Scandic Friends tar en "Pandion"!? Lanserer hemmelig nivå over Top Floor uten "synlige" krav

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av infinityandbeyond, 23. jan 2018.

Tags:
  1. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Scandic Friends er kanskje en av de mindre diskuterte bonusprogrammene for hotell her inne - men for de av oss som bor/reiser mye i Skandinavia (ikke bare hovedsteder) har kjeden hatt bra spredning av hotell og decent mix mellom kvalitet, tilgj. og pris.

    Ble overrasket da jeg sjekket min profil idag og så at min status som "Top Floor" (høyeste nivå hos Scandic) har fått nytt navn til "Top Level" men at de har et "Red Level" som er "låst" og uten noen synlige kvalifiseringskrav (ikke sammenlignbart med Pandion såklart men med litt godvilje skjønner dere sikkert hva jeg mener :) )

    De har flagget lenge i nyhetsbrev at programmet får en re-lansering og at de skal spisse seg ekstra for å konkurrere mot de andre store kjedene. Et nytt nivå "Red Level" der de ikke skriver hva som må til for å oppnå statusen/eller hva fordelene er gjør meg ekstra nysgjerrig. Når kravet er 45 netter for å bli "Top Floor" som før - aner jeg ikke hvor mange flere netter de legger til grunn for "Red Level". Ifjor bikket jeg 90+ netter hos Scandic så kanskje dette er kundegruppen de jakter på?

    EDIT (24.01.17) Det som gjorde Scandic bra er at du får samme poengopptjening uavhengig av hvor "dyre" nettene dine er. Så om du booker et kampanje tilbud privat til en lav pris eller en "full-flex" natt via jobb i høysesong er du sikret en veldig sjenerøs bonus på "Top Floor". 3300 poeng per natt uansett, bonusnetter fra 10.000 poeng via 25.000 for "semi-flaggskip"-hotel opp til 50.000 (for de "lekreste" hotellene som Grand Hotel, Oslo). Nå har de gått over til et poengsystem der prisen på nettene multipliseres med en gitt faktor (1-2,5 avhengig av nivå) + 300 poeng som gir deg din endelige poengopptjening.

    Noen her inne som har blitt "Red Level" er vel egentlig spørsmålet? :)

    Screenshot fra til Scandic Friends sin konto-side idag:
    upload_2018-1-23_17-22-28.png
     
    Last edited: 24. jan 2018
    chrt, petterel, Are and 2 others like this.
  2. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Top level her også.
    Det som er litt morsomt er at det virker som de har restartet opptjeningsperioden. Det siste året har jeg reist mindre enn tidligere og bare bodd 20 netter. Langt under top floor/level. Forventet egentlig å rykke ned i disse dager.
    Min status gjelder likevel helt til januar 2019 :)
     
    infinityandbeyond liker dette
  3. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Fikk også «forlenget» min Top Floor. Møtte uansett kravet men hyggelig å få utvidet med et par måneder.

    Bor på Scandic idag - burde ha spurt i resepsjonen om de visste hva dette «Red Level» er for noe. Hvis det er «såååå» spesielt har nok de ansatte fått vite hva en gjest på rød liste skal ha av fordeler etc.
     
  4. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det virker her (https://www.scandichotels.no/scandic-friends/tjen-og-bruk) som at det er slik at det er prisen du betaler som er grunnlaget for opptjeningen.
     
  5. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    I spoke to soon. Ja da ble dette enda et eksempel på «forbedringer» i et lojalitetsprogram.

    Kjapt regnestykke viser (gitt en snittpris på 900kr per natt) at man som Top Floor før fikk 3300 poeng for en slik natt men nå får 2,5x900kr= 2250 poeng + 300 poeng for å bestille på nett = 2550 poeng. Det er 750 poeng mindre enn før.

    En Top Floor vil i dette eksempelet miste 45x750=33750 poeng i året. Mao tre bonusnetter færre på et rimeligere hotell eller en natt på et typ nyere sentralt hotell i en storby i året. Ikke største impacten - men ingen forbedring :)

    PS: Ser at Top Floor (og de andre nivåene) kan oppnås med enten poeng eller antall netter. Det vil si at selv om bonusopptjeningen får en hit blir du fortsatt belønnet med rom-oppgraderinger, 150 kr om dagen i voucher + litt til så lenge du sover 45 netter i en Scandic-seng bestilt via deres egen nettside.
     
    Markal and petterel like this.
  6. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    "Word on the street" er visstnok at "Red Level"-kunder i tillegg til gratis trening på alle hoteller selv når man ikke bor der (som Top Level også har) - også har adgang til hotellfrokosten på alle Scandic-hotel når de måtte ønske. Om det inkluderer følge (som kone/barn/samboer eks.) er ikke bekreftet.
     
    Anton80 liker dette
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Håper Thon kommer med lignende :rolleyes: Black med 30 netter er veldig lavt for et TOP nivå
     
  8. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis det stemmer, og jeg fortsatt hadde bodd i Trondheim hadde jeg sørget for å oppnå Red, for så å spise frokost på Scandic Nidelven hver eneste dag! Da hadde jeg også hatt bruk for treningssenteret... ;)
     
    LinnW, chrt, Baldrick and 2 others like this.
  9. MathiasH

    MathiasH Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Nå kjenner jeg fint lite til Scandic, men i Nordic Choice krever platinum 60 netter eller 100.000 poeng ila. et år, og gir tilgang alle treningsrom også når man ikke bor, garantert oppgradering (gold er kun beste romkategori etter tilgjengelighet), garantert uttak av bonusnetter (dersom det finnes ledige standardrom), gratis skjortevask og garantert rom (på destinasjon, ikke hotell) frem til 24t før ankomst. Kan jo regne med at de går for noe av det samme?
     
  10. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg håper det :D
     
  11. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Idag har Scandic Top Floor/Level (med krav til "kun" 45 netter) tilgang til alle treningsrom også når man ikke bor, garantert oppgradering hvis tilgj. på hotellet (ingen maks grense - har fått Junior Suite før), garantert uttak av bonusnetter (dersom det finnes ledige standardrom) og garantert rom (på destinasjon, ikke hotell) frem til 48t før ankomst men dette fungerer dårlig (var i en svensk by der det var konferanse for en hel bransje - da klarte de det ikke). Scandic har IKKE gratis skjortevask/rens eller complimentary glass vin/øl/mineralvann ved innsjekk ("velkomsgaven" for Scandic Top Floor/Level idag er erfaringsmessig en sjokolade og et eple - ved noen hoteller en flaske vann og en pose nøtter men varierer - og du får ikke alltid "gaven" heller).

    Men har alltid lurt på hva som får folk til å være trofast mot Nordic Choice vs. Scandic med et skandinavisk reisemønster. I selskapet jeg jobber i (anonymiseres såklart) er det et hierarki der forskjellige "nivåer" gir forskjellige rammer for hotell for reise og pendlere. Clarion og Radisson foretrekkes av visse i det "øvre" sjiktet, mens Scandic alltid har vært et bra pris/kvalitets-valg.
     
    MathiasH liker dette
  12. bjarne

    bjarne Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Man kan også, på red level, gi bort et top-floor medlemsskap til en venn.
     

    Attached Files:

    • red.PNG
      red.PNG
      File size:
      62.7 KB
      Visninger:
      255
  13. MathiasH

    MathiasH Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Aha, jeg leste bare fordelene på bildet i den øverste posten, da bør man jo kunne håpe på enda litt mer på red level! :) NCC gir bare 125kr per natt på voucher og ingen gave (dog får man ofte et eller annet fra hotell man er trofaste mot, typ. noen makroner og litt frukt eller en liten flaske vin + gratis mineralvann, da..), så slik sett høres jo Scandic til å ligge foran, fri tilgang til frokost er jo fenomenalt! Misunner alle som nå kan gå til Grand Cafè hver morgen!

    Hva gjelder Scandic vs. Choice og Radisson tror jeg mye er en vanesak, jeg bor ikke fryktelig mye i Skandinavia, men opplever nok Choice-hotellene som et snev hvassere, særlig med de frittstående hotellene (At Six, St. Petri, The Thief osv.), men også gjennomgående (synes Radisson har en del smått forfallent). Litt bedre restauranter, litt mer intime og med litt mer sjel (om man ser bort fra Grand og Britannia..) enn Scandic, men tror egentlig det handler mest om hvor man har vært. Dog skal det sies at de virker bedre på internopplæring, alltid god service både på telefon og på hotellene (og tidvis veldig gode oppgraderinger)...
     
    infinityandbeyond liker dette
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    View all benefits?
     
  15. RED

    RED Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    3B997EFC-DBFA-44EB-B381-110816089758.jpeg Jeg har også blitt oppgradert til Red Level, men skjønner ikke helt greia. Når jeg leser på siden med alle fordelene virker det som om det kun er disse tre som har blitt postet her tidligere. Altså gratis frokost hver dag, gi bort et Top Level medlemskap og invitasjoner til arrangementer.

    Jeg har forøvrig 110 kvalifiserende netter, vet ikke hvor grensa ligger.
     
  16. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    110netter? 1 år? :D
     
  17. RED

    RED Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Ja har blitt litt mye.. o_O

    Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være så stor bonus å spise frokost på Scandic de relativt få dagene jeg ikke bor der. Regner med at de fleste på Red Level har nærmere 100 overnattinger, og vil sette pris på å kunne spise med familie eller venner de dagene de er hjemme :)
     
    milehigh, markus, Baldrick and 4 others like this.
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    +1 På den. Ser ikke poenget med gratis frokost
     
  19. Bjornsen

    Bjornsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har 57 netter, ikke fått red lvl :)
     
  20. MathiasH

    MathiasH Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Det kommer vel i stor grad an på hvordan man tjener inn poengene? Du kan bli Eurobonus gullmedlem på èn reise i business, og du kan bli Scandic Friends Top Level-medlem på èn arbeidsuke i en suite. Det blir jo et ekstremtilfelle, men frokost kan man jo ha nytte av uten å reise eller som en lounge på jernbanestasjonen etc.
     
    Xflipper and Anton80 like this.

Del denne siden