...
    De skriver at de har booket meg om til første tilgjengelige fly for å unngå ytterligere ulempe.
    Det at de har gjort det umulig å fly har de ikke skjønt, heller ikke at kundetelefonen ikke var særlig hjelpsomme.
    Svar er naturligvis sendt, så får man se om de i det hele tatt forsøker å skjønne problemet.
    Har ikke særlig godt inntrykk av SAS kundeservice, kan man trygt si.

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,884
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan forsikre deg om at de er i godt selskap. Lufthansa er ikke et grann bedre.

15. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Å yte sørvis har lenge vært vanskelig, kanskje endatil 'mot vedtektene':

Earl, RoadKing and holmen like this.
  16. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, hadde en sak med Lufthansa før coronaen der de påberopte seg forsinkelse grunnet streik, noe de mente var hendelser utenfor deres kontroll.
    Jeg hørte aldri noe om streik mens jeg og fruen ventet på flyet som ble mer og mer forsinket mens vi nippet til noen glass i Panoramaloungen i Frankfurt, så jeg ba dem bevise det.
    Fikk svar x antall ganger om akkurat det samme, og til slutt ga jeg dem beskjed om at jeg kom til å gå videre med saken, noe jeg gjorde.
    Jeg snappet opp et tips på nettet om at dersom man skrev til toppledelsen og forklarte hvordan kundeservice opptrer mot Star Alliance Gold-kunder, så kunne det hjelpe.
    Jeg tok rådet om å ikke gå helt til topps først, så jeg valgte han et hakk under.
    Det tok et par dager, så fikk jeg beskjed fra kundeservice om at de trengte kontonummeret mitt for en kompensasjon..
    Regner med han hadde gitt beskjeden nedover at de hadde med å opptre slik de skulle, og at han ikke ønsket å kaste bort tiden sin med slike småligheter som skulle vært løst der og da på et lavt nivå.
    Jeg fikk mine 2x400 Euro til slutt.

DrJens, Upsaker, Insomnia4u and 5 others like this.

Del denne siden