Ser vi begynnelsen på en større konkurranse i det norske kredittkortmarkedet?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av KristianSk, 28. mai 2016.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann

    Kredittkort er noe mange av oss her på forumet spesielt opptatt av, og de siste årene har det dukket opp flere nye tilbydere av usikret kreditt i form av kort eller lån.

    Av ting jeg kan komme på i farten...
    - Komplett Bank er etablert med et fordelsprogram knyttet mot komplett.no
    - Monobank har etablert seg som tilbyder av forbrukslån, men sier de vil "
    evaluate various options for further business development "(Komplett Bank startet også med lån)
    - DNB har knyttet Eurobonus til sitt Mastercard
    - DNB/American Express virker noe mer aktive enn før med vervekampanjer, nye nettsider og lansering av Membership Rewards
    - En ny bank er under etablering - http://instabank.no

    Bank Norwegian skriver følgende i sin Q1-rapport:
    Det virker tydelig at det blir større konkurranse om kundene i tiden som kommer, men om det blir en konkurranse på renter eller andre perks er jeg usikker på. Det blir vel neppe amerikanske tilstander med det første, men vi skal vel ikke lenger enn til Sverige for å se et ganske mye bredere tilbud?
     
    Last edited: 06. sept 2016
  2. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg håper virkelig det blir fart i det norske kredittkort-markedet
     
    KristianSk liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Apropos Sverige, husket nå at jeg for noen år siden fant ut at de hadde et BA-kort som jeg også ønsket meg i Norge. Skulle nå sjekke hva slags opptjening det var på det kortet og fikk et lite sjokk når jeg leser at...
    Det var ikke lite ;)

    Opptjeningen forøvrig er 5 Avios pr. 100,-, ned fra 10 i fjor.

    http://www.entercard.se/Vara-produkter/Vara-betal-och-kreditkort/British-Airways/
     
    Last edited: 28. mai 2016
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner at du irriterer deg over kutt i kredittkortfordelene. Slik ble det når en stor inntekstpost for kortutsender ble kuttet, noen fordeler som cashback ble vanskelige å opprettholde.

    Har vært innom dette før, å sammenligne dette med flyseteavgiften blir litt feil, vedtaket fra EU sett begrensning på et gebyr som belastes de som aksepterer kort som betaling. Som bonusjeger roper man ikke hurra for det, men det blitt snevert og vurdere alt fra det ståstedet. Effekten blir forhåpentligvis at det blir billigere å akseptere kort, som gjør det mer utbredt lengre sør.

    AmEx er urørt av dette lovverket, de har en helt annen modell for å håndtere betalinger. De er svindyre å akseptere i egen butikk, men lever godt på merkevaren kunder med stor kjøpekraft.

    Nok nerding om EU og regelverk, back to topic.

    Selv med det nye regelverket synes jeg en del tilbud har blitt bedre, dagligbanken min har begynt å kjøre på med nye fordeler på kredittkortet. Ikke noen form for cashback, men tilgjengjeld en del kulturelle tilbud jeg har interesse av

    Jeg sa det i fjor, jeg sier det fortsatt, jeg tror vi kommer til å se sunn konkurranse på kredittkortene, så fordeler vil fortsatt finnes.
     
    KristianSk liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I Sverige ja.
    Ikke i Norge :(

    Det var litt av poenget lenger oppe i tråden, det er fortsatt bedre muligheter i Sverige enn i Norge.
     
    KristianSk liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,279
    Bonuspoeng:
    113
    Panisk (!) oppslag på americanexpress.no forteller at:
    "Med SAS EuroBonus Platinum American Express Card opptjener du poeng på alle kjøp du gjør med kortet. Hver 100 kroner gir deg 20 EuroBonus Ekstapoeng."
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Amex ja, men ikke Diners.
     
  8. larsen

    larsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Er ganske glad i Norwegian kortet mitt. Du får cashpoints for alle kortbetalinger til bruk for flybillett hos Norwegian + 5% CashPoints på LowFare-billetter og 20% på Flex-billetter.
    inkludert reise- og avbestillingsforsikring. Gebyrfritt både vedr. varekjøp, kontantuttak i utlandet og - årsavgift.
    Veldig greit å ha med å gjøre. Har nettop begynt å kombinere med shell-kort + kiwikort. Det er sikkert mulig ås pare mere, spørs hvor mye tid man orker å bruke på det :)
     
    Last edited: 08. juni 2016
    KristianSk liker dette
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var den mest generelle kredittkorttråden jeg fant, så jeg tillater meg å spørre her istedenfor å opprette en ny. Er det noen som vet hvilke kredittkort som tillater totalt 3 kort på samme konto? Fortrinnsvis Visa eller Mastercard da det bør kunne brukes overalt.
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Har ingen personlig erfaring, men det ser ut som det kanskje skal være mulig med SAS Mastercard.

    http://www.saseurobonusmastercard.no/om-kortet/tillvalg/pointearner/
     
    Kjakan and Upsaker like this.
  11. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det kommer endring på bruk / priser og tilbud i løpet av høsten 2016.
    PSD-2 direktivet skulle ha tråd i kraft 01. juli 2016, men er utsatt.

    Ved innføring av Vipps og Mobile Pay, er det ikke lenger noen lojalitet i betalingskortmarkedet (bankene), og jeg tror vi vil se en utstrakt bruk av bonus poeng / tilsvarende i månedene som kommer for å lokke kunder til spesifikke programmer / kort.
     
    KristianSk liker dette
  12. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    SAS MC tillater 3 stk kort på samme konto. Har til meg selv, kona og sønnen.
    Men, det blir jo aldri brukt p.g.a. dårlig opptjening.....
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Takk. Vi er i utgangspunktet ikke i familie :)
     
  14. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Så du tenkte å pushe kredittkort til noen du kjenner godt, men at deres opptjening gikk inn på din konto? Men at regningen og risikoen var fremdeles hos dem? Ja takk, det vil jeg også gjerne... :)
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe, nesten. Vi er en liten bedrift med 3 fast ansatte som skal ha hvert vårt kredittkort. Det blir vel fort litt omsetning på det, men jeg tenkte for enkelthetsskyld at vi kunne ha samme konto for å få en regning. Neppe den beste ideen sett fra et personlig perspektiv, men kan nok få utnyttet eventuelle eb-poeng etterhvert.
     
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Handelsbanken vil antageligvis fikse utfordringen, men de har ikke noen samarbeid i Noge med noen "bonus" program, eneste er Gratis OSL lounge ved HB Platinum
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tipper de fleste store bankene kan fikse dette, men når det ikke finnes en eneste fordel er det ikke så interessant.
     
  18. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
  19. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,279
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet er at vi er sauer. Ja, ikke inne her naturligvis. Her blir vilkår finanalysert, og man har da 10-15 kredittkort som blir finkalkulert på poeng/utbytte før hver gang det brukes :cool:
    Men folk flest godtar slike innstramminger uten å bytte bank, eller bytte butikk, eller bytte parti, eller gå ut i gatene og protestere :mad:
     
  20. Fitless

    Fitless Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei alle sammen. Jeg er helt ny her, så ta mine spørsmål med en liten klype uvitenhet nå i starten, også skal jeg prøve å ta til meg all nyttig læring dere gir meg..

    Jeg er veldig nysgjerrig på sånne bonuspoeng. Jeg har aldri brukt/tjent/vært opptatt av det før. Men jeg leser stadig om tilbud osv som jeg bare blar rett forbi evt sletter..

    Mitt første spm. Jeg og min kone har Dnb Mastercard. Kan det lønne som for oss og registrere begge våre mastercard på en eurobonuskonto feks SAS? Det koster 49kr Mnd pr kort. Og er det isåfall lov å ha flere kort knyttet opp mot en eurobonuskonto?

    Mvh

    Morten
     

Del denne siden