SAS vil kvitte seg med 5.000 ansatte permanent

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 28. april 2020.

  1. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel dessverre ikke veldig overraskende. I forlengelse av dette tipper jeg nok også at HKG ikke er den eneste langruten som ryker med i dragsuget...
     
    Shyneno liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
  5. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uventet, men samtidig trist at vi nå ser noen av de mer pessimistiske scenariene for tiden etter corona slå til. Uten at det finnes noen realistiske planer for å normalisere samfunnet eller tidspunkt for når man kan reise igjen har selskapene ikke mye annet valg. Og jeg frykter dette er bare første dominobrikken som faller, mange andre aktører sitter nok og venter på signaler som dette.
     
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir egentlig ikke overrasket om det vil dukke opp mange nye flyselskaper når dette er over. Baserer det på følgende grunner.

    1) Stor overflod av fly. Dette vil generere et prisfall slik at det trolig aldri har vært rimeligere å kjøpe/leie nye fly.
    2) Rekordlav oljepris. Et av argumentene som noen bruker for at Norwegian kan gjøre det bra hvis de overlever er at de har hedget en lavere andel av drivstoffkostnadene enn de fleste andre flyselskapene. Et nytt flyselskap vil ikke ha noe hedget og vil dermed ha en stor kostnadsfordel kontra de tradisjonelle som har hedget en viss prosent til en mye høyere pris.
    3) God tilgang på kvalifisert arbeidskraft. SAS skal si opp 5.000, Norwegian skal kvitte seg med 1 av 3 fly, og det er bare i vår region. Aldri har tilgangen på kvalifisert personell vært bedre og det vil føre til lønnsnedgang kontra tradisjonelle selskaper som f.eks SAS som har 30+ fagforeninger å kjempe mot hvis de skal få ned lønningene.
    4) Overkapasitet på flyplassene. De vil trolig tilby gode priser, kanskje til og med subsidier, for nye selskaper/nye ruter for å fylle opp slot'ene.
    5) Mangel på turister vil føre til at myndigheter vil bruke penger på å få turister tilbake. Trolig gode muligheter for tilskudd til flyselskaper som er villig til å gjøre en innsats for å få turister avgårde.

    Jeg tror derimot det blir beintøft for de eksisterende flyselskapene som sliter med lån og gammel kostnadsbase.
     
    Candy, chrt, OttoL and 7 others like this.
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Nei... Er nok ikke det. :(

    Jeg er ganske sikker på at SAS har flydd sin siste passasjerflyvning med A340. Tror også utfasingene av 737 blir akselerert.
     
    chrt, Bernd and OttoL like this.
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en sterk analyse! Spennende tider vi har foran oss.

    Selv håper jeg i det lengste at SAS overlever, og ikke blir svekket så mye som jeg frykter. Mulig at det trengs en omstrukturering, men da håper jeg ikke at for mye av det SAS vi kjenner forsvinner i dragsuget.
     
    Eddie47, Gribb and EndreD like this.
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke noe tro på dette dessverre.

    Det store problemet kommer til å være etterspørsel.
    Det kommer ikke til å være like stor etterspørsel på reiser på flere år, og det lukrative forretningsmarkedet kommer til å være redusert.

    Det er lite poeng å tilby en tjeneste når det ikke er etterspørsel...
     
    Bernd, Pledriko and furlong like this.
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette skulle slå til så er det nok først og fremst privatreiser slike selskap vil fokusere på. Og strengt tatt trenger det ikke være nye selskaper som starter opp, det kan like gjerne være Ryanair eller lignende som ekspanderer.

    Markedet for flyreiser for nordmenn var mye mindre før Norwegian startet opp. De skapte et marked med å tilby direktereiser til attraktive reisemål til lave priser. Vi har nå vent oss til å reise mye, og jeg tror mange av oss kommer til å ønske og fortsette med dette også når dette er over.

    Jeg er derimot enig i at antall forretningsreiser kommer til å gå kraftig ned. Dermed tror jeg det blir mindre fokus på og tilbud av en del av de tingene som vi her på forumet setter stor pris på: Lounger, bedre flyseter, god mat/drikke i lufta osv.
     
    chrt and Shyneno like this.
  11. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Dessverre så tror jeg du har rett. Jeg tror egentlig aldri at dagens nivå vil komme tilbake. Mye grunnet en mix av forskjellige scenarioer: Møtevirksomhet på Teams, frykt for å reise utenlands og på toppen en aggressiv miljøbevegelse.
     
    Shyneno liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er nok at ganske mange kommer til å ha redusert økonomi etter oppsigelser, permisjoner og frivillig nedgang i lønn for å eventuelt redde en jobb... Da er det ikke reiseaktivitet som står øverst på listen...

    Jeg håper selvsagt du har rett, men jeg tror dessverre ikke det.
     
    flying_all liker dette
  13. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Misforstå meg rett. Jeg tror også trafikken vil falle. Jeg tror likevel det kommer en del nye aktører som vil disrupte bransjen og føre til at flere av dagens giganter vil falle.
     
    Jan Fredrik and Shyneno like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Siden man er så langt inne i spekulering på alt mulig her så tar jeg meg friheten til å si:

    JEG TROR ALT SOM HETER GULL OG PLATINUM/DIAMANT KORT FORSVINNER.

    Jeg håper ikke, men er stygt redd dette med toppstatus vil ha liten betydning for fremtiden. Vent å se :)
     
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Kundelojalitet er jo sjelden særlig viktig for inntekten.

    Hva i alle dager er det 90% av flyselskapene tenker på, som forlenger status til sine viktigste kunder?
     
    Storbaba, flying_all, furlong and 4 others like this.
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Fritidsreiser vil nok også gå ned. Mange vil nok gjennom denne perioden rett og slett venne seg av med å reise. Dette tyder også vår egen spørreundersøkelse på, hvor 12% svart at de ikke har det travelt med å komme i gang med reiser igjen når mulighetene kommer. Dette er også en tendens jeg ser når jeg snakker med folk som ikke henger på dette forumet. Dette, kombinert med økte kostnader, økt risiko og liten investeringsvilje tror jeg vil gjøre sitt til at vi hverken vil se nyetableringer eller ekspansjon de nærmeste årene.

    Richard Bransons "The quickest way to become a millionaire in the airline business is to start out as a billionaire" har nok aldri vært så riktig som nå.
     
    Eddie47 and EndreD like this.
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge businessclass.se er visst OSL-MIA neste som ryker.
     
    flying_all and Shyneno like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde ikke forundret meg, tipper også ARN-ORD henger i en tynn tråd.
    Kanskje også LAX.
     
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    MIA har vel "alltid" hengt i en tynn tråd? LAX virker å gå bra, satser på at den opprettholdes. ORD har jo gode *A connections, ser for meg at den blir en stund til.
     
    Candy and flying_all like this.
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Er dette posten om at noen har blitt booket om fra OSL-MIA til ARN-MIA? Virker foreløpig som om de bare har justert litt på rotasjonen. Her ble en tur i februar endret fra ARN-MIA til CPH-MIA, og ser at OSL-MIA pr nå er nede i én ukentlig rundtur.
     

Del denne siden