Interessant utvikling. Som man sier på engelsk; "If you can' beat them, join them" Skal undres om dette vil bli noen boost for SAS, og ikke minst hva de forskjellige fagforeninger (ikke minst den danske) kommer til å synse. Dvs, de må vel allerede ha synset, kan ikke tenke meg ledelsen har tatt en slik beslutning uten at fagforeningene har vært involvert. Teppefall for skandinavisk arbeidskraft? Det er veien det går på alle felter? Skal tro hvor SAS legger greiene sine i Spania.
Det er vel ikke utenkelig at vi kan forvente noen aksjoner fra de skandinaviske fagforeningene nå fremover. Og det skal sies at jeg i så fall vil ha en viss forståelse.
Må jo være litt pinlig at de har brukt såpass energi på å kritisere andre for å ha utebaser, for så å lage sine egne baser utenfor Skandinavia.
Typisk ledelsen å bagatellisere det med å si at det bare er et mindretall av fly og flyvninger som skal driftes på denne måten. Alle med litt vett i hodet vet jo at det kommer til å bli gradvis mer etter hvert. Ingen som flytter alt ut med en gang. Slow and steady wins the race...
Bransjen er i forandring, og skal man overleve må man 'ta grep'. Uten å være kjent med detaljene vil jeg regne med at 'utebasene' blir brukt som ekspansjonsområder og at 'kjernevirksomheten' i volum skal være som før. Dette er noe som burde være spiselig for alle. Den 'statsdrevne nettverksselskapemodellen' er død, selv om det fortsatt er (skremmende) mange selskaper som følger denne modellen i større eller mindre grad. Det tar tid å få alle spøkelsene ut av de inneste kott selv med good intetntions. SAS har kommet svært langt her i forhold til sine 'likesinnede'.
Jeg kan forstå at bransjen er i endring og at dette er noe som er nødvendig for å holde seg konkurransedyktig, og generelt er jeg positiv til outsourcing (og tildels offshoring) og utnyttelse av cost arbitrage - men så var det noe med å feie for egen dør da... Dette minner litt om når SAS var aggressive på få frem at de var et nettverksselskap og booket om til stjernepartnere når det ble driftsforstyrrelser, i motsetning til Norwegian. Det er fine argumenter og helt innenfor å fremme, men det blir rett og slett litt kleint når flere rett etterpå rapporterer at de ble forsinket og SAS nektet å booke de om til andre i *A med ledige flyvninger.
Planene blir brukt som et direkte pressmiddel overfor foreningene (i hovedsak crew) for å få de til å gå med på ytterligere innsparinger. Play ball ellers... Jeg har flere SAS turer på tapetet framover (betalt selv), men har full forståelse om foreningene setter foten ned.
Det er et hugg på integriteten at SAS nå tar til seg en praksis som de høylytt har kritisert. Samtidig skal jeg la være å lange hardt ut mot SAS, for nå har vi et åpen europeisk marked hvor du i praksis kan velge hvor hardt bedriften din skal skattes, det er en shitty praksis, men den er der og kan utnyttes. Så jeg håper egentlig bare på at vi får noe positivt ut av en ny base i London, da i form av direkteruter til flere skandinaviske byer (Trondheim) fra London.
Dessverre er det nok kun statsreguleringer som kan stoppe en slik utvikling. Tar et selskap skrittet, så er det ikke langt unna nestemann, og vips. De som prøver å holde sin sti ren dør. Eneste løsning er å lovregulere det. Selskap vil alltid finne billige måte å komme seg rundt reguleringer på, om det er mulig.
Alle vet vel at det "alltid" lønner seg å drive noe med vikarer. F.eks -Du skal kjøre sak i retten, så bytter man advokat for hver høring. -Ungen får ny lærer hver dag som ikke rekker å lære seg navnene før dagen er over. -Kirurgen som operer deg er ny og kjenne ikke kollegaene sine, nye metoder de ikke kjent med, eller lokalene de ikke er kjent med. -Båtmannskap som ikke kjenner farvannet eller skuta. -Autoriserte flyteknikere som jobber på en type A/C de ikke har jobbet med de siste 10 årene. Eller gjøre jobber de ikke har gjort før, og har kolleger de ikke kjenner nok til å stole på. -Piloter ikke kjenner til ruten, cabinpersonalet, eller har fått nok søvn etter å ha vikariert i et annet fima helgen. Bare man har en udugelig leder på toppen, som ikke forstår seg på driften, og som kun ser de små tallene og ikke klarer å se de store tallen. (Sparer noen tusen kroner nå som koster firmaet milioner noen måneder ned i veien). Erfaring, trygghet og flesibilitet er ikke noe som kan måles i penger, så da er det ikke verdt noe. Skal man ha et barn så kjører man på med ni kvinnfolk så tar jobben bare en mnd.
Jeg synes det er en veldig trist utvikling der det vist er en trend og jakte skatteparadiset Irland for så å ansette folk på usikre kontrakter. Men med det sagt så kan jeg si at jeg forstår SAS godt. Det å være arbeidsgiver i Norge er ekstremt kostbart og som en som har bygget opp et selskap selv så er det ikke få studer jeg har revet meg i håret over hvor sinnsykt mye cash som går med til å betale for å ha ansatte. Jeg betaler vel ca 55% ut i lønn og resten av kosten er forsikringer, arbeidsgiveravgift osv. Det er klart at hvis jeg kunne ha flagget ut mine ansatte til et annet land for så å betale 85% i lønn og 15% i avgifter så hadde også jeg vært fristet. Med det sagt så synes jeg at det er dags for at myndighetene kutter arbeidsgiver-relaterte kostnader (på samme måte vi har sett i skipsfarten de siste årene) og legger seg på et nivå som gjør at det er mer lønnsomt å ha ansatte i Norge. For min del må de gjerne kutte arbeidsgiveravgiften til 0,- for personell i internasjonal lufttrafikk for så å legge på en ny flyavgift som balanserer regnestykket. Da vil alle som ønsker å fly til og fra Norge (Skandinavia) få de samme avgiftene som igjen gjør at det ikke vil være like lønnsomt å flykte til land med lavere avgifter. Så da kan Ryanair og Norwegian velge, vil de ha base i Norge og behandle folk skikkelig og betale samme avgifter på flyvninger til å fra Norge, eller vil de høre til i Irland og betale både her og der I know, I'am dreaming
SAS er vel til Ryanair og Norwegian at til tross for utflagging, rovdrift av ansatte, forsinkelser og ignorering av kundene i slike tilfeller. Ja generelt dårlig service, så flyr folk med disse selskapene likevel. Så hvorfor skal SAS sitte på sin høye hest og forsøke å være det eneste moralske alternativ, når folk flest ikke bryr seg?
Det er litt pussig at det skal være mer attraktivt med drift i enkelte land, innenfor EU/EØS pga skatte og avgiftsnivået. Et av hovedargumentene for EU har jo vært harmonisering av skatte og avgiftsnivået, når Irland regnes som skatteparadis, så kan jo ikke det stemme?
Harmonisering er den store idéen, men det har ikke skjedd i praksis, fordi et hvert forslag av denne typen møter motstand fra land som Irland. EU er bare summen av medlemslandene og alle rare påfunn, noen sikkelig plan som legger føringer på hva EU skal og skal ikke finnes ikke. En liten ting å ha i bakhodet, Norge er også et skatteparadis hvis du er et internasjonalt rederi registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister.
Hvorfor er AOC i Irland ensbetydende med kontrakt- og løsarbeidere? Det er jo mulig at de SAS-ansatte vil bli fast ansatte i UK og Spania med 'fullverdige' ansettelsesforhold ... Selv om Espen Høiby tilbyr sine tjenester er det ikke det samme som at SAS vil benytte seg av ham. Men mange synes jo tydeligvis at det er ok at FlyViking bruker OSM siden det er for å konkurrere med WF, så det er ikke lett å bli klok på dette her ... 'Nordmenn er gale' .....
Hadde ikke SAS en milliard i overskudd i 2016 da, går vel ikke så rævva at de må flagge ut? Mye vil ha mer antar jeg