Senior tar en egotrip til Washington D.C

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 20. sept 2019.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Turen ble gjennomført 30.aug - ankomst OSL 2.Sept
    Bare vært litt treig med å få skrevet reisebrevet.

    Årets Egotrip OSL-CPH-IAD ble bestilt på F&F tilbudet i våres og betalte 6800 kr for t/r i Plus. Men når det nærmet seg avreise fikk jeg lyst til å by på oppgradering til Business, så la inn et bud på 3500 kr og det ble akseptert.
    Med billett i C sikret var det bare å glede seg til avreise dag.

    Fredag morgen står jeg klar på bussholdeplassen å venter på flybussen, den skal ikke komme før om 9 min. Men er jo greit å være tidlig ute!
    1 minutt på overtid ruller bussen inn på holdeplassen, det er en akseptabel forsinkelse.
    Ankommer OSL kl 07:41, og konstanterer at det er bra flyvær

    1.jpeg

    Første punkt var å skaffe seg BP, og det var fort gjort i Business skranken, så var det bort til FT.
    Bagasjen og jeg ble godkjente på første forsøk.
    Fikk vite i dagstråden at @Stuttfeiten på plass i Gull salongen, og etter å ha hentet meg et glass appelsin juice fant jeg han borti den ene kroken. Etter litt smalltalk og at jeg fikk en IF bagtag fra han i loungen måtte vi gå hvert til vårt, han til sin flight og jeg tok fatt på veien til gaten til CPH.

    OSL-CPH
    SK455
    A321-200, Sete 3C

    Boarding skulle starte kl 08:45, men ble ikke annonsert før 08:50. Når den ble annonsert forsvant plutselig damen bak skranken, portene forble stengte og lydbåndet fortsatte å invitere alle grupper ombord.
    Der stod alle sammen å tråkket foran porten i 20 min før hun kom tilbake og åpnet porten.

    Ombord tok jeg plass på 3C og EF hadde vist blokkert midtsete med en opptatt plass ved vinduet. Så jeg ble litt overrasket at et ungt par ville sette seg på A og B.
    De rakk akkurat å sette seg tilrette før en herremann i 60 åra kom å krevde 3A, så da ble det litt sjekking av BP og det unge paret hadde 10AB på denne flighten og 3AB på neste flight fra CPH. Hurra hurra, da stemte prognosen for ledig midtsetet allikevel.

    Døren ble stengt kl 09:27 og crewet stod i galley, så kommer det en kar bakfra opp mot crewet og brauter ut -kommer vi avgårde snart, det er mange som venter på meg. Jaja flyet går når det går tenkte jeg.
    Kapteinen kunne informere at forsinkelsen skyldtes en teknisk feil, og flytiden var beregnet til 55 min. Push back ble 09:30, akkurat 15 min etter skjema. Flyet var airbourne 09:38.
    Serveringes trallen havnet hos meg 09:49

    2.jpeg

    Forsynte meg ikke så grådig. Kylling og bacon polarrull med rabarbra saft var en grei frokost nr 2, og cola`en fungerte som en after drink. Jeg og den fremmede sidemannen hadde en hyggelig samtale hele vegen til den Danske hovedstaden, og han skulle videre til Roma akkurat som det unge paret som ikke kunne lese bordsettingen på et BP.

    3.jpg

    Etter en S sving landet vi på Kastrup kl 10:29

    4.png

    På CPH ble det først en fredagsblås på den utvendige luftegården, før det ble en tur innom butikken for å sjekke utvalget av Champagne. Greit å vite hva man skal plukke med seg til IF festen i Hong Kong.

    5.jpg

    Ble dårlig med lounge tid, siden skjermen begynte å blinke Go to Gate. Pliktoppfyllende som jeg er så var det bare å rusle til passkontrollen.
    Der var det ganske lang kø siden flyene til IAD, SIN, SFO, STN, DOH, LAX, PVG og BOS alle går innenfor et tidsrom på 35 min.
    Stod litt i køen for manuell sjekk, og da oppdaget jeg at nesten ingen brukte automat passkontrollen, så jeg gikk under sperrebåndet og tok en u sving rundt hele køen og rett til Mr Robot passbetjent. En foran meg i køen, så der pådro jeg meg sikkert en 20-30 min ekstra ventetid ved gate.

    CPH-IAD
    SK925
    Første gangen jeg prøver SAS sin A330-300 på LH

    6.jpg

    Boarding startet 30 min før avgang som var kl 12:20, og jeg var nesten først i køen til å gå ombord. Svingte av til høyre ved første kryss og tok plass i sete 6A. Etter litt dandering av ting og tang ble det en kjapp tur på do og EVA pysjamasbuksen kom på plass.
    Skulle nesten tro det var en blåtur jeg skulle på.

    7.jpg

    Fikk kun velge mellom vann og juice som pre drink, mulig jeg som var dum nok til ikke å spørre om Champagne!
    Push back ble kl 12:31, hele 16 min på overtid. Dette forsinket min første mulighet til å leske strupen med bobler.
    Flyet fikk luft under vingene kl 12:43, og kl 13:13 var duken på plass på bordet. Deretter tok det 14 min før jeg ble introdusert for Charles Heidsieck 2005 Frøken rosa

    8.png

    Gud så deilig det var med et glass Champagne og nøtter.

    9.png

    Det var deilig med bobler og siden jeg hadde betalt 3500 kr for oppgradering var det bare å svelge unna for å få valuta for penga.
    12 min etter første glass fikk jeg påfyll, begynner på dette punktet å like servicen fra de Danske jentene som jobber med serveringen.
    Dagens middagsvalg er som følger

    10.png

    Forretten blir servert kl 13:53 og jeg valgte Quail Breast

    11.png

    Den skled ned og var veldig god, mulig den var ekstra godt siden jeg ikke hadde spist siden OSL-CPH flighten kl 09:49.
    Så var det klart for hovedretten kl 14:16 og her er trallen med alle rettene

    12.png

    Fra venstre: Vegetar, Venison ballotine, Fried chicken og Steamed coalfish.
    Jeg valgte Venison ballotine.

    13.png

    Samtidig som jeg la inn et ønske om å prøve Fried chicken hvis det ble en til overs. Men dessverre var det bare coalfish (sei) igjen. Så her satt jeg plutselig med kjøtt mot fisk

    14.png

    Jeg er glad i kjøtt, og denne kjøttretten var veldig god, fisken kan bare synke til bunns å bli der! Den passet ikke min smak overhodet.
    Dagens 3.rett ble et fat med div oster, ost er digg. Så borte ble den retten.

    15.png

    Jeg er ikke så glad i kake, heller ikke hele bær. Så gikk for iskrem til dessert, deilig å kjøle ned ganen

    16.png

    Under hele middagen var de Danske jentene flinke til å fylle på med Frøken Rosa :D

    Siden jeg ikke drikker varm drikke, hadde jeg med meg en boks Red Bull, den skulle jeg drikke når jeg gikk av flyet. Men varm Red Bull er ikke godt, så jeg spurte crewet om de kunne putte den i kjøleskapet. No problem ble svaret, og boksen ble lagt sammen med smøret.

    19.jpg

    Etter middagen var det på tide med en cowboystrekk så sete ble gjort om til seng var kl 15:36

    17.png

    Siden SAS ikke har noen luftdyser i C og jeg er avhengig av litt luftsirkulasjon for å sove, måtte Mr Airblower installeres.

    18.png

    God middagshvil, fortsettelse følger.
     
    holmen2, Maggie, Lnbre and 42 others like this.
  2. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Våknet opp etter et par timer på øyet, da var det med nytt pågangsmot å trykke på: jeg ønsker noe knappen i himlingen. Da dukket det opp en Norsk kar, så mens jeg sov hadde de Danske jentene tydeligvis blitt plassert på pauserommet.
    Nordmannen spurte hva jeg ønsket -tar gjerne et glass Champagne jeg.
    Kjapt fikk jeg servert en Frøken Rosa som wake up drikke.

    På flyvningen drev jeg med å sortere bilder fra turen jeg og Junior hadde til Sør-Amerika i sommer, IFE stod kun på kart fra CPH til IAD.
    Under sorteringsarbeidet ble glasset tomt igjen, da var det bare å trykke på min nye venn i himlingen igjen. Den glade Nordmannen dukket opp igjen, og jeg gjentok -tar gjerne et glass Champagne + litt chips jeg.
    Litt Champis og salt potetgull ble servert på 1 min, skal sies at kabinen var i mørk modus og de fleste slappet av.

    På dette punktet kom jeg til et veiskille på flyvningen når det gjelder service.
    Huff huff, glasset tomt igjen! Jaja da trykkes det på den magiske knappen over hodet.
    Se der ja, Nordmannen kommer direkte med Champis flasken og fyller glasset med litt mer Frøken Rosa.
    Her har gutten lært, like greit å ta med flasken med engang når 6A plinger!
    Denne servicen ble opprettholdt 2 eller 3 pling til, før jeg måtte på do.

    Toalettet var opptatt så jeg ble stående i galley sammen med Nordmannen og hans Svenske kollega. Jeg hadde ikke møtt Svensken før, siden han hadde ansvaret for den andre filen i business, F og H setene
    Begge var utrolig hyggelige, og fikk til og med servert et glass Frøken Rosa mens jeg stod der.
    Pratet løst og fast med crewet i ca 25 min før jeg kom meg på toaletten, sikkert vært flere innom der i mellomtiden.

    Når jeg kom ut av toalettet var det 1t40m igjen til landing, jeg spurte om nok et glass Champis. Fikk til svar at det var egentlig tomt.
    Så fulgte Nordmannen opp med at -Vi har lastet 11 flasker Champis på denne t/r flyvningen, 6 flasker til IAD og 5 tilbake til CPH.
    Færre flasker tilbake siden det er en nattflyvning,

    Nordmannen kommer så med et lite men. Jeg kan åpne en flaske til for din skyld, blir det noe igjen av flasken kan du få lov til å ta den med deg videre på eget ansvar. Ellers blir den helt ut i vasken.
    Jeg takket ja til dette tilbudet, så da startet prosjekt hvordan skal man frakte en åpnet Champis flaske i sekken uten å søle.

    Hmmm, hvordan skal det løses!
    Jeg spurte om jeg kunne låne med meg en tomflaske av typen Frøken Rosa til 6A, det fikk jeg lov til!
    Så da satt jeg der med en tomflaske og maskeringstape (Har alltid med tape på tur, den kan brukes til så mangt)

    20.png

    Lage kork/buttplug til en Champis flaske med tape var fort gjort.

    21.png

    Så med det problemet ute av verden kom det ny duk på bordet kl 19:47. Det var klart for Pre landing måltid.

    22.png

    Det var deilig med litt mat igjen og nå var forøvrig de Danske jente på plass igjen også. Til maten valgte jeg kanskje ikke så overraskende et glass Frøken Rosa

    23.png

    Varm Quiche ble servert tilslutt, og den var digg.

    24.png

    Med mellom måltidet unnagjort var det bare å fortsette med å nyte Champis og utsikten
    Som meteorologen ville sagt det -Lett skyet pent vær over Amerika.

    25.png

    Begynte å nærme oss IAD, Nordmannen kom til setet mitt og informerte meg om at det var flere som hadde valgt Champagne til siste måltidet og det var da kun en liten skvett igjen. Så da ble glasset fylt opp for siste gang, og jeg hadde laget en kork til ingen nytte.
    Vi landet på IAD kl 21:14 norsk tid og kl 15:14 lokal tid.

    26.png

    Siden min flyvning hjem ikke var før i september kunne jeg konstantere at fly regnskapet for august ble ganske bra

    27.jpeg

    Ankommet gate og klar for å gå ut av flyet kl 15:19, kunne jeg plukke med meg en iskald Red Bull.

    28.jpg

    Takket crewet for å ha bidratt mye til at dette ble en flott flyopplevelse.
    Gikk ut av flyet og satte fart for å komme først til immigrasjonen, men det var lite vits da jeg bare kom til denne døren

    29.png

    Her måtte jeg vente på at dette litt rare kjøretøyet hentet oss.

    30.jpeg

    Døren ble lukket opp og slik ser kjøretøyet ut innvendig.

    31.png

    Etter en kort kjøretur ankom jeg terminalen og stilte meg i immigrasjonskø kl 15:39. Når jeg kom frem til skranken, fikk jeg spørsmål om jeg hadde med meg noen kontanter. Jeg hadde 19 Dollars som jeg tok frem og la på skranken, det var lite populært. Herr immigrasjonsbetjent ble sint og ba meg om å fjerne de fortest mulig slik at det ikke så ut som han tok i mot bestikkelser.
    Vel vel, selv med denne lille tabben slapp jeg inn og immigrasjonen var unnagjort kl 16:18.

    Da var det bare å finne frem til utgang 4 hvor bussen til Tbanen går fra. Betalte $5 og stilte meg i kø ute.
    Det var fint vær og 32 grader og etter kort tid kom bussen, fikk sitteplass ved siden av en hyggelig fyr med navnet Walter fra Austin.
    Etter 10 minutters buss tur kom vi til Reston station hvor vi måtte bytte fra buss til banen på Wiehle-Reston East station

    Walter skulle også videre med banen og han kunne veien, så jeg tok følge med han. Jeg og Walter hadde det hyggelig og skravlen gikk helt til han skulle av noen stasjoner før meg. Jeg gikk av på Farragut West stasjonen etter 37 min på banen.
    Kun 2 minutter var det å gå fra banen til hotellet AKA White House.
    Møtte på Miriam i resepsjonen, hun måtte vente på bekreftelse om rommet var klar klart og da stod vi der å pratet. Hun hadde studert i Australia og kjente folk fra både Oslo og Trondheim.
    Etter 20 min fikk jeg nøkkelkortet og tok heisen opp i 11.etg. Låste meg inn kl 17:58, så da hadde jeg brukt i underkant 3 timer fra landing til jeg var på rommet.

    Dette er er et leilighetshotell, og prisen var ganske lik som for et vanlig hotellrom like sentralt.

    35.png

    Walk in garderobe til høyre, bad med toalett og badekar til venstre

    36.png

    Toalettrom i gangen

    37.png

    Utgangsdøren er til venstre i enden av gangen

    38.png

    Liten garderobe i gangen

    39.png

    Spiseavdeling og sofagruppe

    40.png

    Kjøkkenkrok

    41.png

    I gangen var det også gjemt vask og tørkemaskin i et skap.

    42.png

    Litt i største laget for en person, men når prisen ikke skiller så mye kontra et vanlig hotellrom var det en grei deal.

    Da er det klart for å lufte seg i byen, men det kommer i neste episode.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Flott @kjeeli ... dette kjenner jeg meg godt igjen i .... bortsett fra problemstillingen med den rosa fra flyet til DC .... kos deg i DC, en by det alltid er kjekt å komme tilbake til.

    Her må du gå for hummer og øl .... det er ikke mye mat, men «et hull i veggen»
    https://www.lukeslobster.com/location/penn-quarter/

    Ligger høyt på TripAdvisor
     
    Last edited: 21. sept 2019
    kjeeli, paron, snekkerjan and 2 others like this.
  4. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Følger, da jeg og fruen planlegger samme tur i vinter. Faktisk er Eddie's tidligere tips om Lukes Lobster en av grunnene til at vi skal dra dit .
     
    kjeeli and Eddie47 like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ha med en slik på tur!
    IMG_20190921_171258MVIMG_20190921_153326.jpg
     
    jgroneng, OyvindN, OttoL and 5 others like this.
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Sat ikkje maskeringstapen smak på polvarene?
     
    kjeeli liker dette
  7. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var i DC for 3 uker siden @Eddie47, bare vært litt treig med å skrive reisebrev.
    Det lå en annen Lukeslobster rett over gaten for hotellet mitt, men fikk ikke prøvd den.

    Er begrenset hvor mye rart man skal ha i sekken, men kan jo vurderes til neste tur! Nå som man vet at de er slepphendte med drikkeflaskene på Sas.

    Fikk ikke testet det, siden flasken ble tom før landing.
     
    holmen2, drsyk, SAJblue and 3 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror jeg ville vært mer bekymret for boblene.
     
    kjeeli liker dette
  9. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha utforsket rommet var det på tide å ta seg en tur ut i varmen igjen, jeg gikk gjennom parken Lafayette Square og videre bort til hotellet W Washington D.C. ca 800 meters rusletur.
    Hadde på forhånd lest at de skulle ha en bar med utsikt til det Hvite hus der. Tok heisen opp til POV Rooftop Bar, fikk kjøpt meg et glass bobler og fikk meg en ståplass langs kanten.

    44.jpeg

    Fikk sett solnedgangen over toppen på det Hvite hus. Stedet var relativt fullt til å være så tidlig på kvelden 19 tiden, virket som det var mest turister som også ville ha med seg solnedgangen.
    Utsikten til Washington Monument var det heller ingenting å utsette på

    45.png

    Etter noen glass bobler og litt mingling med tre tyskere på tur. Var det på tide å sette kursen tilbake til hotellet kl 20:30, jeg var uansett ikke kledd for kleskoden som inntreffer fra kl 21 på dette stedet.
    Gikk samme vei tilbake, men stoppet opp for å ta et bilde av kåken til Trump

    46.png

    Med kun ett par timers søvn siden jeg dro hjemmefra i dag tidlig var det greit å ta tidlig kvelden.
    Hilste på Jon Blund rundt kl 22 tenker jeg.

    Legger man seg tidlig, våkner man tidlig!
    Lys våken litt over kl 5, det passet i og for seg veldig greit. Etter litt frokost og en dusj gikk turen ut.
    Det hadde begynte å lysne når jeg gikk ut av hotellet kl 6. Siden det var meldt 32-33 grader i 11-12 tiden var planen om å gjennomføre mest mulig gåing før den tid. Satte fart ned mot National Mall. Startet ved Monument

    47.png

    Dessverre var heisen inne i Monumentet under oppgradering og stengt, tror den skulle åpne igjen i Oktober.
    Svingte så til høyre mot Lincoln Memorial

    48.png

    Ved Lincoln Memorial var det ca 40-50 andre morgenfugler som ville ha med seg soloppgangen.
    Abraham Lincoln begynte å sole seg kl 06:45.

    49.png

    50.png

    Jeg er glad jeg hadde med meg en flaske vann, for det var ingen mulighet til å kjøpe noe langs denne vandreruten så tidlig.

    Gikk innom Korean War Veterans Memorial og Martin Luther King Jr Memorial før jeg havnet hos Roosevelt og hunden Fala

    52.png

    Her står en gjeng karer i brødkø under the Great Depression.

    51.png

    Da var det bare å fortsette til neste Memorial som tilhører Thomas Jefferson

    55.png

    54.png

    Ronald Reagan Washington National Airport, DCA ligger like I nærheten og fly kunne ses hele tiden.

    56.png

    Flere som er ute å går på morgenen.

    57.png

    Så fikk jeg sett Washington Monument fra en ny vinkel.

    58.png

    Nå var det bare å vende nesen mot Capital Building, passerte Smithsonian Castle på veien.

    59.png

    Det er litt distanser å gå mellom severdighetene her. men det finnes flere buss alternativer rundt the Mall.
    https://www.dccirculator.com/circulator-map-and-information-guide/
    https://www.trolleytours.com/washington-dc#home-section
    Men jeg var for tidlig ute til at disse hadde startet å kjøre.
    Capital building på avstand.

    61.png

    Det var mye sperringer rundt bygget, sikkert noe som skulle skje i forbindelse med Labor Day 2.Sept

    62.png

    Etter en en tur på begge sider av Capital building, var det strakaste vei til nærmeste Metro stasjon.
    Da hadde jeg gått 10,5 km på 2t43 min inkludert mange fotostopp.

    63.png

    Var litt sliten, så dro tilbake til hotellet for en tidlig siesta.
     
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for flotte bilder, herligt!
     
    kjeeli liker dette
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for supre bilder av en spennende by. Har notert meg tipset om å besøke baren på hotellet til W Washington. Veldig kjekt at du deler tips om slike fine utsiktsbarer :) Planlegger en tur dit til neste år men konstaterer at dersom du vil bo bra så er prisene over NY. Med litt planlegging kan en jo få med seg en god del historie med kun to til tre netter.
     
    kjeeli liker dette
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,814
    Bonuspoeng:
    113
    Det der er en fin by altså! Takk for reisebrev :)
     
    kjeeli liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For en herlig tur, upgrade til C, sluke ned på så og si alle boblene forbehold turen, likevel enda en flaske på slutten. Flotte bilder og bare gøy å bli med på turen, vår Macgyver fant nok engang fram teipen og optimalisert fuglen til riktig cabin temperatur:) Med så mye snakk om dietten til @Stuttfeiten må vi nesten spørre deg hva slags inntak av væsker du har forbehold retur reisen:rolleyes: Takk så langt.
     
    kjeeli liker dette
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    En fryd å følge deg på tur. Washington DC har mye bra å by på, håper å få tatt turen tilbake snart :)
     
    kjeeli liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fint reisebrev:) Washington er en veldig fin by med masse severdigheter og museumer. Var der selv for noe over 20 år siden. Den gangen var jeg heldig og fikk lov til å komme inn i Hvite Hus for en omvisning. Litt spesielt å kunne gå rundt der inne, Bill Clinton var President den gangen.

    I tillegg anbefaler jeg en omvisning i Pentagon hvis denne fortsatt er åpen for publikum:)
     
    kjeeli liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Eit knippe nydelege bilete her! Tusen takk for at du deler eit brillefint reisebrev :)
     
    kjeeli and Sonictravel like this.
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Føyer meg inn i rekken over skrytet av de flotte bildene. Får virkelig lyst til å dra til Washington og stå opp tidlig. Takk for at du deler!
     
    kjeeli liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    OK da.
    Må vel si det samme som de andre over her:
    Fantastiske bilder! Og som @Upsaker skriver; Får lyst til å stå opp tidlig i Washington DC.. :)
     
    Upsaker and kjeeli like this.
  20. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Washington er en fin by @phileas. Jeg ville nok mer anbefale tre netter enn to, det var masse jeg ikke fikk med meg innendørs.
    Pentagon kan fortsatt besøkes @TravelManBiz, men åpningstidene passet dessverre ikke for mitt korte opphold. Åpent man-torsdag 10-16 og fredag 12-16.
    Link til retningslinjer
    https://pentagontours.osd.mil/Tours/tour-guidelines.jsp

    Utenlandske borgere kan besøke det Hvite Hus, men man må innom ambassaden. Om det er den Amerikanske i Oslo eller den Norske i Washington vet jeg ikke.
    https://www.nps.gov/whho/planyourvisit/the-white-house-tour.htm

    Tour of Capitol Building anbefales det å forhåndsbestille. Bestilling åpner 90 dager før. Jeg var dessverre for sent ute, og det var ingen ledige billetter.
    https://www.visitthecapitol.gov/plan-visit/book-tour-capitol

    For å besøke FBI hovedkvarteret må man være Amerikansk statsborger eller ha gyldig grønt kort

    Tusen takk for alle gode komplimenter :)

    Siste del av turen er under produksjon, så dukker opp i dag eller i morgen.
     
    holmen2, Maggie, Upsaker and 7 others like this.

Del denne siden